SEJLERFORENING. Kongelig Dansk Yachtklub - hvis klubhus med tilhørende restaurant ses her i Tuborg Havnepark - vil nu overveje kapsejladser efter fartdom til speedbådsfører.
Foto: MORTEN LANGKILDE

SEJLERFORENING. Kongelig Dansk Yachtklub - hvis klubhus med tilhørende restaurant ses her i Tuborg Havnepark - vil nu overveje kapsejladser efter fartdom til speedbådsfører.

Danmark

Yachtklub-direktør: Den havde vi ikke lige set komme

Kongelig Dansk Yachtklub overvejer efter dom, om de fortsat skal afholde kapsejladsen Sjælland Rundt.

Danmark

»På godt sportssprog kan man sige, at den havde ikke lige set komme«, siger Anders Kristensen, direktør i Dansk Kongelig Yatchklub, DKY.

Det er hans reaktion, da politiken.dk spørger, hvordan klubben forholder sig til, at en speedbådsfører er idømt en bøde på 20.000 kr. for at sejle alt for hurtigt og hensynsløst, i et forsøg på at sætte rekord i at sejle rundt om Sjælland i speedbåd. Det er KDY, der arrangerer kapsejladsen Sjælland Rundt.

Det er ikke os, der sidder med styrepinden i hånden, så sejleren har et stort ansvar, men vi har naturligvis også et medansvar i den her sag.

Turen foregik med en gennemsnitsfart på 137 km/t, og undervejs sejlede båden ind imellem to store skibe. Det ene af skibene var på grund og det andet skulle trække skibet fri.

Mandskabet om bord følte sig udsat for stor fare, og var især vrede over, at speedbåden sejlede videre, selvom mændene på de to skibe havde råbt og udsendt advarselssignaler.

LÆS MERE

Det får nu KDY til at overveje, hvorvidt de skal fortsætte med at afholde kapsejladsen Sjælland Rundt.

»Vi skal være sikre på, at vores konkurrence foregår ordentligt og overholder reglerne. Derfor kan det her få indflydelse på, om vi fortsat skal organisere kapsejladsen rundt om Sjælland«, siger Anders Kristensen, der er direktør i KDY.

Overraskede over dommen

Anders Kristensen er overrasket over, at sagen udløste en dom og en stor bøde til speedbådsføreren. Hos KDY kender man ikke til noget fortilfælde.

»I vores verden er vi ikke vant til, at myndighederne har en holdning til sager, som den her. Det overrasker os en lille smule, at det faktisk har ført til en dom«, siger han.

KDY vil ikke gå så langt, som til at sige, at de fortryder, at have været medvirkende til rekordforsøget, men direktør Anders Kristensen erkender, at de har et medansvar for lovovertrædelsen.

»Det er ikke os, der sidder med styrepinden i hånden, så sejleren har et stort ansvar, men vi har naturligvis også et medansvar i den her sag«, siger Anders Kristensen.

For yatchklubben giver sagen anledning til at drøfte, hvordan de skal gøre fremover. Det vil foregå på et møde, der afholdes inden for de næste to uger.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Kampen for at overleve på Middelhavet

    Jacob Ehrbahn tog en beslutning, inden han gik om bord på redningsskibet 'Sea-Watch 2'. Hvis han skulle vælge mellem at fotografere eller redde liv, så ville han gøre det sidste.

    Se hans optagelser af minutterne, da en gummibåd med 120 mennesker punkterer, og Middelhavet fyldes med flygtninge, der slås for deres liv.

    Læs hele reportagen eller se hele videoen.

Annonce