Hver 12. vuggestue har en plan for hele dagen

Ministerangreb på »hippiepædagogik« får BUPL til at fremlægge tal for vuggestuers aktiviteter.

Danmark

Er det professionelt styret eller slapt, det der foregår henne i børnenes daginstitution?

Pædagogernes organisation BUPL mener det første og henviser til tal fra en endnu ikke offentliggjort undersøgelse:

Den viser, at hver tolvte vuggestue har planlagte aktiviteter for børnene hele dagen fra morgen til eftermiddag, og at aktiviteterne er planlagt i god tid for en uge eller en måned ad gangen. Andre vuggestuer har også faste aktiviteter, men mindre omfattende: Halvdelen har forhåndsplanlagte gøremål for de små for dele af dagen, for eksempel dele af formiddagen.

LÆS ARTIKEL Hver fjerde vuggestue venter med at planlægge aktiviteterne til om morgenen. Hovedkasserer i BUPL, Kim Jørgensen, er ikke i tvivl om, at de fleste vuggestuepædagoger ikke bare lader børnene lege uden at strukturere aktiviteter for dem, sådan som socialminister Benedikte Kiær (K) ellers har kritiseret.

SKRIV

Hun lagde i Politiken op til et opgør med »hippiepædagogikken« og selvforvaltningspædagogikken og fastslog, at pædagoger langt mere målrettet skal lære børn noget under legen og få dem til at fordybe sig.

»Men ministeren skyder forbi. Pædagoger er professionelle mennesker, der yder et kæmpe arbejde for at skabe en hverdag med struktur«, siger Kim Jørgensen.

Men at vuggestuerne har ’aktiviteter’, betyder vel ikke, at aktiviteterne nødvendigvis har et indhold, hvor børnene både leger og samtidig lærer noget styret af voksne?

»Jeg er enig i, at det kan gøres bedre, men vores tal viser, at pædagogerne forsøger at lave kvalitetsarbejde og organisere deres arbejde. Når det ikke altid lykkes, skyldes det, at normeringerne i daginstitutionerne er blevet dårligere«, siger Kim Jørgensen.

LÆS ARTIKEL

Socialministeren har afvist, at normeringer er en hindring for, at pædagogerne kan arbejde intensivt med læring og leg – hver dag.

Politiken Research har gennemgået tal fra Danmarks Statistik, og de viser, at antallet af børn pr. ansat i daginstitutionerne i dag er stort set det samme som for seks år siden både i vuggestuer, børnehaver, dagpleje og integrerede institutioner. I vuggestuerne var der i 2004 3,4 barn pr. ansat, i 2010 var det 3,1 barn.

Men BUPL’s hovedkasserer Kim Jørgensen peger på, at mange stillinger som uddannet pædagog er blevet konverteret til pædagogmedhjælper – altså ikke-uddannede.

LÆS ARTIKEL

»Når over halvdelen af alle stillinger efterhånden er besat med ikke-uddannet personale, så er det klart, at det er blevet sværere at gøre det, socialministeren peger på, for det kræver kendskab til børns udvikling. Jeg synes, at Benedikte Kiær skulle tage en snak med kommunerne om deres prioriteringer, hvis hun ønsker mere kvalitetsarbejde med børnene«, siger Kim Jørgensen.

En undersøgelse fra i år lavet for Ugebrevet A4 og fagforeningen FOA viser desuden, at antallet af personaletimer pr. vuggestuebarn er faldet med 15 procent målt over en lang årrække: Fra 13,13 timer i 1986 til 11,11 timer sidste år.

Forældreopbakning

Socialministeren fik til gengæld i går opbakning fra forældreorganisationen FOLA, hvor formanden Lars Klingenberg bakker op om tankerne om mere styret leg i landets daginstitutioner. »Hun tager hul på en tiltrængt diskussion. I de senere år har fri leg været mantraet, men på det seneste har vi fra flere sider hørt en mere aktiv deltagelse efterlyst«, siger Lars Klingenberg til Ritzau.

LÆS ARTIKEL Han vil gerne have, at pædagogerne aktivt »bibringer børnene de kompetencer, som de har hårdt brug for«, og han frygter ikke, at det bliver ’skoleagtigt’. »Man skal gribe børnene der, hvor de er, og bruge den leg, de har gang i, aktivt«.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce