Foto: KOFOD LASSE

Fond slår fast: Udskældt bycykelprojekt overlever alligevel

By- og Pendlercykelfonden har i dag besluttet at køre prestigeprojekt med el-bycykler videre.

Danmark

Nu skulle det langt om længe være helt sikkert.

København og Frederiksbergs projekt med by- og pendlercykler kører videre.

Det sker, efter at leverandøren af bycyklerne, GoBike Danmark A/S, har leveret de nødvendige bankgarantier og lovet, at de i løbet af efteråret 2015 kan levere alle de lovede bycykler - 1.860 i alt.

Vi har fået de krav opfyldt, som vi har stillet til GoBike for tre uger siden. Det havde vi ikke regnet med

De garantier var i dag nok til, at et flertal i By- og Pendlercykelfondens bestyrelse besluttede at nikke ja til at fortsætte samarbejdet med GoBike og lade det ellers både udskældte projekt fortsætte.

Det oplyser By- og Pendlercykelfonden og GoBike i en fælles pressemeddelelse, hvor begge parter glæder sig over, at aftalen nu er tilbage på sporet.

»Vi er ærgerlige over forsinkelsen, men glæder os over, at vi kan byde borgere og besøgende i København og på Frederiksberg velkommen til et velfungerende bycykelsystem henover sommeren og det tidlige efterår«, siger formanden for By- og Pendlercykelfonden, den konservative politiker Nikolaj Bøgh i pressemeddelelsen.

Men Nikolaj Bøgh, der har været rigtig meget blæst og usikkerhed omkring det her projekt. Er det nu fuldstændig stensikkert, at bycyklerne kører videre?

»Ja, det er det. Vi har fået de krav opfyldt, som vi har stillet til GoBike for tre uger siden. Det havde vi ikke regnet med, men det har vist sig, at de har været i stand til at stampe et pænt beløb op af jorden, både i forhold til at stille de økonomiske garantier til kommunerne og DSB og til at sikre betalingen til underleverandørerne, så vi tror på, de kan levere de resterende 1.400 cykler. Og så er kontrakten opfyldt, og derfor kører vi«, siger Nikolaj Bøgh til Politiken.

Når samtlige bycykler er leveret, skal Gobike derefter stå for driften af bycykelsystemet de kommende otte år. Det vil ske inden for den eksisterende økonomiske ramme.

Projektets økonomi hviler derfor på det samme grundlag som hidtil, så forsinkelsen kommer ikke til at koste kommunerne eller DSB flere penge. Ifølge Nikolaj Bøgh skal hverken Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune eller DSB derfor nikke ja til By- og Pendlercykelfondens beslutning.

Hos Gobike er formanden for bestyrelsen, Lars Bruhn, glad.

»Det er ingen hemmelighed, at Gobike Danmark A/S har været i en presset situation, og ingen er mere ærgerlige over den forsinkelse, der har ramt projektet, end vi. Forsinkelsen skyldtes primært en betalingsstandsning hos en tysk underleverandør, der betød, at leverancen af cyklerne blev forsinket. Det er ikke en undskyldning, men en konstatering«, siger han i pressemeddelelsen.

»Absolut og ultimativt den allersidste chance«

Der er i øjeblikket 424 bycykler på gaderne i København og på Frederiksberg. Det antal kommer op på 1.000, når sommeren forhåbentlig er på sit højeste 15. juli, oplyser By- og Pendlercykelfondens formand Nikolaj Bøgh.

1. september er det aftalen, at GoBike har leveret i alt 1.400 bycykler, og 15. oktober skal de sidste 460 bycykler så være leveret.

Og hvad hvis det ikke sker, Nikolaj Bøgh?

»Hvis ikke det sker, så opsiger vi kontrakten. Det her er absolut og ultimativt den allersidste chance. Hvis vi opsiger aftalen, har vi en garanti for, at vi får forudbetalingen tilbage til kommunerne og DSB«, siger Nikolaj Bøgh, der slår fast, at »både skatteborgernes penge og cykelleverancen er sikret«.

DSB har allerede betalt 7,8 millioner kroner til GoBike, Frederiksberg Kommune har lagt 2,5 millioner kroner og Københavns Kommune har betalt godt 5,2 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Derudover har Københavns Kommune betalt 1,5 millioner kroner for en såkaldt testperiode. Københavns og Frederiksberg Kommune og DSB har aftalt at skyde i alt 88 millioner kroner over otte år i bycykel-projektet.

By- og Pendlercykelfonden erklærede GoBike konkurs

GoBike skulle have leveret alle bycyklerne pr. 1. april. Men for tre uger siden, efter at kun 424 bycykler var leveret, mistede fonden tilliden til, at firmaet kunne leve op til sin aftale.

Derfor besluttede By- og Pendlercykelfonden at begære GoBike konkurs, hvis ikke selskabet inden 14 dage var i stand til at levere alle de lovede 1.860 cykler. Og selvom cyklerne altså ikke er blevet leveret endnu, så er aftalen overholdt, mener By- og Pendlercykelfonden.

Blandt andet fordi forsinkelsen af bycyklerne primært har været på grund af en betalingsstandsning på fabrikken i Tyskland, slog Nikolaj Bøgh forleden fast over for Politiken.

De nye el-bycykler fra GoBike er udstyret med en hærværkssikret tablet-computer, som blandt andet indeholder gps og betalingssystem. Ideen er, at både turister, københavnere og pendlere skal køre på den nye bycykel, der blandt andet har fået prædikatet ’en moderne high-tech-bycykel’ og 'verdens første intelligente bycykel’ hæftet på sig.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce