Janus Nabil Bakrawi og Helle Fagralid spiller overfor hinanden i det Pulitzerpris-vindende stykke på Betty Nansen.
Foto: Emilia Therese

Janus Nabil Bakrawi og Helle Fagralid spiller overfor hinanden i det Pulitzerpris-vindende stykke på Betty Nansen.

Scene

Teateranbefalinger: Se Pulitzer-vindende drama om terror, identitet og religion på Betty Nansen

Virkeligheden og ikke mindst dramatiseringen af vidnesbyrdet fra den trænger sig på i ugens premierer.

Scene

Virkelige erfaringer

Dansk teater i det 21. århundrede har foreløbig været lige så virkelighedssøgende, som virkeligheden til tider har lignet et stort teater. I denne uge passerede endnu en årsdag for de terrorangreb 11. september 2001, hvis spektakulære tv-transmitterede vold tit tjener som eksempel på sidstnævnte, og også i denne uge er virkeligheden og vidnesbyrdet fra den at finde på de danske scener.

Henrik Prip, Marianne Mortensen og Anders Budde Christensen medvirker i Mungo Parks stykke.
Foto: Mikkel Russel

Henrik Prip, Marianne Mortensen og Anders Budde Christensen medvirker i Mungo Parks stykke.

Kamilla Wargo Brekling dramatiserede virkelige erfaringer i sin populære kollage baseret på håndbogen ‘Kvinde, kend din krop’ i 2011 og igen i sidste års ‘Uledsaget’, der var baseret på interview med flygtninge. Begge forestillinger er der i den kommende uge både grund og lejlighed til at genopleve på Mungo Park i Allerød.

Kvinde, kend din krop + Uledsaget. Mungo Park, Allerød. Hhv. 21. og 22. september og 19. og 20. september mungopark.dk

Indlevelse som sci-fi

Nyskrevne ’Maria og Mohamed’ er også en kollage af virkelige erfaringer. Maria Rich og Mohamed Ali Osmans er både medvirkende og medskrivende, men de fremfører ikke deres egne, men derimod hinandens erindringer om »væsentlige begivenheder og relationer i deres respektive liv«, som det hedder, og dramatiserer ved på den måde at spille hinanden selve det empatiske koncept at sætte sig i en andens sted.

Mødet mellem det selverfarede og det forestillede, det kendte og det ukendte, lader manuskriptforfatter Vivian Nielsen og instruktør Daniel Wedel – der også i sine radiofoniske dokumentarfiktioner har arbejdet med dramaet mellem virkelighed og fiktion – illustrere af det netop spekulative sci-fi-scenarie, stykket udspiller sig i.

Maria og Mohamed. Teater Grob,København N. 9.-29. september. grob.dk

Autofiktion på scenen

Den nyligt afdøde dj og forfatter Maria Gerhardts sidste bog, ‘Transfervindue’, indskrev også egen levet erfaring, nemlig den at være dødeligt syg af kræft, i en spekulativ fremtidsfiktion, nemlig det på samme tid utopiske og dystopiske scenarie, hvor Nordsjælland er omdannet til ét stort hospice.

Christine Albeck Børge spiller hovedrollen i teaterversionen af Maria Gerhardts sidste roman.
Foto: Natascha Thiara Rydvald

Christine Albeck Børge spiller hovedrollen i teaterversionen af Maria Gerhardts sidste roman.

Det limboagtige ophold i overgangen – transfervinduet – mellem de levende og de dødes verden, mellem erfaret fortid og forestillet fremtid, som Gerhardts bog beskriver, er udgangspunktet for den forestilling baseret på bogen, som Liv Helm, der også beskæftiger sig med autofiktion og ikke-dramatisk tekst i sit arbejde som instruktør, den kommende måned iscenesætter i regi af Eventministeriet på Det Kongelige Teater.

Transfervindue. Mellemgulvet, Skuespilhuset, København K. 18. september-22. oktober. kglteater.dk

Scenen i hovedet

Også på Østerbro er fremtidsteknologien sat i indlevelsens tjeneste, når Republique følger op på sin helhedsorienterede iscenesættelse af Thomas Vinterbergs film ‘Festen’ som madteater med den endnu mere helhedsorienterede ‘I Helges hoved’ på foyerscenen Reaktor.

I tidens ånd – og ligesom også kunstnere så forskellige som Laurie Anderson og Hito Steyerl – tager forestillingen virtual reality i brug for at skabe et kognitivt totalteater, der ikke bare skaber psykologisk indlevelse hos publikum, men helt konkret og sanseligt sætter betragteren i en andens sted, nemlig den usympatiske far Helges, for som ham at opleve »efterdønningerne fra de dramatiske hændelser«, og møde sønnen Christian igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I Helges hoved. Reaktor, Republique, København Ø. 16. september kl. 14, 16 og 18. republique.dk

Scenen i stuen

Den internationale dramatik, der er at se i København, er måske som teater betragtet mere klassisk, men ikke mindre præget af at være blevet til efter 11. september 2001.

I New York-dramaet ‘Disgraced’ bruger pakistansk-amerikanske Ayad Akhtar både sin egen baggrund og den klassiske dramatiske situation »det eksploderende middagsselskab« som scene for en mikrokosmisk spejling af den offentlige debat om terror, identitet, religion og hudfarve i det private.

At stykket er blevet sat op over 50 gange, og efter sigende er ved at blive til en tv-serie på HBO, og at Akhtar som debuterende dramatiker vandt en Pulitzerpris for stykket, vidner om, at hungeren efter at se virkeligheden sat i scene fortsat er ustillet.

Disgraced. Anneksscenen, Edison, Frederiksberg. 16. september-14. oktober. bettynansen.dk

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce