Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Barcelona: Eksklusiv transport for bjerggeder

I den spanske storby er bycyklen mest til de lokale.

Gem til liste
Første tjek: Bremser virker. Nogenlunde. Ringeklokken kan klemte. Alle tre gear kan tages i brug, og skiftet mellem dem foregår nogenlunde gnidningsfrit. Kæden drejer rundt ved pedalkraft, og fremdriften forstyrres ikke af 'takker i kørslen'.

LÆS OGSÅ
Byer konkurrerer på pendlercykler

Pedalerne sidder nogenlunde, som de skal, og sædet peger hverken nedad eller opad. Mirakler sker, turen kan tage fart, vi er på hjul.

Altid overraskelser
Rundt i første sving fra den store plaça i min bydel, Barceloneta. Men hvor f..... kom den hund fra? Bremserne i. En høj hylen stiger op fra cyklen og får hunden til at springe væk. Og alle andre til at se op.

På de over 6.000 rød-hvide cykler, der udgør flåden i Barcelonas Bicing-system, er der altid overraskelser. Det er en stor del af charmen ved hele tiden at skifte ganger.

For hele grundprincippet i Bicing, der gjorde sit indtog i byen i 2007 efter inspiration fra lignende cykler og stationer i Stockholm, Oslo og Zaragoza i Spanien, er, at man kører på cyklen mindre end en halv time og så sætter den fra sig igen i et af de over 400 cykelstativer, der er indrettet til formålet i hele byen.

LÆS OGSÅEn dag gennem byen for godt en hund

Varer turen over en halv time, koster det mere end det årsabonnement, folk med fast adresse i byen kan tegne.

Med en dejlig eksklusiv følelse drøner jeg ind på den berømte Rambla, hvis midterrabat vanen tro er overbefolket af byens besøgende med oceaner af tid. Også de må hoppe og danse efter mine bremsers fløjte.

Mere end almindelig dansk
Fornemmelsen af at høre til og være mere end de andre guiris (spansk slang for turist) breder sig. I Barcelona har man nemlig valgt at hellige cyklerne til de lokale.

Desværre stiger prisen i Barcelonas billigste offentlige transportmiddel drastisk næste år. Prisstigningen på 116 procent fra den nuværende pris på et årsabonnement på 45 euro med begrundelse i finanskrisen har allerede ført til flere demonstrationer.

Det kan dog indtil videre ikke ødelægge fornøjelsen ved at fortsætte færden i byen, hvor det bogstaveligt talt snart begynder at gå opad. Barcelona består blandt andet af de to bjerge Montjuïc og Tibidado, så ture rundt i byen kan være (chokerende) svedfremkaldende motion.

LÆS OGSÅVerdens mest udbredte bycykel

Så det er egentlig helt fint, at man ofte kan tage sig en lang pause, når man når frem sit bestemmelsessted og finder en station til at parkere sin cykel i.

For ofte er stativerne fulde, og man må vente, til en anden kommer forbi og har brug for en af de tohjulede. Eller trille videre på jagt efter en anden station med ledige pladser.

Heldigvis er det almindeligt at komme lidt for sent i Barcelona.

PolitikenPlus
  • Søren k påskebord Slip for at stå i køkkenet og få lækker mad, der er lige til at stille på påskebordet.

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 269 kr. Køb
  • Skammel Étbenet skammel til opgaver i de lave højder. Den étbenede skammel følger kroppens bevægelser når du vipper og drejer på den unikke, buede fod. Sid godt og undgå belastninger på ryg og knæ.

    Pluspris 269 kr. Alm. pris 319 kr. Køb
  • Wild Card Køb dit Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 725 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2014 ? både sommer, i efterårsferien og til det hyggelige julemarked.

    Pluspris 725 kr. Alm. pris 850 kr. Køb
  • Sidetaske Funktionel sidetaske fra Eastpak i retro look, og med mange praktiske detaljer. Tasken er produceret i slidstærkt polyester og fås i to farvekombinationer.

    Pluspris 595 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Skridttæller Smart skridttæller, Omron Walking style one 2.1, som skal klipses fast på bukselinningen.

    Pluspris 165 kr. Alm. pris 195 kr. Køb