Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Barcelona: Eksklusiv transport for bjerggeder

I den spanske storby er bycyklen mest til de lokale.

Gem til liste
Første tjek: Bremser virker. Nogenlunde. Ringeklokken kan klemte. Alle tre gear kan tages i brug, og skiftet mellem dem foregår nogenlunde gnidningsfrit. Kæden drejer rundt ved pedalkraft, og fremdriften forstyrres ikke af 'takker i kørslen'.

LÆS OGSÅ
Byer konkurrerer på pendlercykler

Pedalerne sidder nogenlunde, som de skal, og sædet peger hverken nedad eller opad. Mirakler sker, turen kan tage fart, vi er på hjul.

Altid overraskelser
Rundt i første sving fra den store plaça i min bydel, Barceloneta. Men hvor f..... kom den hund fra? Bremserne i. En høj hylen stiger op fra cyklen og får hunden til at springe væk. Og alle andre til at se op.

På de over 6.000 rød-hvide cykler, der udgør flåden i Barcelonas Bicing-system, er der altid overraskelser. Det er en stor del af charmen ved hele tiden at skifte ganger.

For hele grundprincippet i Bicing, der gjorde sit indtog i byen i 2007 efter inspiration fra lignende cykler og stationer i Stockholm, Oslo og Zaragoza i Spanien, er, at man kører på cyklen mindre end en halv time og så sætter den fra sig igen i et af de over 400 cykelstativer, der er indrettet til formålet i hele byen.

LÆS OGSÅEn dag gennem byen for godt en hund

Varer turen over en halv time, koster det mere end det årsabonnement, folk med fast adresse i byen kan tegne.

Med en dejlig eksklusiv følelse drøner jeg ind på den berømte Rambla, hvis midterrabat vanen tro er overbefolket af byens besøgende med oceaner af tid. Også de må hoppe og danse efter mine bremsers fløjte.

Mere end almindelig dansk
Fornemmelsen af at høre til og være mere end de andre guiris (spansk slang for turist) breder sig. I Barcelona har man nemlig valgt at hellige cyklerne til de lokale.

Desværre stiger prisen i Barcelonas billigste offentlige transportmiddel drastisk næste år. Prisstigningen på 116 procent fra den nuværende pris på et årsabonnement på 45 euro med begrundelse i finanskrisen har allerede ført til flere demonstrationer.

Det kan dog indtil videre ikke ødelægge fornøjelsen ved at fortsætte færden i byen, hvor det bogstaveligt talt snart begynder at gå opad. Barcelona består blandt andet af de to bjerge Montjuïc og Tibidado, så ture rundt i byen kan være (chokerende) svedfremkaldende motion.

LÆS OGSÅVerdens mest udbredte bycykel

Så det er egentlig helt fint, at man ofte kan tage sig en lang pause, når man når frem sit bestemmelsessted og finder en station til at parkere sin cykel i.

For ofte er stativerne fulde, og man må vente, til en anden kommer forbi og har brug for en af de tohjulede. Eller trille videre på jagt efter en anden station med ledige pladser.

Heldigvis er det almindeligt at komme lidt for sent i Barcelona.

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb