Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Hovedstadens trafikpropper skal løsnes med flere grønne bølger

Trængselskommissionen fremlægger sit idekatalog for Københavns trafik.

Gem til liste

Et år efter at den omdiskuterede betalingsring blev lagt i graven, står det klart, at heller ikke dens afløser, den såkaldte Trængselskommission, kommer til at lancere nye, omfattende trafikpolitiske columbusæg til at komme trængslen i hovedstadsområdet til livs.

Formanden for den såkaldte Trængselskommission, den tidligere departementschef Leo Larsen, vil torsdag offentliggøre sit første bud på kommissionens arbejde.

Ifølge Politikens oplysninger bliver det i form af et idekatalog med en stribe initiativer i mindre skala såsom bedre regulering af lyskrydsene ind mod hovedstaden og flere busbaner.

LÆS OGSÅUdvalg er funklende enigt om afløseren for betalingsringen

Der foreslås også løsninger på langt sigt – men det er alt sammen gammelkendte trafiktravere som en københavnsk havnetunnel, flere metrolinjer og en model for roadpricing.

Og så vidt Politiken erfarer, lød transportminister Henrik Dam Kristensen (S) alt andet end begejstret, da tankerne om at gå videre med et roadpricingprojekt blev drøftet på et møde i går.

Leo Larsen har over for centrale beslutningstagere bl.a. talt varmt for bedre regulering af lyskrydsene, hvorved man kan øge kapaciteten på vejene med omtrent 10 pct., hvis man koordinerer trafiklysene på tværs af kommunerne.

Der vil også være forslag om flere busbaner, hvor busserne kan køre for sig selv. Bl.a. refereres der til ordninger med særlige busbaner i Aarhus.

Ingen endelige løsninger
Trængselskommissionen blev nedsat som politisk betaling til SF, da partiets gamle mærkesag om en betalingsring blev droppet.

I kommissoriet er det specifikt fastslået, at arbejdet ikke skal »omfatte en trængselsring for hovedstadsområdet«.

Til gengæld skal kommissionen »analysere de grundlæggende udfordringer for hovedstadens transportsystem på kort og langt sigt, analysere fordele og ulemper ved forskellige tiltag til løsning af udfordringer og udarbejde forslag til en samlet strategi og finansieringen heraf«.

Dette er ikke en endelig løsning på de udfordringer, hovedstaden har

Lars Bolet, trafikforsker

Og blandt viften af kortsigtede løsninger er foruden lyskryds og busbaner flere investeringer i cykelstier, som regeringen allerede har afsat 200 millioner kroner til.

Ifølge trafikforsker, lektor Lars Bolet fra Aalborg Universitet virker det langtfra, som om Trængselskommissionen barsler med nogen endelig løsning på køerne ved de københavnske trafikproblemer.

»De enkelte forslag kan være fornuftige nok til en start – i det omfang man magter at komme i gang med det. Men dette er ikke en endelig løsning på de udfordringer, hovedstaden har«, siger Lars Bolet.

LÆS DEBATCyklisterne er en del af løsningen

Desuden vil selv de mindre ting tage tid at få etableret.

»Man bygger ikke en supercykelsti eller nye busbaner i løbet af en dag – muligvis heller ikke i løbet af et år. Og når det gælder signalanlæg, kræver det for hvert af dem, at der er folk, der sætter sig og kigger på det. Og der har vi altså et reelt kapacitetsproblem, i forhold til hvor mange vi har herhjemme, der kan sættes til det. Det kan være en flerårig proces at få dem på banen«, siger han.

Uden for investeringsplanerne
Trængselskommissionens arbejde løber frem til august.

Første etape er offentliggørelsen af kataloget med fordele og ulemper i morgen. Til august vil kommissionen komme med et bud på en samlet strategi. Planen er ifølge Politikens oplysninger at give et bud på en model for at indføre roadpricing på de danske veje.

Trængselskommissionen skal mødes i dag, det samme skal en bred kreds af trafikpolitiske ordførere.

LÆS OGSÅBiltrængslen stiger markant i København

Først når kommissionen er færdig, ventes regeringen at beslutte, hvad der er værd at gå videre med.

Det ligger allerede nu fast, at de helt store anlægsprojekter i den tocifrede milliardklasse som en havnetunnel eller flere metrolinjer ikke indgår i regeringens investeringsplaner.

PolitikenPlus
  • Spansk Vinfestival Den spanske vinfestival er en unik chance for at smage på over 200 vine fra Spanien og prøve alt fra det nyeste og vildeste til det mest traditionsrige.

    Pluspris fra 125 kr. Alm. pris fra 150 kr. Køb
  • Vugge til dukker Farvestrålende vugge til dukken. Sengen passer til dukker helt op til 40 cm., og leveres med dyne og pude. Vuggen er lavet af gode materialer og malet med slidstærk og giftfri maling.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Cykelløb 1937 Rundt og rundt og rundt cyklede de! Billedet af de tre ryttere i foroverbøjet fart er taget af en af Politikens helt store fotografer, Holger Damgaard.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.265 kr. Køb
  • Avisholder Få styr på aviserne med en we avisholder. Holderen er lavet i pulverlakeret stål, og måler 29 x 42 x 31 cm., så en Politiken passer perfekt i.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Ur, unisex *Bulbul er navnet på en fugl, en lille fugl med hanekam og et oppustet ego. På samme tid er det også navnet på nattergalen i persisk og indisk poesi.

    Pluspris 2.125 kr. Alm. pris 2.500 kr. Køb