Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Metronaboer straffes dobbelt, hvis de sælger deres lejligheder

Til gengæld kan spekulanter lave en god investering. Priserne vil stige markant, når byggeriet er færdigt i 2018.

Gem til liste

Den enes død bliver den andens brød ved metrobyggepladserne i København.

Naboer, der er belastet af støj, møg og rystelser fra byggepladserne, bliver hverken genhuset af kommunen eller Metroselskabet.

Flere giver nu udtryk for, at de som konsekvens må flytte fra deres lejligheder. På grund af det indgribende byggeri bliver det med et stort tab til følge, siger flere ejendomsmæglere.

LÆS OGSÅKommune: Belastede metronaboer må klare sig selv

»Lejlighederne tæt på nogle af byggerierne er ramt rigtig grelt. Ved Gl. Strand er lejlighederne tilnærmelsesvis usælgelige i øjeblikket, og hvis man vil af med dem, er det til 30 procent eller mere under værdien. Når man kan se og høre byggeriet i markant grad, har det konsekvenser for prisen, for ingen gider bo lige ud til en byggeplads«, siger Martin Saaby, indehaver af ejendomsmæglerkæden Citymæglerne, der dækker hele byen.

Nybolig vurderer, at de mest metrobelastede boligejere må sælge til 30-50 procent under værdien af deres lejligheder.

»Jeg har ondt af dem i Stampesgade, for de er værst ramt og helt blokeret af byggeriet. Men hvis de hænger i, så skal det nok betale sig, for når metroen er færdig, kan de få en stor gevinst«, siger Jacob Agerbo, indehaver af Nybolig på Vesterbro.

En procents tab per decibel
At støj har en negativ effekt på boligpriserne, er blevet påvist i to undersøgelser fra Storkøbenhavn, lavet af henholdsvis Miljøstyrelsen og Anvendt Kommunal Forskning.

Den ene undersøgelse viser, at når støjbelastningen stiger med en decibel, falder prisen på enfamilieshuse i Københavnsområdet med cirka en procent. Den anden viser, at værditabet ved larm er lidt mindre på lejligheder, da de typisk ikke har haver. Her falder boligprisen med en halv procent per decibel.

Hvis man ikke er generet af støj, så er der lige nu gode muligheder for at gøre et godt køb

Kristian Kolstrup, økonom

Metrobyggeriets ufrivillige naboer er udsat for en støjbelastning på op til 85 decibel. Til sammenligning er Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for, hvad der er et acceptabelt niveau, på 58 decibel.

I ejendomsmæglerkæden Realmæglerne, der har 13 butikker i byen, er vurderingen, at kvadratmeterprisen på boliger tæt på metrobyggepladserne lige nu i snit er ti procent under deres værdi:

»Efterspørgslen falder, og målgruppen for boligerne bliver mere snæver end ellers. Vores job er at rådgive kunderne og få en så høj pris som muligt i betragtning af omstændighederne, og et stort byggeri er en negativ parameter«, siger Torsten Kristensen, formand for Realmæglerne i København.

LÆS OGSÅMetrobyggeri går ind i sit mest støjende år

Mange naboer til metrobyggeriet har forgæves forsøgt at blive genhuset eller købt ud af deres lejligheder af Metroselskabet ved at gå til Ekspropriationskommissionen. Men kommissionen har i en principafgørelse afvist, at over fem års belastning fra byggepladserne og støj på op til 85 decibel i et år er, hvad man skal kunne tåle som nabo.

Genhusning afvist
Siden har Socialdemokraterne og SF i København afvist de øvrige partiers forslag om at forhandle med staten og Frederiksberg Kommune om at tilbyde berørte naboer ekstraordinær genhusning eller ekspropriation.

Dermed ser metronaboernes muligheder for at komme væk fra byggepladserne med skindet på næsen ud til at være udtømte. Hverken overborgmester Frank Jensen (S) eller bygge- og teknikborgmester Ayfer Baykal (SF) ønsker at kommentere naboernes situation.

LÆS MERES og SF blokerer for at tilbyde genhusning til metronaboer

Mens boligsælgende naboer står til at miste hundredtusindvis af kroner, er der til gengæld en god investering i sigte for spekulanter. Samstemmende vurderer ejendomsmæglerne, at boligpriserne omkring byggepladserne vil stige 10-15 procent, når stationerne står færdig, og Metro Cityringen indvies i forventeligt 2018.

Forudsigelserne bakkes op af en undersøgelse af boligprisudviklingen i forbindelse med første etape af metrobyggeriet.

Transportøkonom og ekstern lektor ved Københavns Universitet, Kristian Kolstrup, har analyseret 67.846 bolighandler mellem 1992 og 2006. Hans undersøgelse viser, at boligerne tættest på metrostationerne i snit steg med 12 procent.

Muligt at gøre et røverkøb
»De steder, hvor der før var dårlig kollektiv trafik, oplever prisstigninger over gennemsnittet.

Prisstigningen bliver gradvis mindre, jo længere væk de ligger fra metrostationen. Vi kommer til at se noget tilsvarende med Cityringen. Metroen er et godt alternativ i en trængselsplaget by, og det er folk villige til at betale ekstra for«, siger Kristian Kolstrup, der er ansat i konsulentvirksomheden Incentive Partners.

LÆS OGSÅSmåbørn leger ved bulderbyggeri

Hvis man kan holde generne ud, er der mulighed for at gøre et røverkøb:

»Det er meget individuelt, hvor meget man er generet af støj. Hvis man ikke er generet af støj – eller fremlejer boligen i nogle år – så er der lige nu gode muligheder for at gøre et godt køb«, siger Kristian Kolstrup.

PolitikenPlus
  • Taske Sort, lækker og rummelig taske, i flot design. Tasken passer perfekt som en arbejdstaske med plads til en bærbar, men også til hverdagens udfordringer og oplevelser.

    Pluspris 1.399 kr. Alm. pris 1.699 kr. Køb
  • Forstå vinene fra Italien Oplev nogle af de vinområder der anses for at være de mest betydningsfulde i verden på nærmere hold.

    Pluspris 395 kr. Alm. pris 550 kr. Køb
  • De 3 Musketerer Kom til foredrag med Bo Tao Michaëlis inden 80'er-hit-rockmusicalen på Østre Gasværk Teater.

    Pluspris fra 325 kr. Alm. pris fra 425 kr. Køb
  • Mor & Søn Vinder af Bedste Film ved Guldbjørnen

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Spil Et anderledes børne/familie-spil, hvor du som deltager befinder dig i den hyggelige forlystelsespark, Monsterland.

    Pluspris 170 kr. Alm. pris 250 kr. Køb