Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Abortfortaler havde »med vilje« lavet manipuleret annonce dårligt

Grafiker og abortfortaler Kasper Honoré mener, at antiabort-organisationer har overtaget det offentlige rum.

Gem til liste

Retten til Liv & Abortlinien

  • Antiabort-organisationen ’Retten til Liv’ er en forening for aktive modstandere af fri abort.
  • De satte for nylig 16.000 hvide kors op på en mark ved mortorvejen ved Hedensted som en demonstration mod antallet af aborter i Danmark. Ukendte gerningsmænd ræsede korsene om kuld nogle dage efter i protest mod ’Retten til Liv’.
  • Abortkorsene har vakt debat, såvel som kampagnen 'Choose Life', der blandt andet består af en biografreklame, hvor en nøgen kvinde ligger i fosterstilling med lukkede øjne. I baggrunden kan man høre et bankende hjerte, mens en kvindestemme siger: »Og ja, du kan godt fjerne dit barn, men der er bare det...er det det du ønsker? Du vil jo altid kunne huske det lille hjerte, der slog inden i dig. Dit barns«.
  • Biografreklamen er lavet af 'Abortlinien', der er tilknyttet organisationen 'Retten til Liv'.

Der er alt for meget fokus på antiabort-organisationer rundt omkring.

Det mener grafiker og manden bag en falsk annonce for en forening mod fri abort, Kasper Honoré:

»Anti-abort organisationer har overtaget det offentlige rum«, siger han.

I hans reklame, der er et billede delt på Facebook, bliver en ung mand citeret for at sige, at kvinder kun bliver gravide af voldtægt, hvis de nyder det.

På reklamen, der er photoshoppet bag på en bybus, fremgår det, at den unge mand er medlem af antiabort-foreningen 'Retten til Liv', og at 'Abortlinien' - som drives af 'Retten til Liv' - har betalt reklamen, som viser sig at være manipuleret.

Reklamen er falsk. Det unge medlem af foreningen på billedet har aldrig sagt det, han er citeret for i reklamen, hvilket har ført til politianmeldelse, og at reklamen er fjernet.

LÆS OGSÅAbortmodstandere får dødstrusler efter falsk annonce

Ifølge Kasper Honoré har han selv aldrig foregivet andet, end at reklamen var »sindssygt usandfærdig«.

»Jeg har aldrig lagt skjul på, at reklamen var falsk, eller at det var mig, der havde lavet den. Jeg har lavet den derhjemme for sjov, og jeg er ikke gået op i detaljerne. Faktisk er det her ret ringe udført, fordi der ikke skulle herske nogen tvivl om, at det var en falsk reklame«, siger Kasper Honoré, som arbejder med grafisk design til daglig.

Antiabort fylder det offentlige rum
Han har lavet reklamen som følge af antiabort-foreningens kampagner, som har floreret i medierne de seneste stykke tid. Her kan blandt andet nævnes Hedemarkernes 16.000 abortkors, og den omdiskuterede 'Choose Life'-kampagne, hvor en hjertebanken lyder, mens en kvindestemme sætter spørgsmålstegn ved, om man vil glemme barnets hjertebanken efter en abort.

LÆS OGSÅ Abort-kors i Jylland udsat for hærværk

Kasper Honoré har lavet den falske reklame, fordi han mener, at antiabort-organisationerne har fået en for stor stemme i det offentlige rum:

»Jeg bliver pisserasende over, at sådan en forening får lov til at have sådan en audio-effekt (ekkoeffekt, red.) af idioti i det offentlige. Det er en begrænsning på ligestilling og kvinderettighederne, at en religiøs organisation får lov til at gå ud og reklamere med propagandamateriale på den måde«, siger Kasper Honoré, som selv har haft temaet abort tæt inde på livet.

»Nu har jeg selv været i et forhold, hvor hende, jeg var sammen med på daværende tidspunkt, fik en abort. Jeg kan kun starte med at sætte mig ind i, hvor svært det er for en kvinde at få aborten. Jeg syntes, det var svært – og det er ikke engang sket på min krop«.

Offensive kampagner 'in your face'
Kasper Honoré mener ikke, at det kan gavne samfundet, at foreningen 'Retten til Liv' »smækker deres 'offensive kampagner' op i hovedet på folk«.

Han henviser blandt andet til de 16.000 omdiskturede hvide kors, som medlemmer fra foreningen Retten til Liv savede ud og slog op på en mark i Hedensted for nylig, hvor Kasper Honoré selv kørte forbi ad motorvejen E45 med sin daværende kæreste.

LÆS OGSÅ Grænsen for abort kunne godt sættes op

»Hvis en privat, kristen person vælger at sætte 16.000 kors op i hjemme i sin stue, så ville jeg ikke blande mig i det, fordi han gør det hjemme hos sig selv«, siger Kasper Honoré:

»Men det påvirker mig utrolig meget, når korsoptoget er lige 'in your face' på motorvej E45, i og med jeg selv har stået i en situation, hvor min daværende kæreste og jeg fik en abort. Efterfølgende går de ud og kalder os mordere og dårlige mennesker. Det har ikke noget med fakta at gøre, det er deres opfattelse af, at jeg er et dårligt menneske«, siger han

LÆS OGSÅBiografer fjerner antiabort-kampagne fra lærredet .

Offer for reklame
Trods grafikerens egen opfattelse af den ringe udførelse af reklamen, har flere troet, at Kasper Honorés falske reklame var sand.

Men ifølge Kasper Honoré har det dog aldrig været hensigten med reklamen:

»Jeg har ikke haft i hensigt at hænge nogle private personer ud. Det er ikke for at ramme ham, men for at ramme organisationen bag. Så vil jeg inddirekte ramme abortmodstanderen¨ på reklamen, fordi han er medlem af foreningen«, siger han:

»Alt hvad jeg beder om er, at de her religiøse fjollerier bliver pakket væk. Så kan man flashe dem derhjemme«.

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb