Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Berlin: En dag gennem byen for godt en hund

De tyske statsbaner står bag by- og pendlercykler.

Gem til liste
I Tyskland er hovedudbyderen af bycykler Deutsche Bahn (DB), de tyske statsbaner.

DB stiller tusindvis af cykler til rådighed i alle tyske storbyer, og hensigten er blandt andet at få bilisterne til at forlade forsæderne. Systemet kaldes meget utysk Call a Bike, fordi cyklerne især bruges af udenlandske besøgende. Systemet udbygges konstant med nye stationer og nye modeller, bl.a. bycykler, der delvis drives med el.

LÆS OGSÅByer konkurrerer på pendlercykler

Cyklerne er i sagens natur den tunge model, naturligvis, men de virker til gengæld ekstremt driftsikre.

Ren fornøjelse
Politikens korrespondent tog en prøvetur gennem det efterårskolde, men solbeskinnede Berlin, og det var en ren fornøjelse. Cyklen kører sikkert, selv på brosten, den har gear og to fine håndbremser. Desuden har den for- og baglygter til de mørke timer.

Der er tænkt på alt. Saddelhøjden kan justeres. Kæden er pakket ind, så man ikke skal smøge bukserne op. Håndtagene på styret er velformede. Der er bagagebærer med elastisk rem. Ringene er pumpede, kun cykelklokken kunne forbedres. Den er for svag, og det går ikke i Berlins trafik.

Lad det være sagt med det samme: Systemet er ekstremt velfungerende. I Berlin findes der mere end 100 stationer med køreklare cykler. De er plottet ind på et bykort, som kan hentes på adressen www.callabike.de. Her kan man læse alt om systemet.

LÆS OGSÅ
Verdens mest udbredte bycykel

Hver station har en terminal. Her står på tysk og engelsk alle nødvendige oplysninger om, hvordan man låser cyklen op, hvordan man låser den midlertidigt under turen, og hvordan man afleverer den. Det bør man læse omhyggeligt igennem, så man kan betjene låsen.

Den er forsynet med cyklens nummer og sidder på dens højre side. Et lille display, der styrer låsen, er anbragt på cyklens venstre side over for låsen.

Man kan enten registrere sig ved selve terminalen eller over sin hjemme-pc. Eller man kan bare købe en tur direkte ved terminalen ved at identificere sig med sit kreditkort.

Godt, men farligt
Turister betaler 8 cent i minuttet, det er ca. 60 øre. Der er sat et loft for det maksimale, man kan komme til at betale i løbet af et døgn, nemlig 15 euro eller 112 kr. Så hvis man skal bruge cyklen hele dagen, er der rabat.

Her er et godt råd: Dansk cykelkultur er ukendt i Berlin. Ingen trafikanter er fortrolige med cykeltrafik.

LÆS OGSÅEksklusiv transport for bjerggeder

Der er kun få cykelstier, og voksne må ikke køre på fortovene. Det giver bøder. Desuden: I Tyskland har man absolut vigepligt for trafik fra højre. For danskere er det næsten lige så svært at vænne sig til som venstrekørsel i Storbritannien.

Der er ingen hajtænder i Tyskland, men mange hajer i trafikken.

PolitikenPlus
  • Søren k påskebord Slip for at stå i køkkenet og få lækker mad, der er lige til at stille på påskebordet.

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 269 kr. Køb
  • Skammel Étbenet skammel til opgaver i de lave højder. Den étbenede skammel følger kroppens bevægelser når du vipper og drejer på den unikke, buede fod. Sid godt og undgå belastninger på ryg og knæ.

    Pluspris 269 kr. Alm. pris 319 kr. Køb
  • Wild Card Køb dit Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 725 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2014 ? både sommer, i efterårsferien og til det hyggelige julemarked.

    Pluspris 725 kr. Alm. pris 850 kr. Køb
  • Sidetaske Funktionel sidetaske fra Eastpak i retro look, og med mange praktiske detaljer. Tasken er produceret i slidstærkt polyester og fås i to farvekombinationer.

    Pluspris 595 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Skridttæller Smart skridttæller, Omron Walking style one 2.1, som skal klipses fast på bukselinningen.

    Pluspris 165 kr. Alm. pris 195 kr. Køb