Annonce
Annonce
Scene

»Er I feje? Vil I have særbehandling? Hvorfor skal I have asyl?«

I sin reviderede asylballet ’Uropa’ kaster Christian Lollike kritiske spørgsmål mod flygtninge i Danmark. Internationalt ses stykket som et slag mod smykkeloven.

Det kniber som bekendt med at få flygtningene integreret med danskerne. Det gør det også på Det Kongelige Teater for Christian Lollikes ’Uropa’. Den meget snakkende, men også indimellem gribende asylballet har stadig problemer med at få de professionelle dansere og de flygtede amatører til at gå op i en højere enhed, før til sidst i forestillingen.

Sådan var det, da ’Uropa’ havde premiere for to uger siden. Sådan er det stadig, efter at den er blevet »radikalt ændret«, som teateret skriver på sin hjemmeside.

LÆS OGSÅ Asylballet ændret på grund af anmelderkritik

»Hvad skal vi stille op?«, spurgte de medvirkende i kor mange gange hen mod slutningen af forestillingen. Og det kan hverken de eller vi svare på.

De spørger stadig. Men nu er der kommet en ansigtsløs stemme til, der kaster flere spørgsmål ind på scenen fra sofitterne.

»Hvorfor er I her? Er I feje? Vil I have særbehandling? Hvorfor skal I have asyl? Burde I ikke blive hjemme og slås?«.

Svære spørgsmål, som da heller ingen besvarer. På et tidspunkt går en af de medvirkende hen til forskellige tilskuere og spørger dem, om de har spørgsmål. Det har de ikke.

Det er en smuk tanke at give modstanden mod flygtningene taletid. Men spørgsmålene er jo klistret på en allerede fastlagt konstruktion, så det er ikke så sært, at de ikke fører til noget. Så der er ikke noget, der er ’radikalt ændret’.

I mellemtiden er det opstået en Lollikes Asylballet version 3.0 i internationale medier. Den har nået så prominente scener som Newshour på det amerikanske public service-netværk PBS og Christiane Amanpours program på CNN.

LÆS OGSÅ Lollike om asylballet: »Hele den der selvgodhedssnak er uinteressant«

Her handler det ikke om dramaturgiske detaljer som den rette dosering af asylanternes beretninger og dansens æstetik. I internationale medier handler ’Uropa 3.0’ om den ene ting, at der er et andet Danmark end smykkelovens.

Det er vinklen. Mens de danske myndigheder vil flå smykkerne af flygtningene, stiller selve Det Kongelige Teater sig ved flygtningenes side. Det er dansen mod guldrøverne.

revideret anmeldelse

Sagen kort

Efter anmeldelserne af Christian Lollikes ballet om flygtninge i Danmark, ’Uropa’, udsendte Det Kgl. Teater 5. februar en pressemeddelelse om, at Lollike ville ændre balletten radikalt i henhold til anmeldernes kritikpunkter.

Thomas Bredsdorff kritiserede i sin anmeldelse til fire hjerter bl.a. stykket for at fortie de danskere, der er skeptiske over for flygtninge.

Vi sendte ham tilbage i teatret for at se, om det reviderede stykke giver taletid til asylmodstandere for at nuancere danskernes modtagelse af flygtningene.

Der er lavet en enorm indsats fra de danske ambassader, har vi fået at vide, for at udbrede lister over danskernes gode gerninger, så smykkelovens skadevirkning på Danmarks brand kan minimeres. Jeg tvivler på, at de lister kommer i hverken CNN eller PBS. Eller Al-Jazeera og Sunday Times, hvor asylballetten også er blevet præsenteret som modstykket til asylloven.

Integrationsministeren burde sende teatret de penge, som Det Kongelige Teaters damage control ved Christian Lollike har sparet landet for.

For abonnenter
Redaktionen anbefaler

Christian Lollikes sympatiske flygtningeballet mangler modstanderne

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce