Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Berlin: En dag gennem byen for godt en hund

De tyske statsbaner står bag by- og pendlercykler.

Gem til liste
I Tyskland er hovedudbyderen af bycykler Deutsche Bahn (DB), de tyske statsbaner.

DB stiller tusindvis af cykler til rådighed i alle tyske storbyer, og hensigten er blandt andet at få bilisterne til at forlade forsæderne. Systemet kaldes meget utysk Call a Bike, fordi cyklerne især bruges af udenlandske besøgende. Systemet udbygges konstant med nye stationer og nye modeller, bl.a. bycykler, der delvis drives med el.

LÆS OGSÅByer konkurrerer på pendlercykler

Cyklerne er i sagens natur den tunge model, naturligvis, men de virker til gengæld ekstremt driftsikre.

Ren fornøjelse
Politikens korrespondent tog en prøvetur gennem det efterårskolde, men solbeskinnede Berlin, og det var en ren fornøjelse. Cyklen kører sikkert, selv på brosten, den har gear og to fine håndbremser. Desuden har den for- og baglygter til de mørke timer.

Der er tænkt på alt. Saddelhøjden kan justeres. Kæden er pakket ind, så man ikke skal smøge bukserne op. Håndtagene på styret er velformede. Der er bagagebærer med elastisk rem. Ringene er pumpede, kun cykelklokken kunne forbedres. Den er for svag, og det går ikke i Berlins trafik.

Lad det være sagt med det samme: Systemet er ekstremt velfungerende. I Berlin findes der mere end 100 stationer med køreklare cykler. De er plottet ind på et bykort, som kan hentes på adressen www.callabike.de. Her kan man læse alt om systemet.

LÆS OGSÅ
Verdens mest udbredte bycykel

Hver station har en terminal. Her står på tysk og engelsk alle nødvendige oplysninger om, hvordan man låser cyklen op, hvordan man låser den midlertidigt under turen, og hvordan man afleverer den. Det bør man læse omhyggeligt igennem, så man kan betjene låsen.

Den er forsynet med cyklens nummer og sidder på dens højre side. Et lille display, der styrer låsen, er anbragt på cyklens venstre side over for låsen.

Man kan enten registrere sig ved selve terminalen eller over sin hjemme-pc. Eller man kan bare købe en tur direkte ved terminalen ved at identificere sig med sit kreditkort.

Godt, men farligt
Turister betaler 8 cent i minuttet, det er ca. 60 øre. Der er sat et loft for det maksimale, man kan komme til at betale i løbet af et døgn, nemlig 15 euro eller 112 kr. Så hvis man skal bruge cyklen hele dagen, er der rabat.

Her er et godt råd: Dansk cykelkultur er ukendt i Berlin. Ingen trafikanter er fortrolige med cykeltrafik.

LÆS OGSÅEksklusiv transport for bjerggeder

Der er kun få cykelstier, og voksne må ikke køre på fortovene. Det giver bøder. Desuden: I Tyskland har man absolut vigepligt for trafik fra højre. For danskere er det næsten lige så svært at vænne sig til som venstrekørsel i Storbritannien.

Der er ingen hajtænder i Tyskland, men mange hajer i trafikken.

PolitikenPlus
  • Fingerring Fingerring i forgyldt sølv med ferskvandsperle. Ringen er enkelt i sit udtryk med perler som giver den et eksklusivt præg. Ringen er justérbar og passer derfor de fleste, på den ene eller anden finger

    Pluspris 359 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.774 kr. Køb
  • Coco de mer Coco de mer er en nød. Verdens største. Op til en halv meter lang kan den blive ? og når den er tungest, vejer den 30 kg.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.500 kr. Køb
  • Bamser Alle Én Gry & Sif produkter er håndlavet i Nepal af meget dygtige medarbejdere som hovedsagligt er kvinder. Ulden kommer fra New Zealandske får. Alt forarbejdningen af den rå uld bliver udført i Nepal

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • Bezzerwizzer Mini - Året der gik 2014 Årets mandelgavehit med 600 spørgsmål om store og små begivenheder fra året der gik - fra kultur til politik og fra sport til sladder.

    Pluspris 99 kr. Alm. pris 130 kr. Køb