Annonce
Annonce
Danmark

»Jeg er meget taknemmelig over, at den viden er blevet offentlig«

Mordbranden på Scandinavian Star for 26 år siden er kommet tættere en opklaring, men hvorfor kommer de afgørende oplysninger først nu, spørger de efterladte.

Annonce

Følelserne er blandede.

På den ene side er overlevende og efterladte til de 159 omkomne i mordbranden på ’Scandinavian Star’ for 26 år siden glade for, at Søfartsstyrelsens daværende hovedundersøger af branden er trådt frem med nye oplysninger, som kan føre til sagens opklaring.

Hvorfor er der ikke nogen myndigheder, som har gjort noget?

Else Guldager, overlevende

På den anden side mener de, at den tidligere skibsinspektør Flemming Thue Jensen burde have trådt frem med sin viden allerede i foråret 1990, da han konstaterede, at norsk politi ikke virkede interesseret i hans afgørende viden.

Flemming Thue Jensen mener, at brandene på skibet var nøje planlagt og blev udført af besætningsmedlemmer med et indgående kendskab til skibet – og at der blev begået bevidst sabotage mod et hydraulikrør, hvilket var med til at skabe en tredje heftig påsat brand.

Rie Ørskovs søster omkom sammen med mand og to børn på ’Scandinavian Star’, og hun har fået noget at tænke over:

SKIBSINSPEKTØR I MAGASINET»Jeg vil ikke gå i graven med min viden«

»Jeg sidder tilbage med spørgsmålet: Hvorfor er han ikke gået ud med sin viden noget før? Men samtidig er jeg dybt taknemmelig for, at han trods alt gør det nu«.

Det forklarer hun med, at sagen er kommet tættere en opklaring.

»Det var så overraskende. Tænk, at vi er kommet så langt i at komme nærmere en opklaring. Det er meget rørende på den måde. Jeg er meget taknemmelig over, at den viden er kommet ud i offentligheden, for det var det, som skulle til«, siger Rie Ørskov og tilføjer:

»Norsk politi kan ikke komme uden om de oplysninger. Men Danmark har også et ansvar for at være med til at opklare den her sag. Det er ikke kun de norske myndigheder. Jeg håber, at den danske regering tager det alvorligt og igangsætter en uvildig undersøgelse«.

Vil have afklaring

Else Guldager overlevede skibsbranden, men hun mistede sin mand og to af sine fire børn. Hendes første tanke var det samme spørgsmål:

»Hvorfor har han ikke sagt det før? Han har været i en stilling, som vi andre ikke har været i, og måske frygtet noget. Men det er svært at sætte sig ind i, hvorfor han ikke bare kunne sige det dengang. Men han har sagt det til norsk politi, og hvorfor er der ikke nogen myndigheder, som har gjort noget ved det? Det er meget, meget mærkeligt«.

Else Guldager håber, at der nu sker noget.

TIDSLINJEScandinavian Star

»Nu må norsk politi tage sig af det. Det skal de gøre. Jeg håber, at de finder ud af, hvem der er de ansvarlige, så vi får lukket sagen«.

Flemming Thue Jensen var en af de første, som kom om bord på det brandhærgede skib, da det var blevet bugseret til den svenske by Lysekil.

Gennem tre dage undersøgte skibsinspektøren arnestederne for de påsatte brande. Han konstaterede, at brandmønstret ikke var tilfældigt.

Madrasbunde af jern forhindrede en branddør i at lukke, så hovedbranden kunne sprede sig som en ildkugle op i skibet, og ilden fik luft, fordi der blandt andet blev brugt en særlig skibsklods for at holde en skydedør åben til vogndækket.

Bevidst sabotage

Hovedbranden var den anden påsatte brand på skibet, og Flemming Thue Jensen konstaterede, at en usædvanlig kraftig tredje brand omkring 12 timer efter hovedbranden også var påsat. Et hydraulikrør var blevet brudt op, og der var stillet madrasser op, så ilden kunne få fat. Formentlig blev der tilkoblet dieselolie, som blev pumpet ud gennem det brudte rør, for der var olie i gangen.

»Det var sabotage«, mener Flemming Thue Jensen.

Den daværende hovedefterforskers oplysninger er i direkte modstrid med norsk politis officielle forklaring, som fastslår, at tredje brand var en genopblussen af den oprindelige hovedbrand.

Sådan en oplysning, som han kommer med, ville have støttet de spekulationer, der allerede var dengang

Mike Axdal, overlevende

I juni 2014 måtte politiet i Oslo erkende, at der ikke var beviser mod en dansk lastbilchauffør, som politiet oprindelig udpegede som den sandsynlige gerningsmand – og som døde i hovedbranden.

Siden har Oslos politi efterforsket sagen igen.

Flemming Thue Jensens oplysninger er særligt interessante, fordi der ud over brandfolk kun var få besætningsmedlemmer om bord på skibet, da oliebranden brød ud. De overlevende passagerer var på det tidspunkt evakueret. Det indsnævrer antallet af mistænkte.

Da han som Søfartsstyrelsens repræsentant afgav vidneudsagn i retten fire dage efter brandene, fortalte han ikke om det brudte olierør. Styrelsens ledelse gav ham kun mandat til at fortælle Sø- og Handelsretten om tiden op til og under hovedbranden – og dermed kun om de to første af de mindst fire brande på skibet. Det svarede til halvanden time af de 38 timers brandforløb. I foråret 1990 gik han derfor mundtligt videre med sin viden om til norsk politi i to omgange, men han blev aldrig indkaldt til afhøring.

Kræver sagen opklaret

Både talsmand Jan Harsem fra den norske støttegruppe og Mike Axdal fra den danske forening for overlevende og efterladte mener, at der nu er en mulighed for at opklare mordbranden på ’Scandinavian Star’ – og den skal udnyttes.

»Det er et vidne med høj troværdighed, som havde et myndighedsansvar umiddelbart efter branden, som nu står frem i februar 2016 og siger noget, som går stik imod det, som har været hovedforklaringen på brandforløbet frem til dags dato«, siger Jan Harsem.

Han overlevede selv branden sammen med sin halvandet år gamle søn, men mistede sin gravide kone på skibet.

LÆS ARTIKELInspektør bryder 26 års tavshed: professionelle stod bag mordbrand

»Flemming Thue Jensens oplysninger går lige ind i kernen af politiets efterforskning«, siger Jan Harsem.

Han undrer sig dog over, at Flemming Thue Jensen først nu offentliggør sin viden: »Han burde have fortalt om det, fordi han var en myndighedsperson«.

Mike Axdal mistede sin far og bror på skibet, mens han selv overlevede. Han har arbejdet med sagen i alle årene og har opbygget den danske støtteforening. Han er glad for, at Flemming Thue Jensen er trådt frem, men han forstår heller ikke, hvorfor skibsinspektøren ikke gjorde mere for at give sin viden videre.

»Som Flemming Thue Jensen selv er inde på, kunne sagen have været opklaret i 1990. Især hvis han havde opfyldt sin meldepligt dengang«, siger han og tilføjer:

»Han fortalte det til de norske myndigheder i 1990, men han har også et ansvar i forhold til de danske myndigheder. Sådan en oplysning, som han kommer med, ville have støttet de spekulationer, der allerede var dengang. Det ville have givet belæg for at sige, at der er noget rivende galt. Så ville den her sag være blevet opklaret for mange år siden i stedet for, at der skal gå 26 år«.

Redaktionen anbefaler

Norske og danske pårørende: Opklar mordbranden på Scandinavian Star

Del link

Læs i magasinet

 Foto: Carsten Ingemann (arkiv)

»Jeg vil ikke gå i graven med min viden«

Skibsinspektør Flemming Thue Jensen undersøgte brandene, der hærgede Scandinavian Star i 1990. For første gang i 26 år bryder han tavsheden.

Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce