Foto: Erik Kragh

Besætningsmedlem: Dødsbrand på 'Scandinavian Star' passede ind i mønster

Skibsbrande hos selskaber bag 'Scandinavian Star' havde mange ligheder.

Danmark

De mange mystiske skibsbrande i 1980’erne hos selskaberne bag ’Scandinavian Star’ havde mange fællestræk. Et tidligere besætningsmedlem siger nu, at han og kollegerne talte om, at brandene kunne være påsatte.

Flere var oliebrande, og der var sat kiler i branddøre, så ilden blev spredt, og der opstod nye brande, når de brandhærgede skibe lå ved kaj, fortæller Ove Fjordside.

Han sejlede som elektroinstallatør på ’Scandinavian Sea’ og ’Scandinavian Sun’, hvor han oplevede to alvorlige brande.

Fjordside står frem for at hjælpe efterforskningen af den uopklarede mordbrand på ’Scandinavian Star’, som kostede 159 mennesker livet for 26 år siden.

»Hvis min viden fra den tid kan bruges, stiller jeg gerne op«, siger Ove Fjordside.

SKIBSINSPEKTØR:

Han er netop blevet kontaktet af det norske Stortings kommission, der ligesom norsk politi undersøger sagen om ’Scandinavian Star’.

De mystiske brande har naget ham.

»De var mærkelige«, siger han.

Ove Fjordsides oplysninger er interessante for de norske myndigheder, fordi mønstret fra de tidligere skibsbrande minder om ’Scandinavian Star’ i 1990, der blev hærget af mindst fire brande.

Her blev døre holdt åbne af kiler og senge, og den tredje brand blev næret af olie, mens den fjerde brand opstod, da skibet lå ved kaj i den svenske by Lysekil.

Nogen må have lagt noget, der kan brænde, og har antændt det

’Scandinavian Star’ sejlede i Caribien helt frem til få uger, før den blev indsat på ruten mellem Frederikshavn og Oslo – og brændte kort efter.

På det tidspunkt havde DFDS trukket sig ud af det amerikanske selskab bag skibet. De sidste aktier blev solgt to måneder før branden på ’Scandinavian Star’.

Politiken har fået adgang til National Transportation Safety Boards (NTSB) detaljerede rapporter om brandene på det amerikanske selskabs skibe i Caribien. De understøtter Ove Fjordsides beretning om, at brandforløbene var usædvanlige.

Ild i gulvtæppe

Den første brand oplevede Ove Fjordside på ’Scandinavian Sea’ 9. marts 1984 i Caribien, hvor han var ansat som elektroinstallatør. En brand opstod i et gulvtæppe tæt ved en sofa i en kahyt og bredte sig.

»Der var ingen installationer ved gulvtæppet og sofaen. Så nogen må have lagt noget, der kan brænde, og har antændt det. Hvordan kunne der ellers opstå ild?«, spørger Ove Fjordside.

SE OGSÅ

Efter en undersøgelse lød det fra de amerikanske myndigheder:

»The National Transportation Safety Board har afgjort, at den sandsynlige grund til branden på Scandinavian Sea var den bevidste eller tilfældige antænding af brændbart materiale på tæppet i rum 414«.

US Coast Guard fandt senere fire branddøre nær arnestedet, som var blevet holdt åbne med forskellige genstande – hvilket kunne have spredt ilden.

Det lykkedes at få slukket flammerne i kahytten, men da skibet kom ind til kaj i Port Canaveral, udbrød der nye kraftige brande, og skibet udbrændte totalt.

Lækkende olie

Den anden brand oplevede Ove Fjordside på søsterskibet ’Scandinavian Sun’ fem måneder senere. Et olierør sprøjtede olie ud på en generators varme udstødningsrør, og der udbrød ild. Et gevindskåret stykke af røret var løsnet.

»Det går ikke bare løs af sig selv. Der må være én, der har skruet det af«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ove Fjordside fremhæver også, at branddøren til resten af skibet var holdt åben af en kile:

»Derfor stoppede branddøren ikke ilden. Det med kilen var også mystisk«.

DFDS vil ikke kommentere tiden i Caribien. Men Richard Berg-Larsen, operational director for DFDS Fleet, sejlede i Caribien i 1980’erne og var brandchef på ’Scandinavian Sun’. Han siger: »Jeg kan ikke forestille mig en sømand, der sætter ild til sit eget skib, da brand om bord nok er det, som søfolk frygter mest«.

Men ifølge Ove Fjordside blev det diskuteret blandt besætningen, at der var stor sandsynlighed for, at branden var påsat.

I den afsluttende rapport konkluderede NTSB:

»The National Transportation Safety Board har afgjort, at den sandsynlige grund til branden på Scandinavian Sun var, at besætningen undlod at stramme et gevindskåret rørstykke«.

Efter branden på ’Scandinavian Sun’ fik Ove Fjordside tilbudt job på ’Scandinavian Star,’ men det sagde han nej til.

Siden oplevede 'Scandinavian Star' to brande. To år før den fatale brand i 1990 udbrød der ild i 1988 på en tur i Caribien. Her lækkede olie i maskinrummet, og den sorte væske blev antændt af varmen fra udstødningsrørene på skibets hovedmotor. Samme problem som på søsterskibet ’Scandinavian Sun’ fire år tidligere.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Tysk valg: Målinger og sæder

Annonce