FORBINDELSE. Svenske og danske politikere stiller sig bag forslag om en ny fast forbindelse over Øresund. Den skal så ligge mellem Helsingør og Helsingborg.
Foto: KIM AGERSTEN (Arkiv)

FORBINDELSE. Svenske og danske politikere stiller sig bag forslag om en ny fast forbindelse over Øresund. Den skal så ligge mellem Helsingør og Helsingborg.

Danmark

Svenskerne vil have ny fast forbindelse til Danmark

Dansk transportminister er positiv over for en endnu en trafikåre over Øresund.

Danmark

Øresund har brug for endnu en fast forbindelse.

Når Danmark knyttes nærmere Europa via Femernforbindelsen, så risikerer Sverige at blive hægtet af udviklingen. Derfor er det nødvendigt at bygge endnu en forbindelse over - eller snarere under - Øresund mellem Helsingør og Helsingborg.

Det fremgår af en analyse, som det såkaldte IBU Øresundsprojekt har foretaget. Det har deltagelse af kommuner, regioner og myndigheder på begge sider af Øresund og skal se nærmere på infrastruktur og byudvikling langs sundet.

Og det betyder ifølge de svenske medier, at den kommende forbindelse via Femern Bælt vil øge behovet for transportkapacitet. Til den tid vil Øresundsbroen ikke vil kunne kapere mere jernbanetrafik, ventes det.

LÆS OGSÅ

Ideen om flere forbindelser over vandet får opbakning af politikere både i Sverige og i Danmark. Helsingørs borgmester, Johannes Hecht-Nielsen (V), den københavnske overborgmester Frank Jensen og Malmøs Ilmar Reepalu (S) er blandt de byrødder, der har tilsluttet sig forslagene.

Også Sveriges infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd går ind for en ny forbindelse.

»Set fra et svensk perspektiv er det her vældigt vigtigt«, siger hun til avisen Dagens Nyheter.

Sverige klar til enegang
Imidlertid nøler danskerne, tilføjer hun:

»Min første tolkning var, at danskerne ikke har været lige så interesserede. Det kan jeg tildels forstå, eftersom Danmark er et transitland med mange transporter, der kører gennem landet«.

Elmsäter-Svärd oplyser, at hun om nødvendigt er rede til at lade Sverige bygge og drive den nye forbindelse selv.

Transminister vil se på forslaget
Fra dansk side bedyrer hendes ministerkollega, transportminister Hans Christian Schmidt (V), at han er positiv over for tanken om en ekstra forbindelse over sundet.

»Hvis man spørger Sund og Bælt, er der masser af plads på Øresund endnu. Men det er klogt at begynde at kigge på det nu. Det tager mange år at planlægge, mange år at beslutte og mange år at udføre. Så der er intet galt i, at man nu taler om det«, siger han til Ritzau.

Hurtig adgang fra Sverige til Tyskland
En forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg vil ifølge rapporten komme til at koste i omegnen af 32 milliarder danske kroner.

Den vil gøre det muligt at oprette en højhastighedsjernbane til Hamborg, så rejsetiden fra Stockholm til den nordtyske havneby kan blive på fem timer.

Risikerer at møde modstand

Men den vil også forudsætte, at Ring 5-vejen i hovedstadsregionen udbygges med motorvej og jernbanespor fra Helsingør til Køge. Og det kan blive noget af en udfordring at få dét projekt igennem, vurderer trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC.

»Hvis det bliver til noget med udnyttelsen af Ring 5, så bliver det en meget pinefuld proces med mange protester og problemer i forløbet. Jeg er lidt skeptisk over for, om det kan lade sig gøre«, siger han til nyhedsbureauet Ritzau.

»Sådan en Ring 5-korridor går gennem smukke naturmæssige områder. Det giver altid problemer. Det er samtidig også et område, hvor der bor folk med høje indkomster, og de har som regel meget større indflydelse på, om sådan en slags projekter bliver til noget eller ej«, fortsætter Homann Jespersen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce