Hver fjerde voksne dansker ryger dagligt. Hvis der skal gøres noget alvorligt ved det problem, bør vi tage ved lære af californierne, siger dansk specialist.
Foto: THOMAS BORBERG

Hver fjerde voksne dansker ryger dagligt. Hvis der skal gøres noget alvorligt ved det problem, bør vi tage ved lære af californierne, siger dansk specialist.

Danmark

Danmark bør lære af rygekampagne i USA

Med flere midler til oplysning vil Danmark kunne nå væsentligt længere i tobaksbekæmpelsen, siger dansk ekspert.

Danmark

Penge. Flere penge.

Det er en simpel nødvendighed, hvis vi her i landet skal gøre os håb om at nå noget, der bare minder om de resultater, der er nået med tobaksbekæmpelsen i Californien.

Det siger en af de mest erfarne danske specialister på dette felt, konsulent Jørgen Falk, Sundhedsstyrelsen, til politiken.dk.

En ny opgørelse viser, at 15 års kampagner mod rygning i Californien har medført besparelser svarende til 430 milliarder kroner på statens sundhedsbudgetter.

Der er simpelthen blevet færre tobaksrelaterede hjertepatienter og færre, der har fået kræft- eller lungesygdomme som følge af rygning.

Skal investere flere penge Hvad er det amerikanerne kan, som vi ikke kan her i Danmark?

»Der er intet til hinder for, at vi ikke skulle kunne nå tilsvarende resultater her i landet. Men det kræver, at vi investerer langt flere midler i arbejdet end i dag, og at politikerne erkender, at det er en nødvendighed«, siger Jørgen Falk.

Berømt californisk model
Ifølge Jørgen Falk er den californiske model berømt og anerkendt blandt forskere i andre lande. Ikke mindst fordi det i Californien er lykkedes at nedbringe antallet af dagligrygere til 12-14 procent - det halve af de fleste vestlige lande, Danmark inklusive.

»Det er blevet en succes, fordi man i denne stat har valgt at satse stort og målrettet på sagen. Selv om der har været visse nedskæringer, er deres kampagner stadig særdeles velfundede sammenlignet med andre landes«.

»Det betyder, at man har haft råd til at køre nogle meget store mediekampagner, der virkelig fortæller folk, hvad det indebærer at ryge. Samtidig har deres universitetsverden hele tiden fulgt op med dokumentation af, at det virkelig kan nytte at få folk til at holde op med at ryge«, siger Jørgen Falk.

Men langt de fleste danskere ved jo godt, at det er farligt at ryge. Så hvad kan man opnå ved at blive ved med at fortælle dem det?

»Farligt, ja. Det ved folk godt. Men det er også farligt ikke at kigge sig for, når man går over vejen, og det er også farligt at spise for meget is hver dag«.

»Problemet er, at folk ikke for alvor forstår, hvor farligt det er at ryge. Det må vi fortælle langt bedre end i dag. Eksempelvis med oplysninger som, at halvdelen af alle rygerne ender med at dø af en sygdom, de har fået som følge af deres rygning«.

De voksne rygere er målet

I Californien er kampagnerne rettet direkte mod voksne. I Danmark lagde man fra 1988 til 1993 ud med oplysning til børn og unge.

Men så skete der noget, der ændrede strategien.

»I 1994-1995 kom de store rapporter om danskernes middellevealder. De viste, at rygning blandt voksne var stærkt medvirkende til de dystre udsigter for levealderen, og så begyndte også vi at fokusere mere på de voksne rygere«, fortæller Jørgen Falk.

Indsatsen har til en vis grad båret frugt, for andelen af dagligrygere er - indtil for to år siden - faldet støt med en procent om året i Danmark. Nu ligger den på 24-25 procent.

»Vi bruger højst to millioner kroner om året på mediekampagner om rygning i Danmark. Men vi skal investere langt, langt flere penge for virkelig at trænge igennem med budskaberne - både om tobakkens farlighed og om mulighederne for at blive vænnet af med sin rygning«, siger Jørgen Falk.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce