Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Paris: Verdens mest udbredte bycykel

Bycyklen i Paris var en gøgeunge, da de første rullede ud på boulevarderne.

Gem til liste
De sølvgrå cykler ser velholdte og solide ud, som de står på række under træerne på den parisiske boulevard, og synet af parisere, der tramper energisk i deres Vélib, giver lyst til at afprøve verdens mest udbredte bycykel.

LÆS OGSÅ
Byer konkurrerer på pendlercykler

Og det fungerer, for den er let at finde. Betalingen foregår kvikt ved 'stationen' eller endnu bedre over internettet, og med koden i hånd handler det bare om at vælge sin cykel og få fart på.

Træg kæmper
Den er ingen hurtigløber. Deres korrespondent er vant til de rigtig hurtige modeller på cykelmarkedet, men man kommer også fremad på den parisiske bycykel med ordentlige dæk, en komfortabel sadel og et godt greb om køretøjet.

Det er der sandelig også brug for i den hektiske trafik, hvor bycyklen var en gøgeunge, da den blev introduceret for fem år siden.

LÆS OGSÅEksklusiv transport for bjerggeder

Men cyklerne har tilkæmpet sig en plads blandt den øvrige trafik, og Paris er i dag førende i verden, hvad angår brug af bycykler. Bilisterne ? der kører bedre end de danske ? tager rimeligt hensyn, for mange forbinder cyklen med glade stunder og Tour de France.

Cykelhandlerne er også glade. »Nu er cyklen blevet synlig i bylivet. Mange starter med en Vélib, og de finder hurtigt ud af, at cyklen er sagen. Og så vil de have deres egen«, siger en cykelhandler. Kort sagt: cyklen og cyklister aftvinger en vis respekt, for de fleste er ved at indse, at tidligere tiders trafikpropper og forurening ikke er sagen.

Mere kollektiv trafik
De er der selvfølgelig stadig, trafikpropperne, og jeg vil ikke anbefale at krydse verdens mest absurde rundkørsel ved Palais des Congrès på cykel. Men antallet af biler i Paris er faktisk faldet med 24 pct. siden 2001, og med borgmester Bertrand Delanoës nye initiativer til fordel for den lettere og kollektive trafik vil den tendens tage til.

Derfor er bycyklen blevet populær i de forløbne fem år. Det gik trægt i begyndelsen: Der var ikke cykler nok, og hærværk truede en overgang med at ødelægge projektet. Men med nye cykler, lettere adgang til dem og fordelagtige priser er kurven vendt.

I dag har 225.000 tegnet et helårsabonnement, mens lejlighedsvise brugere betaler 1,70 euro i startgebyr for at leje cyklen for en dag. Den første halve time er gratis, mens en time yderligere koster en euro. Abonnenterne, der kan vælge kombinationer fra en uge til et år, får det hele billigere.

LÆS OGSÅ
En dag gennem byen for godt en hund

De kan vælge mellem over 20.000 cykler på 1.800 holdepladser i Paris og nærmeste forstæder. Elektronisk overvågning af stationerne betyder, at Vélib-medarbejderne hurtigt kan bringe cykler til holdepladser, hvor alt er udsolgt, og skaderne udbedres hurtigt.

I forbindelse med bycyklens femårsfødselsdag fortalte direktør Jean-Claude Decaux fra selskabet JCDecaux, som står for driften, at bycyklen nu hviler økonomisk i sig selv. 38 pct. af byens cyklister bruger Vélib.

PolitikenPlus
  • Kunstner Arne Ungermann Dansk Plakatkunst relancerer og genudgiver de bedste danske plakater fra 1900-1965. Her finder du plakatkunstens perler - skønne motiver, der stadig har et moderne grafisk udtryk.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.295 kr. Køb
  • Mandolin Mandolin fra Microplane med to skær og justerbart skær så du kan skære grøntsager i papirtynde skiver eller ensartede ?sticks?, afhængigt af hvad du skal bruge dem til.

    Pluspris 249 kr. Alm. pris 299 kr. Køb
  • Digitalt stegetermometer Funktionelt stegetermometer i flot design i stål og BPA-fri plast og med ekstra hurtigt visning af temperatur (4-10 sek.) på LCD displayet. Kan måle temperaturer mellem -45 og +200°C.

    Pluspris 199 kr. Alm. pris 249 kr. Køb
  • Isflager Man kan næsten høre det. Hvordan de klirrer mod hinanden, isflagerne. Og mærke kulden.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Julepynt Unik og anderledes julepynt

    Pluspris 25 kr. Alm. pris 30 kr. Køb