Papirtjek. Den seneste måned har svnesk politi bevogtet grænserne, blandt andet i togene på Hyllie station, der er den første på svensk grund efter København. DEnne kontrol bliver nu udviddet med en id-kontrol, hvor kun personer med gyldigt id eller pas kan krydse gænsen til Sverige.
Foto: ANDERS RYE SKJOLDJENSEN

Papirtjek. Den seneste måned har svnesk politi bevogtet grænserne, blandt andet i togene på Hyllie station, der er den første på svensk grund efter København. DEnne kontrol bliver nu udviddet med en id-kontrol, hvor kun personer med gyldigt id eller pas kan krydse gænsen til Sverige.

Danmark

Erhvervsliv frygter svensk id-kontrol

Pendlere og virksomheder i Øresundsregionen vil få en markant mere besværlig hverdag, forudser Dansk Industri og Dansk Erhverv.

Danmark

Når Sverige fra begyndelsen af januar vil kræve at se id fra alle passagerer, før de må krydse den svenske grænse, kan det få mærkbare konsekvenser for dansk erhvervsliv i Øresundsregionen. Det frygter både Dansk Industri og Dansk Erhverv.

»Vi kan ikke sætte kroner og øre på det her endnu, men der er ingen tvivl om, at der blandt en række virksomheder er en dybfølt bekymring for både de praktiske og de afledte konsekvenser af en kommende ID-kontrol«, siger branchedirektør i Dansk Industris transportsektor Michael Svane.

Kan koste arbejdspladser

Han frygter, at den konsekvente kontrol af alle passagerer i tog, busser og på færger mellem Danmark og Sverige vil hæmme det ellers velfungerende, sammenhængende arbejdsmarked på tværs af Øresund, der er blomstret gevaldigt op, efter Øresundsbroen blev en realitet i 2000.

»Det her vil i værste fald kunne koste arbejdspladser, og det vil begrænse væksten«, forudser han.

Kontrollen kommer til at foregå på dansk grund og vil for togpassagerer øge rejsetiden mellem København og Malmø fra 35 minutter til op til 1 time og 30 minutter, anslår Skånetrafiken.

Hos Dansk Erhverv er frygten den samme som hos Dansk Industri. Underdirektør Niels Milling vil ikke forholde sig til den rent politiske del af beslutningerne i den svenske rigsdag, ligesom han heller ikke ønsker at forholde sig til de danske politikeres ønsker om at indføre en lignende kontrol.

Men han understreger, at svenskernes ID-kontrol får stor betydning for de virksomheder, der har aktiviteter på begge sider af sundet.

»Med ID kontrol vil transporttiden selvsagt blive markant længere og mere usikker. Hvis man arbejder i København og har et forretningsmøde i Lund, så er kontrollen en ubekendt faktor, der vil være en stor tidsmæssig og dermed økonomisk udfordring«, siger Niels Milling.

Pendlere fra Hillerød

Han peger også på de 12-15.000 pendlere, der tager turen mellem Danmark og Sverige hver dag.

»Alle de ansatte, der er bosiddende i Malmø, vil opleve, at deres dagligdag vil blive noget mere besværligt. Det kan betyde, at vi ikke kan opretholde den integration mellem regionerne, vi har arbejdet målrettet på at få«, siger han.

En af de virksomheder, der bliver berørt af den svenske id-kontrol, er Foss i Hillerød. Her er rundt regnet 45 af de ansatte ingeniører, produktionsmedarbejdere og hr-medarbejdere bosiddende i Sverige.

’Ærgerlig’ kalder HR-direktør Tue Byskov Bøtkjær udsigten til den nye, omfattende ID-kontrol i Kastrup, hvor passagerer efter planen skal ud af alle tog og op over en gangbro for at få deres papirer kontrolleret.

»Det er selvsagt rigtig irriterende, at det nu bliver mere besværligt for vores medarbejdere at komme frem og tilbage. Man kan frygte, at det bliver mindre attraktivt at tage turen fra Sverige herover«.

Den kommende id-kontrol er noget, der bliver talt om ved frokostbordene, og her er det usikkerheden på, hvad der kommer til at ske for den enkelte, der fylder mest, fortæller hr-direktøren.

Han har selv været pendler i en årrække, og ifølge ham er usikkerhed netop den værste faktor at arbejde med i den situation.

»Når man pendler, er det væsentligste regelmæssighed. At man kan regne med, at transporten glider glat, og at man kan overholde de aftaler, man har både privat og på jobbet. Det er meget svært, når der skal være id kontrol, for der vil man jo ikke kunne vide, hvor langt tid det tager. Det afhænger af, hvem der står foran dig i køen«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce