gruppen 'Borgere for en reklamefri by' har sat anti-reklamer op på busstandere i København og på Frederiksberg.
Foto: JONAS PRYNER ANDERSEN

gruppen 'Borgere for en reklamefri by' har sat anti-reklamer op på busstandere i København og på Frederiksberg.

Danmark

250 reklameplakater fjernet i nat

Aktivister har udskiftet 250 reklameplakater med overdimensionerede klistermærker med påskriften »Ingen reklamer tak«.

Danmark

»Ingen reklamer tak«

30 aktivister fra gruppen 'Borgere for reklamefri by' har brugt natten på at udskifte 250 reklameplakater i København med overdimensionerede klistermærker.

Gruppen er træt af reklamer i byen og mener, at det er et problem, at borgerne ikke har mulighed for at vælge reklamerne fra.

»Når vi som københavnere er ude i byen, kan vi ikke sige fra overfor reklamer. Derhjemme kan man sige nej tak til reklamer ved at sætte et klistermærke op ved brevsprækken. Og det er lidt det samme, vi har gjort rundt om i byen«, siger Sigurd fra 'Borgere for reklamefri by'.

Ligesom resten af gruppens medlemmer vil Sigurd gerne være anonym for at undgå erstatningskrav.

Kommunen støtter reklamer Gruppen oplever, at der kommer flere og flere reklamer i byen, og det forarger dem, at kommunen netop har indgået en femårig aftale om at bruge offentlige bygninger som reklamesøjler.

»Københavns Kommune har fundet nye indtægtskilder til at finansiere kommunenens serviceydelser. En netop indgået aftale om reklamering på kommunens ejendomme skønnes at give en indtægt på 43 mio. kr. over en fem-årig periode«.

Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse under overskriften »København får nye indtægter«.

Private interesser er et problem

Københavns Kommune får et »usundt« afhængighedsforhold til private virksomheder, ved at tjene penge på reklamer, mener gruppen.

»Det er en uheldigt, at kommunen som offentlig instans bliver afhængig af reklamefirmaer med private interesser. Og kommunens interesser kan også komme til at kolidere med reklamefirmaernes budskaber. For eksempel. kan kommunen have en aktiv kostkampagne på skolerne, samtidig med at de støtter reklamer for junkfood«, siger Sigurd.

»Vi synes selv, at aktionen er meget mild civil ulydighed, og at det er inden for ansvarlige etiske rammer«, siger Sigurd.

Han mener, at Københavns Kommune kunne lære noget af verdens fjerdestørste by Sâo Paulo i Brasilien, hvor borgmesteren har valgt at forbyde reklamer i bybilledet.

Se gruppens egne optagelser af nattens aktion her .

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce