aktiv. Ny undersøgelse tyder på, at man når en tærskel med lavere dødelighed, hvis man er aktiv en halv time om dagen med f.eks. en gåtur.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

aktiv. Ny undersøgelse tyder på, at man når en tærskel med lavere dødelighed, hvis man er aktiv en halv time om dagen med f.eks. en gåtur.

Bevæg dig en smule og lev længe

En halv times bevægelse får dødeligheden til at falde lige så meget som mange timers motion, viser ny dansk forskning.

Danmark

Folk uden hang til mange timers motion hver dag kan roligt slappe af, for der skal kun lidt aktivitet til at forlænge livet.

Det viser en ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse, som er baseret på en af landets største befolkningsundersøgelser, ’Kost, kræft og helbred’, og som netop er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Epidemiology.

»Tidligere har man troet, at jo mere fysisk aktivitet, jo mere faldt dødeligheden. Men vi kan se med vores statistiske metode, at dødeligheden falder enormt, når man går fra inaktiv til aktiv, og derefter falder den ikke nævneværdigt«, siger cand.scient., ph.d. Nina Føns Johnsen, der har ledet forskningsprojektet for Kræftens Bekæmpelse, og som i dag er ansat i Statens Institut for Folkesundhed.

LÆS OGSÅ

Undersøgelsen tyder på, at man når en tærskel med lavere dødelighed, når man er aktiv en halv time med alt fra sport, cykling og gåture til havearbejde, husarbejde og gør det selv-arbejde.

Studierne bygger på tal fra 56.000 danske mænd og kvinder i alderen 50-64 år, som i perioden 1993-97 gav detaljerede informationer om deres kost og livsstil samt prøver af bl.a. blod og fedtvæv.

Op af sofaen
I det nye studie kan forskerne se, at antallet af dødsfald i 2010 var 20 procent lavere i gruppen af personer, der havde været aktive i en halv time om dagen, sammenlignet med de inaktive.

Men blandt de personer, som var aktive i meget længere tid, faldt antallet af dødsfald ikke meget mere.

»Det at komme op af sofaen og gøre et eller andet ser ud til at have en kæmpe betydning«, siger Nina Føns Johnsen.

Hendes resultater bekræftes af et ph.d.-studie, som blev forsvaret i denne uge ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

Her blev 53 overvægtige mænd på 20-40 år sat i tre grupper: de inaktive, dem, der trænede i en halv time om dagen, og dem, der trænede en time. Al træningen foregik intensivt og blev målt med pulsure.

»Det var overraskende, for efter 12 uger havde gruppen, der trænede i en halv time om dagen, næsten de samme sundhedseffekter som gruppen, der trænede en time«, siger professor Bente Stallknecht, der har fungeret som vejleder på forskningsprojektet.

Sport og cykling rykker

Ifølge befolkningsundersøgelsen er det aktiviteter som sport og cykling, der har størst effekt med en dødelighed, der falder over 20 procent, mens arbejde med hus og have snarere ligger omkring 15 procents fald i dødeligheden med visse udsving for mænd og kvinder.

»Det er jo et glædeligt budskab. Vi behøver ikke at martre os selv, for der er op mod 20 procent lavere dødelighed i den gruppe, som har haft en halv times fysisk aktivitet«, siger forskningschef i Kræftens Bekæmpelse Anne Tjønneland, som glæder sig over, at man ikke skal piske folk til at løbe langt for at blive sundere: »Det bliver lettere at få folk til at komme i gang, når det først om fremmest handler om at få bygget lidt bevægelse ind i sit daglige liv«, siger Anne Tjønneland, men understreger, at der skal flere studier til for at underbygge den nye viden om motion.

LÆS OGSÅ

»Vi anbefaler, at voksne fortsat følger Sundhedsstyrelsens råd om en halv times motion om dagen og får pulsen op et par gange om ugen«, siger Anne Tjønneland.

Professor og overlæge Bente Klarlund Petersen fra Rigshospitalet peger på, at en ting er dødelighed, en anden er livskvalitet, og hvordan kroppen fungerer.

»Man er nødt til at træne sine muskler og sin smidighed, særligt når man bliver ældre, for at kunne blive ved med at klare almindelige funktioner som at binde sit snørebånd og holde balancen«, siger Bente Klarlund Petersen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce