Naboer anmelder hinanden for snyd og bedrageri

Den økonomiske krise og mistanke om at naboen snyder sig til at få sociale ydelser får naboer til at anmelde hinanden.

Danmark

Det kan ikke være rimeligt, at genboen henne i nummer 37 snyder sig til at få sociale ydelser på et tidspunkt, da der bliver skåret ned i hjemmehjælpen til min gamle mor og timerne i mine børns skole.

Sådan er tankegangen for et stigende antal danskere, som i lyset af den dårlige økonomi i landets kommuner anmelder folk for socialt bedrageri. Det skriver Jyllands-Posten.

Lederen af Københavns Kommunes Fælles Kontrolgruppe, Per Stevnsborg, siger, at kommunen i øjeblikket har i øjeblikket en sagsbunke på 150 anmeldelser, der endnu ikke har været tid til at behandle.

»Vi får absolut mange flere anmeldelser, end vi gjorde for blot et halvt eller et helt år siden. Jeg tror, at årsagen kan være den økonomiske krise - at folk er mere opmærksomme på, hvis naboen får mere, end man selv får«, siger Per Stevnsborg, leder af den københavnske kontrolgruppe.

Alle er nødt til at bidrage

I Odense oplever lederen af kommunens kontrolgruppe, Beth Tholstrup, samme tendens:

»Når folk melder andre, skyldes det, at de godt ved, hvor presset kommunen skal spare, og hvor mange penge staten mangler. De tænker, at hvis vi stadig skal have et velfærdssamfund, er alle nødt til at bidrage, og så vil de ikke finde sig i, at nogen snyder«, siger Beth Tholstrup.

Århus, Skanderborg, Ishøj, Høje Taastrup, Ballerup, Nyborg og Aabenraa kommuner, som har egentlige kontrolgrupper, beretter om en stigning i antallet af anmeldelser for socialt bedrageri.

Kontrolgrupperne i kommunerne opretter flere og flere steder 'stikker-sider' på kommunens hjemmeside, hvor de opfordrer borgerne til at anmelde det sociale bedrageri.

Det er typisk snyd med offentlige ydelser til enlige forsørgere, som danskerne anmelder.

ritzau

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce