Annonce
Annonce
Danmark

Den store danske taxakrig trækker ud

I 16 måneder har Rigsadvokaten undersøgt Ubers lovlighed uden at nå frem til en konklusion. Imens vokser Uber, og den traditionelle taxabranche demonstrerer.

Mathias Thomsen var en glad mand, da han i august så erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) omfavne de mange nye dele- og platformøkonomiske virksomheder, der under navne som Airbnb, GoMore og Uber vinder frem i disse år.

Thomsen er direktør for befordringstjenesten Uber i Danmark. Med den kasket har han placeret sig som en havkat i hyttefadet i en både hård og eskalerende strid med den traditionelle taxabranche i Danmark, som gennem demonstrationer og politianmeldelser forsøger at råbe det politiske system op. De protesterer højlydt over, at deres forretning bliver massivt udfordret af det amerikanske befordringskoncept, som herhjemme har fået omtrent 160.000 københavnere til at downloade en Uber-app og flere tusind private chauffører til via Uber-appen at stille sig selv og deres køretøj til rådighed for »samkørsel« på de danske veje.

ANALYSE Uber-økonomi ruller frem

»Vi var opmuntrede over ministerens ambition om at lade Danmark blive en førende nation inden for udvikling af deleøkonomi. Vi glæder os til at høre om visionerne og planerne og strategien for deleøkonomi«, siger Mathias Thomsen.

Troels Lund Poulsen sagde kort efter sin tiltrædelse, at regeringens ambition er at gøre Danmark til »et af de lande i EU, som er bedst til at integrere deleøkonomi i den almindelige økonomi«. Regeringen har lige siden arbejdet med at finde på metoder, der kan tilpasse de nye, deleøkonomiske tjenester til det traditionelt velregulerede danske arbejdsmarked, der ikke just har Uber og Airbnb som klassiske aktører.

Den uklarhed, der er på området, er uhensigtsmæssig for os og for andre. Også for politiet, som prøver at gøre deres arbejde

Mathias Thomsen, dirketør, Uber

Imens er Uber stille og roligt ved at udvikle sig til den første alvorlige testcase for, hvordan og hvor smidigt regeringen og det politiske Danmark i praksis er i stand til at knække de nødder, som de nye teknologier frembringer – og bruger til at udfordre traditionelle aktører som taxa- og hotelbranchen.

Situationen for Uber er mildt sagt ikke enkel. Mens flere og flere især københavnere og nordsjællændere bestiller Uber-chauffører, når de skal køre fra sted til sted, må virksomheden leve med et par alvorligt truende juridiske skyer over hovedet. Omtrent 25 Uber-chauffører er sigtet for at overtræde taxaloven. Allerede da Uber gik ind på det danske marked i november 2014, sendte Trafikstyrelsen under Transportministeriet en politianmeldelse af sted mod Uber. Styrelsen mente ikke, at Uber-systemet var i overensstemmelse med de danske regler for persontransport.

Juridisk klokkeklar er sagen ikke just. På 16. måned forsøger Rigsadvokaten at analysere sig frem til, hvorvidt Uber-konceptet er foreneligt med dansk lovgivning eller ej. Ingen kender svaret, og hos Rigsadvokaten oplyser kommunikationschef Mikkel Thastum, at sagen stadig er under behandling.

»Det er indviklet. Derfor er vi grundige«, siger kommunikationschefen.

Uber og Taxabranchen ser ikke ens på mange ting. Men de er enige om, at ventetiden hos Rigsadvokaten, der ligger under Justitsministeriet, er kritisabel.

LÆS OGSÅ Uber kører i mange byer trods udbredt modstand

»Den uklarhed, der er på området, er uhensigtsmæssig for os og for andre. Også for politiet, som prøver at gøre deres arbejde«, siger Mathias Thomsen, som fortæller, at han gennem de seneste måneder har haft dialog med en stribe myndighedspersoner, herunder med skatteminister Karsten Lauritzen (V).

Kampen om weekendkunderne

Hos den traditionelle taxabranche er ventetiden ulidelig. Branchen føler sig truet på deres brød af de mange hundrede Uber-chauffører, som hver dag befordrer personer fra a til b uden om det system, der er etableret i den traditionelle branche og reguleres af kommunale taxanævn. Under parolen ’Stop u(ber)lovlighederne’ protesterede stribevis af taxachauffører i onsdags ved Christiansborg over, at regeringen intet har foretaget sig for at stoppe Uber.

»Mine chauffører kommer og fortæller, at fredag og lørdag nat, når de kører inde i Gothersgade (i indre København, red.), har de slet ikke har samme omsætning som tidligere. De unge mennesker anser forståeligt nok Uber som meget populært. Uber kører med de kunder, de tidligere havde. Mine chauffører kan ikke gøre noget som helst andet end at se på«, siger bestyrelsesformand Lars Christiansen fra TaxiNord.

Udfordreren.  Direktør Mathias Thomsen fra Uber i Danmark afventer en løsning på taxastriden fra regeringen, som har sagt, at de er principielle tilhængere af deleøkonomi. Foto: Jacob Ehrbahn

Han forklarer, at taxabranchen gennem mange måneder forgæves har forsøgt at skabe politisk lydhørhed for et indgreb over for Uber. Men set fra Mathias Thomsens Uber-skrivebord er det forkert, når den traditionelle taxabranche hånligt stempler Uber som en pirattaxatjeneste, der via cowboymetoder undslår sig alle gældende regler.

»Uber er det sikre modsvar til pirattaxi. En pirattaxi samler tilfældige folk op på gaden. Uber formidler kun forudbestilte ture gennem en app, og både fører og passager er registrerede medlemmer. Gennem appen får passageren at vide, hvem han eller hun kører med, inden han sætter sig ind i bilen, og både passager og fører kan se hinandens rating. Desuden kan man dele turens rute med venner og familie undervejs. Førerene skal gennem en baggrundsscreening og mødes altid med Uber, inden de kan køre på platformen«, siger Mathias Thomsen.

LÆS OGSÅ Forvirret chauffør til politiet: »Gå efter Uber, ikke os«

For Lars Christiansen er det udenomssnak. Han peger på, at det per definition kræver en tilladelse at udføre erhvervsmæssig personbefordring. Det har Uberchaufførerne ikke, ligesom han afviser enhver snak om Uber som et eksempel på deleøkonomi.

»Uber startede med at markedsføre det som et deleøkonomisk projekt. Men chaufføren i Uber-bilen skal jo ikke samme vej som kunden. Derfor er der ikke tale om deleøkonomi. Det er erhvervsmæssig personbefordring, og det kan enhver førsteårsstuderende på jura finde ud af. Derfor gælder der nogle spilleregler. Du skal have en tilladelse til at drive det, du skal oprettes i SE-registeret, du skal afregne moms og skat, og dertil kommer alle de tekniske krav til taxaen. Hvis vi kunne operere på samme vilkår som Uber-chaufførerne, kunne vi også køre til en lavere pris som Uber. Men vi skal svare skat og bliver pålagt en masse indirekte omkostninger. Det er frustrerende«, siger han.

TaxiNord ud af DI i protest

Uber-sagen er så principiel og tilspidset i branchen, at TaxiNord i denne uge valgte at melde sig ud af Dansk Industri i protest mod, at den store interesseorganisation optog virksomheden Uber Denmark Software Development ApS i Aarhus. Det er en digital virksomhed, som udvikler software til Uber, men teknisk ikke samme selskab som befordringstjenesten.

Ifølge Lars Christiansen modarbejder DI med den beslutning TaxiNords interesser.

chaufføren i Uber-bilen skal jo ikke samme vej som kunden. Derfor er der ikke tale om deleøkonomi

Lars Christiansen, bestyrelsesformand, TaxiNord

Mathias Thomsen er omvendt »glad for at se udviklingscentrets samarbejde med Dansk Industri« og forventer, at de dertil vil ansætte et stort antal softwareudviklere. Han ser taxabranchens protester som udtryk for et udtalt behov for at få moderniseret taxaloven:

»Loven blev lavet, før mobilteknologien blev udbredt og udviklet til det, den kan i dag. Det er også derfor, vi flere gange har sagt, at vi støtter op om, at det politiske system må sørge for at modernisere loven«.

Politisk ligger sagen mere eller mindre død. Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har for flere måneder siden bebudet et opgør med den nuværende taxalov.

Men både Socialdemokratiet og især Dansk Folkeparti ser særdeles kritisk på Uber som en del af det fremtidige taxasystem i Danmark. Transportordfører Kim Christiansen (DF), der har tætte forbindelser til taxavognmandsbranchen, har indkaldt justitsminister Søren Pind (V) i samråd i slutningen af marts for at få en forklaring på Rigsadvokatens langsommelighed. Men han deltager ikke i møder med Hans Christian Schmidt om sagen. Kim Christiansen mener, at regeringen med sin passivitet tillader Uber at vokse sig store.

LÆS OGSÅ Uber skal betale til franske taxaselskaber

»Regeringen skulle se at tage noget ansvar. Uber er blevet forbudt i en masse andre lande. Selvfølgelig kan vi også gøre det i Danmark«, siger Kim Christiansen.

Mathias Thomsen fra Uber fremhæver Estland som et forbillede til efterfølgelse. Den estiske regering lagde i februar et forslag til en moderniseret befordringslovgivning frem, som fuldt ud tilpasser samkørsel til det estiske befordringssystem.

»Estland er et godt eksempel på, hvordan vi kan være en del af en bedre mobilitetsløsning. Det er vi overbevist om, at vi også bliver her i Danmark«, siger Mathias Thomsen.

Uber betegner selv virksomhedens koncept som »samkørsel« eller »delekørsel«.

»Man deler sin bil med en anden. Vi kan se mange fordele for samfundsøkonomien, der kan udnytte de mange uudnyttede ressourcer bedre. Det indebærer fordele for dem, der kører, og dem, der bliver kørt«, siger Mathias Thomsen.

Nye koncepter, nye regler

Mens Hans Christian Schmidt arbejder med sin taxalov, Rigsadvokaten undersøger Ubers lovlighed og Troels Lund Poulsen arbejder med et samlet udspil om deleøkonomi, har lektor og arbejdsmarkedsforsker Anna Ilsøe fra Københavns Universitet for nylig kastet sig over et forskningsprojekt om digitalisering af arbejdsmarkedet.

Hovedudfordringen er, mener hun, at det danske arbejdsmarkedssystem er »gearet til en anden måde at organisere køb og salg af tjenesteydelser på« end den nye platformøkonomi. Uber er et eksempel blandt flere. De nye koncepter kalder på reguleringsformer, som ikke findes i Danmark i dag.

»Lovgivningen og overenskomstsystemet i Danmark er bygget op omkring en grundlæggende relation mellem en klar arbejdsgiver og en klar arbejdstager, hvor begge parter tager deres roller på sig. Når de roller er ophævet, er der en masse regulering, der ikke er gældende. Spørgsmålet er, hvad man skal sætte i stedet. Det er det åbne spørgsmål lige nu«, siger Anna Ilsøe.

Redaktionen anbefaler

Vrede taxachauffører omringede Christiansborg i protest mod Uber

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce