Allan Gravgaard arbejder til daglig som komponist og guider her til en håndfuld koncerter, du kan høre på festivalen G((o))ng Tomorrow.
Foto: Stine Vejen (arkiv)

Allan Gravgaard arbejder til daglig som komponist og guider her til en håndfuld koncerter, du kan høre på festivalen G((o))ng Tomorrow.

Byliv

Komponist Allan Gravgaard guider til fire koncerter, du kan opleve under Københavns måske mærkeligste musikfestival

Mange kender ham som 'Speaker-Allan' fra radioprogrammet 'Den Korte Radioavis'. Men i det virkelige liv er Allan Gravgaard Madsen konservatorieuddannet komponist og arrangør. Han har gravet dybt i programmet til G((o))ng Tomorrow og kommer her med en række anbefalinger til festivalen.

Byliv

Det kan være svært helt at overskue programmet til en musikfestival, hvor man nærmest ikke kender nogen af musikerne. Og det er tilfældet - i hvert fald for denne skribent - ved festivalen G((o))ng Tomorrow, der finder sted 3.-11. november på spillesteder og museer rundt omkring i København.

Okay, okay, der er enkelte mere velkendte navne som Bisse og Mike Sheridan, men derudover fylder japansk støj, mellemøstlig kompositionsmusik og ny lydkunst på plakaten.

Vi har derfor ringet til komponisten Allan Gravgaard, også er kendt som manden bag Speaker-Allan i 'Den Korte Radioavis' på Radio24syv, som er kyndig udi den moderne eksperimenterende musik. Han guider til fire koncerter, han ikke vil gå glip af under G((o))ng Tomorrow. De kommer her:

Et af verdens bedste vokalensembler

»Jeg synes helt sikkert, at man skal høre åbningskoncerten. Fordi der har du Neue Vocalsolisten Stuttgart, som er et af verdens bedste vokalensembler. Til koncerten synger de værker fra Middelhavsområdet. Det er altid en fornøjelse at høre musikere på det niveau«.

»Jeg kender ikke alle komponisterne, men der er blandt andet en uropførelse af et helt nyt værk af græske Georges Aperghis, og ham kender jeg. Et af mine yndlingsværker fra hans hånd er vokalværket ’Récitations’, hvor han tager et dagligdagsprog, et slags vrøvlefransk, og laver det om til rytmiske motiver, der gentages og fordrejes til musik. Det er et mesterværk inden for vokalmusik«.

Åbning: Middelhavets stemmer. Fredag 3. november kl. 19, Koncertkirken, København N.

Vanvittigt!

»Noget, som er fuldstændigt vanvittigt, er at spille koncert i 12 timer i streg. Vanvittigt på den gode måde, altså! Som når We Like We og Jacob Kirkegaard gør det på Thorvaldsens Museum. Jeg tror sagtens, man kan være der i 12 timer, men jeg er i tvivl om det er meningen. Måske skal man bare give sig selv en time eller to, men jeg synes altid, det er interessant at undersøge nye måder at lytte på og hvis du sidder igennem alle 12 timer, så vil din måde at lytte til musik på helt sikkert have ændret sig«.

»Jacob Kirkegaard arbejder rent elektronisk og laver en form for meditativ musik. Det ville han nok ikke selv kalde det, men det kalder jeg det. En musik, der kan være næsten brutal i sin minimale udvikling. Det er næsten stilstand, men så alligevel ikke, og det ændrer ens tidsopfattelse fuldstændig«.

»We Like We er jo alle fire klassisk uddannede og jeg har kendt dem lige fra starten. De vil noget med det, de laver, og de har lige fået den meget prestigefyldte pris ’Den unge elite’ fra Statens Kunstfond. Det er et legat, man får til at udvikle sig kunstnerisk og det gør de. Det er altid spændende at høre hvad de har gang i lige nu«.

Time is Local. Lørdag 4. november, kl. 12-24, Thorvaldsens Museum, København K.

Improvisation og komposition

»Man skal helt klart også gå ind at se saxofonisten og komponisten Julie Kjær i Jazzhouse. ’This Is Where You See Me’ hedder værket, som hun har skrevet for et internationalt stjernehold af musikere. Blandt andre Samuel Stoll på valdhorn, som jeg har hørt ved flere lejligheder. Besætningen er pudsig med tre strygere, en på valdhorn, en på slagtøj og så Julie selv på basklarinet«.

»Hun kommer fra jazzen og der er der jo meget, der kan være improviseret, men her arbejder hun med partitur og en vekslen mellem det improviserede og komponerede. Det bliver sjovt at høre, hvordan hun løser det – specielt fordi hun også har klassiske musikere med«.

This Is Where You See Me + Cedrik Fermont. Fredag 10. november, kl. 21, Jazzhouse, København K.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

At drømme vågen

»Og så er der en lille bonus, som jeg lige bliver nødt til at have med. Komponisten Bent Sørensen kuraterer et program på Glyptoteket med hans egne værker sat op overfor tidlig musik fra eksempelvis renæssancen og romantikken«.

»Der er en dobbelthed i hans kompositioner, som er svær at beskrive. Den er både indbydende og samtidig foruroligende. Som om man drømmer i vågen tilstand. Det skal jeg i hvert fald også ind at høre«.

Bent Sørensen kuraterer. Onsdag 8. november, kl. 19.30, Glyptotekets Festsal, København K.

Se hele programmet for festivalen på www.gongtomorrow.dk

Redaktionen anbefaler:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce