Annonce
Annonce
Danmark

Hovedstadens trafikpropper skal løsnes med flere grønne bølger

Trængselskommissionen fremlægger sit idekatalog for Københavns trafik.

Gem til liste

Et år efter at den omdiskuterede betalingsring blev lagt i graven, står det klart, at heller ikke dens afløser, den såkaldte Trængselskommission, kommer til at lancere nye, omfattende trafikpolitiske columbusæg til at komme trængslen i hovedstadsområdet til livs.

Formanden for den såkaldte Trængselskommission, den tidligere departementschef Leo Larsen, vil torsdag offentliggøre sit første bud på kommissionens arbejde.

Ifølge Politikens oplysninger bliver det i form af et idekatalog med en stribe initiativer i mindre skala såsom bedre regulering af lyskrydsene ind mod hovedstaden og flere busbaner.

LÆS OGSÅUdvalg er funklende enigt om afløseren for betalingsringen

Der foreslås også løsninger på langt sigt – men det er alt sammen gammelkendte trafiktravere som en københavnsk havnetunnel, flere metrolinjer og en model for roadpricing.

Og så vidt Politiken erfarer, lød transportminister Henrik Dam Kristensen (S) alt andet end begejstret, da tankerne om at gå videre med et roadpricingprojekt blev drøftet på et møde i går.

Leo Larsen har over for centrale beslutningstagere bl.a. talt varmt for bedre regulering af lyskrydsene, hvorved man kan øge kapaciteten på vejene med omtrent 10 pct., hvis man koordinerer trafiklysene på tværs af kommunerne.

Der vil også være forslag om flere busbaner, hvor busserne kan køre for sig selv. Bl.a. refereres der til ordninger med særlige busbaner i Aarhus.

Ingen endelige løsninger
Trængselskommissionen blev nedsat som politisk betaling til SF, da partiets gamle mærkesag om en betalingsring blev droppet.

I kommissoriet er det specifikt fastslået, at arbejdet ikke skal »omfatte en trængselsring for hovedstadsområdet«.

Til gengæld skal kommissionen »analysere de grundlæggende udfordringer for hovedstadens transportsystem på kort og langt sigt, analysere fordele og ulemper ved forskellige tiltag til løsning af udfordringer og udarbejde forslag til en samlet strategi og finansieringen heraf«.

Dette er ikke en endelig løsning på de udfordringer, hovedstaden har

Lars Bolet, trafikforsker

Og blandt viften af kortsigtede løsninger er foruden lyskryds og busbaner flere investeringer i cykelstier, som regeringen allerede har afsat 200 millioner kroner til.

Ifølge trafikforsker, lektor Lars Bolet fra Aalborg Universitet virker det langtfra, som om Trængselskommissionen barsler med nogen endelig løsning på køerne ved de københavnske trafikproblemer.

»De enkelte forslag kan være fornuftige nok til en start – i det omfang man magter at komme i gang med det. Men dette er ikke en endelig løsning på de udfordringer, hovedstaden har«, siger Lars Bolet.

LÆS DEBATCyklisterne er en del af løsningen

Desuden vil selv de mindre ting tage tid at få etableret.

»Man bygger ikke en supercykelsti eller nye busbaner i løbet af en dag – muligvis heller ikke i løbet af et år. Og når det gælder signalanlæg, kræver det for hvert af dem, at der er folk, der sætter sig og kigger på det. Og der har vi altså et reelt kapacitetsproblem, i forhold til hvor mange vi har herhjemme, der kan sættes til det. Det kan være en flerårig proces at få dem på banen«, siger han.

Uden for investeringsplanerne
Trængselskommissionens arbejde løber frem til august.

Første etape er offentliggørelsen af kataloget med fordele og ulemper i morgen. Til august vil kommissionen komme med et bud på en samlet strategi. Planen er ifølge Politikens oplysninger at give et bud på en model for at indføre roadpricing på de danske veje.

Trængselskommissionen skal mødes i dag, det samme skal en bred kreds af trafikpolitiske ordførere.

LÆS OGSÅBiltrængslen stiger markant i København

Først når kommissionen er færdig, ventes regeringen at beslutte, hvad der er værd at gå videre med.

Det ligger allerede nu fast, at de helt store anlægsprojekter i den tocifrede milliardklasse som en havnetunnel eller flere metrolinjer ikke indgår i regeringens investeringsplaner.

PolitikenPlus
  • Vinder af Guldbrikken 2014 Årets selskabsspil 2014 er et stærkt inkluderende, morsomt og kaotisk quizspil, der udforsker andre dele af vores paratviden, hvor selv de mest oplagte lette spørgsmål bliver store udfordringer.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Hovedtelefon Plattan Plattan er designet til at være den perfekte klassiske hovedtelefon med alle de ekstra funktioner, der gør det ud over hvad en statisk hovedtelefon ville tilbyde - en fuld størrelse on-ear-model.

    Pluspris 410 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Wild Card Køb Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 755 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2015 ? både sommer, i efteråret og til det hyggelige julemarked. Og du får turpas på, hvergang du besøger haven.

    Pluspris 755 kr. Alm. pris 890 kr. Køb
  • Slimline quick fix Figuren er typisk for det, som Louise Hindsgavl står for. For hun er ikke til porcelænets traditionelle repertoire af glaserede yndigheder: hyrdedrenge, frøkner, muslingeskaller, konkylier etc.

    Pluspris 1.800 kr. Alm. pris 2.250 kr. Køb
  • Børnevippe Denne vippe giver børnene en bedre koordination og balanceevne. Derudover giver den også en social læring, da vippen kun kan benyttes via teamwork af to børn. Kan bruges både uden- og indendørs.

    Pluspris 2.649 kr. Alm. pris 3.119 kr. Køb