Vindere. Jørgen Dragsdahl og hans forsvarer, Henrik Holm-Nielsen. Tegning: Roald Als.

Vindere. Jørgen Dragsdahl og hans forsvarer, Henrik Holm-Nielsen. Tegning: Roald Als.

Danmark

Dragsdahl vinder injuriesag mod historiker

Journalisten Jørgen Dragsdahl vinder 'koldkrigssag' mod historikeren Bent Jensen. Erstatning og dagbøder lyder på samlet set 240.000 kroner.

Danmark

Det var ærekrænkende, da professor Bent Jensen i en artikel i Morgenavisen Jyllands-Posten for lidt over tre år siden beskyldte journalisten Jørgen Dragsdahl for at være påvirkningsagent for det daværende Sovjetunionen og for at sprede desinformation for at tjene Sovjets sag.

Det har tre dommere i retten i Svendborg afgjort, hvor retsformanden, Mette Langborg, orienterede parterne i sagen om rettens stilling, før dommen skrives.

Ifølge kendelsen skal Bent Jensen betale en erstatning til Jørgen Dragsdahl på 200.000 kroner.

Derudover skal han betale 20 dagbøder af 2.000 kroner til staten. Dommernes afgørelse betyder også, at Jyllands-Posten fri.

De to parter har nu hver for sig to uger til at beslutte om de vil have en rigtig dom med præmisser og det hele. Bent Jensen skal samtidig tage stilling til, om sagen skal ankes til landsretten.

Spørgsmålstegn ved troværdighed For Bent Jensen er det et betragteligt nederlag, der sætter spørgsmålstegn ved hans troværdighed som historiker.

Han er leder af regeringens Center for Koldkrigsforskning og skal senere i år kvittere for en bevilling på ti millioner kroner ved at udgive en bog om Danmark under den kolde krig.

Også før centerets etablering i 2007 forskede Bent Jensen i en kolde krig, og han har som forsker siden 2004 haft udvidet adgang til bl.a. hemmelige papirer hos PET. Denne adgang har han bl.a. brugt til at finde det materiale om og mod Dragsdahl, som var grundlag for artiklen om Dragsdahl i Jyllands-Posten 14. januar 2007.

LÆS MERE

Jørgen Dragsdahl var sikkerhedspolitisk skribent ved Information i 80'erne, og Bent Jensen skrev i artiklen i Jyllands-Posten og i mange senere artikler, at PET anså Dragsdahl for at være KGB-agent på grund af hans tætte kontakt til de sovjetiske efterretningsfolk i København.

Omstridt kronik
I en kronik har Bent Jensen uddybet sit formål med at skrive om Dragsdahl, at »Dragsdahl ikke skal slippe endnu en gang«.

Han henviste til, at Ekstra Bladet i 1994 måtte træk alle agent-beskyldninger mod Dragsdahl tilbage, og at heller ikke en rapport fra DIIS fandt beviser mod Dragsdahl. Siden er PET-kommissionen kommet til samme resultat.

PET har da heller aldrig rejst sigtelse mod Dragsdahl, som de i perioder aflyttede. Men han blev i 1986 på et møde med PET advaret om, at han var i en grå zone, altså for tæt på russerne.

Dragsdahl: Angreb er statsfinansieret
Han har selv erkendt, at han i perioder var for tæt på til, at det var foreneligt med hans job som journalist, men har nægtet at være agent for øst.

Derfor anlagde hans også injuriesag mod Bent Jensen, da han fastholdt, at Dragsdahl var agent.

Jørgen Dragsdahl har sagt, at Bent Jensens »statsfinansierede angreb« på ham har kostet ham mulighed for at arbejde som journalist.

Kræver millioner i erstatning og godtgørelse

Dragsdahls advokat, Henrik Holm-Nielsen, kaldte under den to uger lange retssag i Svendborg Bent Jensens skriverier for en smædekampagne og uden den mindste form for kildekritik, som man ellers må forvente af en historiker.

Bent Jensens forsvarer, advokat Ole Ravnsbo, har forsvaret Bent Jensen med, at han som historiker har en udvidet ytringsfrihed.

Jørgen Dragsdahl har krævet Bent Jensen idømt en betinget fængselsstraf samt en erstatning fra Jensen og hans avis, Jyllands-Posten, på 400.000 kr. Derudover har han krævet dækning af sine advokatudgifter, der løber op mellem to og tre millioner kroner. Han har fået afslag på fri proces.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce