Underskrift af EU-traktat koster tonsvis af CO2

Det bliver på alle måder en dyr affære, hvis EU-traktaten skal underskrives i Portugal.

Danmark

EU’s topledere må flyve over 75.000 km ekstra - og fyre mindst 250 ton CO2 ud i atmosfæren - for at skrive under på ny traktat.

Udenrigsminister Per Stig Møller kalder det »urimeligt«.

Netop som Europas ledere med en ny traktat i hånden gør klar til kamp mod klimaforandringer, bliver de selv tvunget ud i en gang gedigen forurening.

En formalitet er blevet til en farce om, hvilken hovedstad der skal være vært, når statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) og de 26 andre EU-landes ledere skal underskrive den nye reformtraktat i december.

Diplomater fra en række - især nordlige - medlemslande krymper sig i øjeblikket, fordi det portugisiske formandskab insisterer på, at den formelle undertegnelse af traktaten absolut skal foregå i Lissabon.

Og det skal ske 13. december, hvor alle stats- og regeringslederne alligevel skal til topmøde ..., men i Bruxelles, over 1.700 km nordøst for Portugals hovedstad.

»Der er slet ikke noget at diskutere. Det er Lissabon-traktaten. Den blev forhandlet på plads i Lissabon i oktober, og derfor skal den også underskrives i Lissabon«, siger Manuel Carvalho, talsmand for det portugisiske formandskab.

For at undgå noget af det ekstra rejseri har portugiserne foreslået at holde hele topmødet i Lissabon. Men det vil Belgiens regering til gengæld ikke høre tale om.

Hvis ingen af de to lande rokker sig, vil 26 landes ledere være nødt til at flyve til Lissabon for at underskrive traktaten 13. december klokken 11.00. Efter en kort ceremoni må de så sætte sig ind i hvert deres fly for at tage turen til Bruxelles, hvor topmødet begynder om aftenen.

250 ton CO2 Ifølge Politikens beregninger betyder den manøvre, at toplederne skal ud på sammenlagt over 75.000 km ekstra flyvetid. Danmarks Tekniske Universitet (DTU) oplyser, at selv med et forsigtigt skøn på basis af et lille 6-personers jetfly svarer det til en udledning på mindst 250 ton CO2.

Det er endda lavt sat. For ifølge Flyvevåbnet udleder statsministerens fly, en Challenger CL 604 med 19 sæder, væsentligt mere end det anvendte eksempel: 3,7 ton CO2 i timen.

250 ton CO2 svarer til 25 års udledning fra et almindeligt isoleret familiehus i Danmark, hvis det er opvarmet med fyringsolie.

Selv om 250 ton CO2 ikke er enormt i forhold til den samlede udledning af drivhusgasser, finder både miljøorganisationer og politikere sagen uheldig:

»Det er ikke mængden, det kommer an på, det er signalværdien. EU skal undgå den slags luksus CO2-udslip, hvis man vil være frontløber i klimakampen« siger Tarjei Haaland, energi- og klimamedarbejder hos Greenpeace.

»Toptåbeligt«

SF’s EU-ordfører, Anne Grete Holmsgaard, kalder det »toptåbeligt«, fordi det vil få både tvivlere og tilhængere af EU til at ryste på hovedet.

»Det er så dumt, at det er ubeskriveligt«, siger hun.

Ifølge Dansk Folkepartis EU-ordfører, Morten Messerschmidt, minder flyveturene om Europaparlamentets månedlige rejsecirkus mellem Bruxelles og Strasbourg. Altså endnu et eksempel på, at der er »noget rivravruskende galt« i EU.

Også udenrigsminister Per Stig Møller (K) synes, det er urimeligt.

»Vi må holde topmødet enten i Bruxelles eller i Lissabon, ikke begge steder«, siger han og fortsætter:

»Hvis jeg bliver genvalgt, vil jeg på førstkommende udenrigsministermøde lægge mig i selen for, at vi får lavet det her om. Vi må sige til dem, at det er umuligt at gøre det på den måde«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce