Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Københavns Politi: Cyklister er trafikkens gøgeunge

Københavnerne er fornuftige mennesker, indtil de sætter sig på cyklen, lyder det fra politiet.

Gem til liste

Uheld

Hvad kan andre cyklister gøre for at genere mindre?

Give tegn: 40 %

Holde til højre: 32 %

Respektere rødt lys: 24 %

Lade være med at bruge mobiltelefon: 23 %

Holde sig til cykelstien: 21 %

Bruge ringeklokken: 21 %

Køre i den rigtige side af vejen: 20 %

Modpart i uheld med cykler i København Kommune i 2009 fordelt på % uden fodgængere:

Cykel: 2 %

Knallert: 3 %

Bus: 1 %

Lastbil: 2 %

Varebil: 7 %

Taxa: 5 %

Motorcykler: 0 %

Personbil: 78%

Kilde: Københavns Kommunes cykelregnskab 2010.

Cyklisterne er trafikkens gøgeunge.

Så kontant lyder det fra Mogens Knudsen, der er operativ leder i færdelspolitiet ved Københavns Politi om de københavnske cyklisters uvaner på byens cykelstier, fortove og i lyskryds.

For mens København prises i ind- og udland for byens harmoniske cykelkultur, er oplevelsen for mange i trafikken ofte ikke helt så idyllisk.

»Jeg er ikke i tvivl om, at cyklister er fornuftige og humanistiske borgere, men når de træder op på jernhesten, træder egoismen frem. Så handler det om at komme hurtigst muligt frem, og så må de andre vige«, siger Mogens Knudsen til politiken.dk.

Markerer sig mest blandt trafikanter
De hyppigste lovovertrædelser blandt cyklisterne er, at de kører over for rødt og cykler på fortovet. Derudover deler politiet mange bøder ud til folk, der cykler i den modsatte retning på cykelstierne.

»De aner ikke, hvor farligt det er. Bilerne ser dem simpelthen ikke, hvis de kommer fra den forkerte retning«, siger han.

Michael Knudsen understreger, at det ikke er alle cyklister, der kører uansvarligt, men fastslår samtidig, at cyklisterne klart er den gruppe, der markerer sig mest i trafikken og opfattes som den værste trafikantgruppe blandt de øvrige trafikanter.

Han bakkes op af en undersøgelse foretaget for Københavns Kommune i 2010.

Her spørges til, hvad der ville få københavnerne til at føle sig mere trygge og dermed cykle mere.

55 procent af ikke-cyklisterne svarer, at mere hensyntagen fra cyklisternes side ville forbedre trygheden, mens kun 29 procent peger på, at bilisterne burde udvise mere hensyn.

Blandt cyklisterne selv efterlyser 35 procent mere hensyn til deres medcyklister, mens 34 procent peger på bilisterne.

Fodgængere frustrerede over cyklister
Og det billede kan Dansk Fodgænger Forbund godt genkende. Ni ud af ti af forbundets knap 200 medlemmer har meldt sig ind, fordi de har haft dårlige oplevelser med cyklister.

»De er frustrerede over cyklisternes adfærd«, siger formand Mikael le Dous og peger på, at det typisk er ældre mennesker i Københavnsområdet, der føler sig utrygge over cyklister på fortovet og i fodgængerfelter, hvor man forventer at kunne være i fred.

»Cyklisterne skal være taknemmelige over, at bilisterne er så dygtige, som de er«, siger han.

Også hos Foreningen af Dansk Motorejere (FDM) vækker politiets opfattelse genklang, selv om man erkender, at også bilisterne kan genere cyklisterne.

»Der er mange cyklister, der kan opføre sig bedre i trafikken. Der er klart et problem, man skal holde øje med her«, siger direktør Thomas Møller Thomsen og påpeger, at der er en tendens til lidt løssluppenhed blandt cyklisterne - især, hvis der er pres på cykelstier og vejbaner.

»Så konklusionen er, at alle grupper skal vise hensyn, være opmærksomme og overholde reglerne«, siger han.

Cyklistforbund: Politiet har en 'skolemester-agtig' attitude
Hos Dansk Cyklist Forbund er man stærkt utilfreds med politiets kritik og kategorisering af cyklisterne som 'trafikkens gøgeunge'.

»Det er en stærkt bemærkelsesværdig bemærkning, som lige så godt kunne rettes mod bilisterne, der ovenikøbet ofte forårsager dødsulykker«, siger Frits Bredal, som er pressechef for forbundet.

Han understreger, at cyklisterne skal overholde reglerne, men efterlyser en ny tilgang til cyklismen fra politiets side »i stedet for den skolemester-agtige attitude, Mogens Knudsen lægger for dagen«.

»Han er simpelthen ikke rykket ind i det nye årtusind. Han lever i en bilkultur, hvor han tror, at København er Los Angeles, og at alle trafiksystemer er konstrueret til biler. Så er der sådan en 'add-on', som er cyklister, og de irriterer ham«, siger Frits Bredal.

Han erkender, at det er et problem, at nogle, men langtfra alle, cyklister kører hensynsløst og bringer sig selv og andre i fare ved eksempelvis at køre over for rødt eller tværs over fortovet i fuld fart.

»Det er da langt fra perfekt, og man må gøre, hvad man kan«, siger Frits Bredal og påpeger, at Dansk Cyklist Forbund har planer om at søge midler til en adfærdskampagne - et mål man har forsøgt at få i stand tidligere, men som endnu ikke er lykkedes.

»Der er plads til forbedring, men vi kunne godt tænke os, at politiet gik mere aktivt ind i det. Det frustrerer mig«, siger han.

Politi: Cyklisterne skal bare overholde reglerne
Også Dansk Fodgænger Forbund peger fingre ad politiet.

»Politiet har et væsentligt medansvar, når folk kommer til skade i trafikken, eksempelvis fordi de har kørt i den forkerte side af vejen. Jeg tror, de ville blive overraskede, hvis de blev standset af politiet, for de er der aldrig«, siger Mikael le Dous.

Cyklistforbundet mener, at det ville hjælpe, hvis politiet var mere tilstede på cykelstierne i form af cyklende politi.

»Jeg kan godt følge dem, men det er et spørgsmål om prioritering. I sidste ende handler det om, at cyklisterne skal overholde loven. Jeg tror ikke, at et bestemt transportmiddel ville løse problemet«, siger Mogens Knudsen fra Københavns Politi.

Han peger på, at der allerede findes cyklende politi i Københavns Indre By, og at cyklisme i København allerede er højt prioriteret med omkring 300 cykelaktioner i år og flere i vente.

»Det er dumt, dyrt og farligt at køre uansvarligt, og i sidste ende bør cyklister, og bilister for dens sags skyld, tænke på deres egen og andres sikkerhed og anseelse i trafikken«, siger han.

PolitikenPlus
  • Fyrværkeri, fotosalg Hvert år mellem jul og nytår holder Tivoli fyrværkerifestival og ekspederer tusindvis af stjerner, bombetter, romerlys og sole op i den sorte aftenhimmel.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Loire-dalen, 12 flasker Rosforth & Rosforth er pionerer indenfor import af vine fra den 1000 kilometer lange Loire-dals mange forskellige vinområder. Prøv 6 forskellige vine fra forskellige områder i Loire-dalen.

    Pluspris 1.326 kr. Alm. pris 1.560 kr. Køb
  • Nytår Det kunne være et billede fra Dallas, Texas. Der kunne være tale om en sen nat i The Lone Star State ? og en cowboy, som ikke lige kunne huske, hvor han havde parkeret sin hest.

    Pluspris 850 kr. Alm. pris 980 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.774 kr. Køb
  • Ur, unisex Pebble 06 er det seneste medlem af Pebble familien. En elegant fusion af nutidigt dansk design og klassisk Milanaise mesh-lænke.

    Pluspris 2.335 kr. Alm. pris 2.750 kr. Køb