Omstridte. Det suverænt mest debatterede emne på aftenens møde i borgerrepræsentationen var disse moderne bycykler.
Foto: LASSE KOFOD (arkiv)

Omstridte. Det suverænt mest debatterede emne på aftenens møde i borgerrepræsentationen var disse moderne bycykler.

Timelang debat udsætter dommen over udskældte bycykler

Det blev i rådhuset her til aften diskuteret, om projekt bycykel skal droppes.

Danmark

Det omdiskuterede bycykel-projekt får lov at leve lidt endnu.

På et møde på rådhuset her til aften foreslog Venstre og Konservative, at der ikke bliver købt flere by- og pendlercykler, og at der dermed bliver sat en stopper for projektet.

Der var dog bred enighed i salen om, at det er op til Teknik- og Miljøudvalget at træffe den beslutning. Med 38 stemmer for og 11 imod blev det således besluttet, at foreslaget sendes videre til Teknik- og Miljøudvalget.

Ifølge den oprindelige plan skulle firmaet GoBike have leveret alle 1.866 bycykler inden 1. maj. Firmaet havde således kun få timer tilbage at løbe på, da aftenens møde blandt borgerrepræsentationens medlemmer fandt sted på rådhuset.

LÆS OGSÅ

»GoBike er i forvejen bagud med leveringen af både cykler og standere. Hvis vi både mangler cykler og standere, bør vi stoppe projektet. I aften skal der være 1.866 bycykler på gaden, ellers skal vi ophæve kontrakten«, udtalte Konservatives medlem af Københavns Borgerrepræsentation Jakob Næsager tidligere til Politiken, og det forslag holdt han fast i under aftenens møde.

»Hvornår vil borgmesteren mene, at man skal trække stikket? Hvor lidt kan man slippe af sted med at levere?«, spurgte han gentagne gange teknik- og miljøborgmester i Morten Kabell (EL) og henviste til, at GoBike på nuværende tidspunkt kun har leveret knap 25 procent af de aftalte bycykler.

Ny leveranceplan fra GoBike

Morten Kabells svarede, at han ville se tiden an de næste par måneder. Han sagde desuden, at det er op til By- og Pendlercykelfonden at vurdere, om GoBikes nye leveranceplan lever op til den tidligere indgåede kontrakt, og om de økonomiske og juridiske garantier er overholdt.

Hvis ikke det er tilfældet, mener han, at der er tale om en misligeholdt kontrakt.

OVERBLIK

»Alle garantier skal være overholdt, ellers er det kontraktbrud. Der er ingen tvivl om, at der er grund til at kritisere, at der står så få cykler på gaderne. Men hvis København trækker sig nu, er det København, der misligeholder kontrakten«, sagde Morten Kabell under mødet.

Selvom Morten Kabell flere gange til mødet sagde, at han ikke har set GoBikes nye leveranceplan, udtalte han tidligere til Politiken, at der ifølge den nye plan vil være 1.000 el-bycykler på gaderne i København og på Frederiksberg til sommer. Resten kommer inden 1. oktober. Et faktum, der især undrede Mette Annelie Rasmussen (R).

»Borgmesteren udtaler, at han ikke har set leveranceplanen og dermed ikke ved, hvad der står. Alligevel har han flere gange i dag udtalt sig både til Politiken og her i salen om, at der kommer 1.000 nye bycykler på gaden til sommer og flere til oktober. Hvordan hænger det sammen?«, spurgte hun flere gange.

Morten Kabell holdt fast i, at han ikke har set leveranceplanen, og at han forholdt sig til de tal, han var blevet oplyst af Nikolaj Bøgh fra By- og Pendlerfonden.

Men GoBikes nye leveranceplan til trods holdt størstedelen af aftenens borgelige talere fast i, at aftalen var, at samtlige 1.866 bycykler skulle være på gaden inden midnat i aften.

»Vi sidder heri salen i aften på et aktuelt og oplyst grundlag. Synes borgmesteren ikke, at det er tid til at trække en streg i sandet og lade det, der er sket - eller rettere: ikke sket - få konsekvenser. Der skulle være leveret 1.866 bycykler inden 1. maj. hvis ikke GoBike opfylder kontrakten inden døgnets udløb, må vi sige, at vi trækker stikket«, sagde Kajob Næsager.

På opfordring af fra Peter Thiele (SF) og Mette Annelie Rasmussen sluttede diskussionen om bycyklerne dog for denne gang med en afstemning, som resulterede i, at bolden om bycyklernes skæbne blev kastet videre.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce