Her kan det ses, at de mange bycykler Københavns Kommune har investeret i, står fuldstændig urørte. Kilde: politiken.tv / Foto: Lasse Kofod, klip: Mikkel Stoumann Fosgrau

Københavns Kommune blev stemt ned, da bycyklerne blev reddet

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) raser over, at København er blevet fejet af banen.

Danmark

Det var langt fra med Københavns Kommunes gode vilje, at det udskældte prestigeprojekt med eldrevne bycykler i København og på Frederiksberg i dag blev besluttet forlænget.

Det lægger Københavns teknik- og miljøborgmester, Enhedslistens Morten Kabell, ikke skjul på, efter at By- og Pendlercykelfondens bestyrelse i dag har besluttet at lade projektet fortsætte.

FOND SLÅR FAST

Morten Kabell er »dybt forundret« over beslutningen, som tilsyneladende blev vedtaget med smallest mulige flertal og direkte imod det, som Københavns Kommunes egne repræsentanter i By- og Pendlercykelfondens bestyrelse anbefalede.

»Jeg er dybt forundret over, at fondens bestyrelsesformand, den konservative Nikolaj Bøgh fra Frederiksberg, påtager sig det ansvar, han gør. Imod Københavns Kommunes interesser og imod den aftale, som ligger - nemlig at de to kommuner skal stemme sammen og være enige«, siger Morten Kabell til Politiken og fortsætter:

»Beslutningen er taget med et flertal i fondens bestyrelse, som ikke indbefattede Københavns Kommune. Dermed påtager fonden og især fondens ledelse sig et voldsomt økonomisk ansvar for udviklingen i de kommende måneder«.

Kabell: Vi vil forsvare Københavns interesser med alle midler

By- og Pendlercykelfondens bestyrelse består af fem medlemmer. Københavns Kommune har udpeget Enhedslistens Jens Kjær Christensen, mens også Movias repræsentant, Niels Bjerrum, er medlem af Københavns Borgerrepræsentation. Det er han for Socialdemokraterne.

De to stemte ifølge Morten Kabell begge imod at lade projektet fortsætte. Og derfor blev Københavns Kommune ifølge borgmesteren nedstemt af de tre øvrige i bestyrelsen, som er de radikales Charlotte Fischer, der er udpeget af Region Hovedstaden, formand Nikolaj Bøgh, der er udpeget af Frederiksberg Kommune, hvor han repræsenterer de konservative, og Jette Gotche, der er udpeget af Dansk Cyklistforbund.

Og dagens beslutning betyder ifølge Morten Kabell, at Københavns Kommune nu vil overvåge det fremtidige forløb meget nøje.

»Det er klart, at Københavns Kommune nu med alle midler vil forsvare Købnehavns Kommunes økonomi og økonomiske interesser. Det betyder, at vi ikke udbetaler en krone, med mindre vi har sikkerhed for, at den oprindelige aftale bliver opfyldt«, siger han.

Konservative i København går imod konservativ på Frederiksberg

Dagens beslutning om at fortsætte samarbejdet med GoBike Danmark A/S kommer efter en periode med hård kritik og megen usikkerhed om projektet.

GoBike, der både skal levere bycyklerne og stå for driften af bycykelsystemet de kommende otte år, har ikke kunnet levere de lovede bycykler, 1.860 i alt, inden for tidsfristen.

Og derfor begærede By- og Pendlercykelfonden faktisk for tre uger siden GoBike konkurs, hvis ikke selskabet inden 14 dage var i stand til at levere alle de lovede cykler.

Bycyklerne er endnu ikke leveret, men GoBike har stillet de nødvendige bankgarantier og lovet, at de i løbet af efteråret 2015 kan levere de aftalte 1.860 bycykler, pointerer formanden for By- og Pendlercykelfonden, Nikolaj Bøgh.

Hans partikollega, den konservative leder i København, Rasmus Jarlov, kalder forløbet omkring bycykelprojektet »en farce«.

»Det har været frem og tilbage, og borgerne må virkelig undre sig over, hvad der foregår. Det gør jeg i hvert fald. Jeg synes, det er ærgerligt, det fortsætter. Jeg havde gerne set, at projektet blev stoppet, fordi jeg tror ikke på, at det bliver en succes nogensinde«, siger han.

Projektet kører videre inden for den eksisterende økonomiske ramme og hviler derfor på det samme grundlag som hidtil. Derfor kommer forsinkelsen ikke til at koste kommunerne eller DSB flere penge, og ifølge fondsformand Nikolaj Bøgh skal hverken Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune eller DSB derfor nikke ja til By- og Pendlercykelfondens beslutning.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    POLITIKEN BIO

    Missede du CPH:DOX?

    Lige nu kan du se fem særligt udvalgte film fra CPH:DOX her på politiken.dk. Helt gratis.

    Du kan for eksempel se kunstnergruppen Superflexs 'The Mærsk Opera' om skabelsen af den omstridte københavnske opera.

    Filmene vil kun være tilgængelige i et par dage.

    Se filmene her

Annonce