Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Dansk flådefartøj sætter rekord ved Grønland

Aldrig har et dansk skib været så højt mod nord ved Grønlands vestkyst.

Gem til liste

Da det 70 meter lange danske inspektionsskib ’Knud Rasmussen’ fra den danske flådes 1. eskadre for et par dage siden krydsede breddegraden 82 grader nord – helt præcist 82 gr.02’2 N – skrev skibet sig ind i flådens rekordhistorie. Få dage før flåden i morgen kan fejre sit 500-års jubilæum. Rekord.  Det danske inspektionsskib ’Knud Rasmussen’ har krydset breddegraden 82 grader nord. Arkivfoto. Grafik: Claus Nørregaard

For aldrig tidligere har et dansk skib været så langt mod nord på den grønlandske vestkyst.

Længere væk end Hans Ø
Rekorden blev sat ud for Nyboe Land i Robeson-kanalen, der højt mod nord adskiller Canada og Grønland – og så langt mod nord, at skibet var halvvejs rundt om toppen af Grønland og undervejs passerede den omstridte Hans Ø, hvor der ikke længere vajer noget flag, hverken canadisk eller dansk.

Den tidligere nord-rekord havde det langt større inspektionsskib ’Triton’, og den blev sat tilbage i 2003 – hvor skibet med kommandør Per Starklint som chef også satte rekorden i samme disciplin på den grønlandske østkyst. Og den står endnu.

Lurer på eftertragtet rekord
Det er imidlertid en rekord, som chefen på inspektionsfartøjet ’Ejnar Mikkelsen’ – et søsterskib til ’Knud Rasmussen’ – godt kunne tænke sig at få fingre i.

Kaptajnløjtnant Peter Holst-Andersen og hans 20 mand store besætning befinder sig i øjeblikket ved Tasiilaq på den grønlandske østkyst – med Politiken om bord ­– og skibet skal i de kommende uger videre mod nord for bl.a. at assistere Sirius-patruljen med udlægning af depoter og kontrollere krydstogtskibe og turister i Grønlands Naturpark.

»Rekorderne mod nord er meget prestigefyldte for den del af flåden, der sejler i Nordatlanten og på Grønland«, fortæller Peter Holst-Andersen.

»Lykkes det at sætte en, udløser det stor respekt, for det er meget vanskelige, isfyldte og uopmålte farvande, der skal besejles«.

Brændstof er en hindring
Peter Holst-Andersen betegner især rekorden på østkysten som vanskelig at slå, for dér har man ikke ­– som det er tilfældet med Thule på vestkysten – noget brændstofdepot i ’baghaven’.

Inspektionsskibene på østkysten tanker i Reykjavik i Island, og da grundreglen for inspektionsskibene er – de er jo ikke mindst redningsfartøjer i det store område – at skibenes brændstofbeholdning aldrig må komme under 30 procent af kapaciteten for at sikre en vis aktionsradius, så er det meget vanskeligt at sætte ’højderekord’. For det er en lang rejse.

Anker blev på bunden
’Ejnar Mikkelsen’ har netop tanket op i Reykjavik, hvor skibet også blev udstyret med et nyt anker, en sag på 1.440 kg, så man igen har to. Man mistede et anker, da man senest besøgte Grønland – det kom ganske enkelt ikke med op, da man trak kæden ind.

PolitikenPlus
  • Taske Sort, lækker og rummelig taske, i flot design. Tasken passer perfekt som en arbejdstaske med plads til en bærbar, men også til hverdagens udfordringer og oplevelser.

    Pluspris 1.399 kr. Alm. pris 1.699 kr. Køb
  • Forstå vinene fra Italien Oplev nogle af de vinområder der anses for at være de mest betydningsfulde i verden på nærmere hold.

    Pluspris 395 kr. Alm. pris 550 kr. Køb
  • De 3 Musketerer Kom til foredrag med Bo Tao Michaëlis inden 80'er-hit-rockmusicalen på Østre Gasværk Teater.

    Pluspris fra 325 kr. Alm. pris fra 425 kr. Køb
  • Mor & Søn Vinder af Bedste Film ved Guldbjørnen

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Spil Et anderledes børne/familie-spil, hvor du som deltager befinder dig i den hyggelige forlystelsespark, Monsterland.

    Pluspris 170 kr. Alm. pris 250 kr. Køb