Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Ind bagerst: Forsøg på københavnsk buslinje giver kortere rejsetid

Indgang for og bag giver også billigere drift. Nu overvejes tredje model: indgang midtpå.

Gem til liste

Forsøget

To døre ind i bussen
  • Siden 4. april 2011 har passagerer på buslinje 4A som et forsøg kunnet stige ind ad både bag- og fordøren. Cowi har evalueret det og vurderer, at køretiden dermed kan sættes ned med 5 procent.
  • Besparelsen er under forsøget anvendt til øget drift om søndagen, som har givet en passagerfremgang på 12 procent i 2011 og yderligere 6 procent i første halvår af 2012.
  • Stikprøver viser, at snydeprocenten har været uændret.

»Hak. Hak. Hak«. Klokken er 12.49, og selv om det er en søvnig formiddag på Amager i København, er den gule stempelautomat i bus 4A langtfra faldet hen i døs.

Grådigt æder den sig ind på kundernes klippekort, efterhånden som dusinet af passagerer træder ind fra novemberkulden ved Lergravsparken Station og sætter sig til rette i bussens bløde sæder.

Ingen lader til at have regnet den ud. Faktisk er Politiken ene om at have sneget sig ind ad bagdøren – en indgang, som passagererne på linje 4A siden april sidste år har kunnet benytte sig af, og som i sidste ende kan blive den nye guldkalv i den københavnske bustrafik.

LÆS OGSÅOverfyldte busser bremser trafikken

Besparelse på 36 millioner
For alle, der kører med bus i København, kender det: De passagerer, der er kommet ind ad fordøren, hvor alle i dag skal stige på, stiller sig oppe ved chaufføren.

De falder i staver og glemmer alt om, at der kommer andre, der også skal være plads til, og snart er der dannet prop, som forsinker bussen.

Derfor startede trafikselskabet Movia i fjor et forsøg på den trafikerede rute 4A, hvor passagererne fik mulighed for at stige ind både foran og bagved, mens udstigningen skulle ske ad midterdørene.

Foto:  Joachim Adrian
Det var ikke en dårlig ide, viser evalueringen af forsøget: Rejsetiden gik ned med 5 procent på grund af kortere stop ved stoppestederne. Og Københavns Kommunes økonomiforvaltning har nu beregnet, at en besparelse på 36 millioner kroner blinker forude, hvis princippet udbredes til alle A-busser.

Dels fordi hurtigere gennemkørsel af ruten giver behov for færre busser. Dels på grund af en skønnet stigning i passagertallet på 2,5 procent, fordi bussen bliver mere attraktiv, når den kommer hurtigere frem.

LÆS OGSÅ5A har snart flere kunder end lufthavnen

På den baggrund anbefaler bestyrelsen i Movia, at indstigningen ad både for- og bagdør udbredes til ruterne 1A, 2A, 3A, 5A og 6A og videreføres på 4A.

Københavns Kommunes repræsentant i Movias bestyrelse, Peter Thiele (SF), ser muligheder for, at den økonomiske gevinst bruges til at styrke busdriften generelt.

»Der spildes virkelig meget tid i dag, fordi nye passagerer ikke kan komme ind, fordi andre vil stå oppe ved chaufføren. Derfor har vi også presset på i bestyrelsen for at få ændret reglerne«, siger han.

Foto:  Joachim Adrian
13.03: Bella Center
Vi når et kvarters tid og en håndfuld kilometer ud på ruten, før den første passager træder ind ad bagdøren.

Der lader til at herske en smule forvirring om, hvorvidt samme også må bruges som udgang, og få sekunder efter må chaufføren skride ind med en melding over anlægget om, at »bagdøren er for alle«. Den nyankomne kunde, 48-årige Lisa Andersson, smiler og trækker på skuldrene.

Kunderne er kommet langt hurtigere ind i busserne

Marianne Færch, Arriva

»Jeg kører herfra og ind mod byen hver morgen, så jeg har længe vidst, at jeg måtte bruge bagdøren i 4A. Men det tog da lidt tid at vænne sig til«, siger hun, da hun har slået sig ned på bagsædet.

Direktionen i Movia er i fuld gang, og om et års tid forventes indgangsreformen at være udrullet. Men det bliver formentlig ikke helt efter samme recept som i 4A-forsøget, oplyser områdechef i Movia Torsten Rasmussen.

Meget tyder nemlig på, at det vil være mere praktisk, hvis indstigning sker i midten af bussen med udstigning foran og bagved. Det vil stadig give en jævnere fordeling af passagererne i bussen.

LÆS OGSÅBusnørden Thomas: Jeg kan kende forskel på 5A og 350S på lyden

Torsten Rasmussen påpeger, at det nye system formentlig vil koste flere kontrollører end i dag, fordi chaufførerne fritages for billetkontrol – og det bliver en ekstra udgift. Om den nye indstigningsform skal udbredes til samtlige busser under Movia, er der endnu ikke taget stilling til.

»Men det er klart, at det også skal tages under overvejelse. Den største gevinst er dog at hente i A-busserne, fordi der er flest passagerer«, siger Torsten Rasmussen.

Foto:  Joachim Adrian
13.12: Sjælør St.
Linje 4A glider ubesværet gennem den sidste del af Amager, før Sluseholmen passeres i strålende solskin.

Trafikken er let, så efter et par ophold ved en række boligblokke i Sydhavn, er bussen nået frem til Sjælør Station, et af rutens knudepunkter. Et virvar af skoleelever, arbejdere og pensionister maser om kap for at komme først ind i varmen. Indgangen ved bagdøren får hurtigt køen til at skrumpe.

LÆS OGSÅBliv forført af linie 5A

Netop besparelsen på rejsetiden er kommet en smule bag på operatøren af linje 4A, selskabet Arriva.

»Vi troede egentlig, det ville skabe meget forvirring, for når man laver om på folks vaner, kræver det tid, information og tilvænning. Men kunderne er kommet langt hurtigere ind i busserne, og resultaterne viser, at man godt kan ændre på indgroede vaner. Det minimerer chaufførernes ophold ved stoppestederne, giver bedre service, og kunderne kommer hurtigere frem«, siger kommunikationskonsulent Marianne Færch og tilføjer, at omfanget af billetsnyd heller ikke er steget med den nye ordning, selv om man ikke længere skal forbi en chauffør.

På sigt håber Arriva på at fjerne andre tidskrævende funktioner som eksempelvis kontant billetkøb.

Foto:  Joachim Adrian
13.40: Svanemøllen St.
Linje 4A er næsten tømt for kunder, da chaufføren styrer bussen ind på holdepladsen på Østerbro. Han bemærker, at københavnerne stadig skal vænne sig til at »gå bagvendt ind i bussen«.

Hidtil har Aarhus været kendt som byen, hvor man stiger ind bag i bybusserne, men 1. januar i år gav busselskabet i den jyske hovedstad los, så passagererne selv bestemmer, hvor de vil stige på.

Vicedirektør i trafikselskabet Midttrafik Mette Julbo fortæller, at det var chaufførerne selv, der foreslog, at passagererne selv skulle have lov at finde ud af, hvordan de ville komme ind i de gule bybusser – blandt andet fordi der var tiltagende kaos på mange ruter.

LÆS OGSÅGoran er chauffør på den mest hektiske rute gennem København

»I andre europæiske lande har man kunnet tjene tid på at åbne flere døre for indstigning, og efter et forsøg på en enkelt rute besluttede vi, at kunderne skulle have frit valg alle steder. Det krævede lidt tilvænning for alle i starten, men vi har ikke fået klager, og kunderne grinede da bare og sagde, at det var de jo i forvejen vant til fra togene«, fortæller Mette Julbo.

Imens fortsætter kampen om busdøre, rejsetid og millioner i København.

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb