Alexandra SongBang Larsen er en af Danmarks få kvinder på mekanikeruddannelsen. Drenge og piger søger meget kønsopdelt videre fra grundskolen, viser nye tal fra Undervisningsministeriet.
Foto: Miriam Dalsgaard

Alexandra SongBang Larsen er en af Danmarks få kvinder på mekanikeruddannelsen. Drenge og piger søger meget kønsopdelt videre fra grundskolen, viser nye tal fra Undervisningsministeriet.

Drengene roder med biler og piger yder omsorg

Unge søger stadig uddannelse ud fra traditionelle forestillinger om ’mande’- og ’kvindejobs’. I år søgte 493 piger en erhvervsuddannelse indenfor teknologi, byggeri og transport, mens 5.740 drenge søgte det samme.

Danmark

Drenge og pigers uddannelsessøgning efter folkeskolen er i høj grad bestemt af deres køn. Mens drenge søger ind på erhvervsuddannelser indenfor teknologi, byggeri og transport, søger pigerne mod omsorg, sundhed og pædagogik.

Det viser nye tal fra Undervisningsministeriet om de unges uddannelsessøgning i marts.

I 2008 søgte 764 piger og 7.989 drenge mod teknologi, byggeri og transport, mens det i år var 403 piger og 5.740 drenge, der valgte den vej efter grundskolen.

I ansøgningsbunken til uddannelserne indenfor omsorg, sundhed og pædagogik er det i stedet drengene, der er i undertal med 255 ansøgende i 2008 mod 2.268 piger og 328 ansøgninger fra drenge i år mod 1.717 piger.

Det er ærgerligt, når de unge bliver inden for de siloer, der hedder "mandejobs" og "kvindejobs", for arbejdspladser går glip af vigtige ressourcer

Eksperter: kønstereotyper afgør

Ifølge Helle Holt, der er seniorforsker i arbejdsliv og køn ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) har de kønsopdelte uddannelser flere negative konsekvenser.

En af konsekvenserne er mangel på arbejdskraft. I forvejen har mange erhvervsfaglige brancher svært ved at finde arbejdskraft, fordi de unge vil i gymnasiet, og hvis man så også skal se bort fra 50 procent af befolkningen, bliver det endnu sværere.

»Det er ærgerligt, når de unge bliver inden for de siloer, der hedder "mandejobs" og "kvindejobs", for arbejdspladser går glip af vigtige ressourcer«, siger hun.

Først og fremmest ligger ansvaret hos arbejdsgiverne.

Når kønsforskellene på de unges uddannelsesvalg i 2017 forsat er så store, er det ifølge John Andersen, der professor i sociologi med fokus på arbejdsmarked og ligestilling på Roskilde Universitet, en kombination af flere ting.

»Først og fremmest ligger ansvaret hos arbejdsgiverne. Der er sektorer, hvor man ingenting har gjort for at udvikle og rebrande faget som et fag, hvor det også kan være fedt for piger at søge ind.

Uddannelsesrådgiverne har heller ikke arbejdet ordentligt med at opfordre de unge til at tænke anderledes«, siger han og tilføjer, at der er behov for, at man ser flere mønsterbrydere i den offentlige debat, så der bliver skabt en diskurs om, at kvinder også kan være mekanikere.

Unge mennesker kigger ud på et arbejdsmarked, som er et af de mest kønsopdelte i den vestlige verden. Så vælger man ud fra, hvor man kan se, at dem, der ligner en selv arbejder henne.

Det kønsopdelte arbejdsmarked er et resultat af et generelt kønsopdelt samfund og arbejdsmarked, siger lektor og studieleder ved Sociale Interventionsstudier på Roskilde Universitet Jo Krøjer.

»Unge mennesker kigger ud på et arbejdsmarked, som er et af de mest kønsopdelte i den vestlige verden. Så vælger man ud fra, hvor man kan se, at dem, der ligner en selv arbejder henne. For unge som er ved at danne deres identitet, betyder det meget at fremstå indenfor normalen« siger hun og understreger problematikken:

»For samfundet er det et problem, at man ikke udnytter den fulde talentmasse. Den fulde talentmasse indeholder altid både mænd og kvinder. For den enkelte er det vigtigt at have så bred en vifte som muligt at vælge sin uddannelse fra. Det øger chancen for at finde et sted man kan bidrage positivt og få et arbejdsliv man trives i«.

Vi får et samfund med blinde vinkler, hvis uddannelse og arbejdsliv foregår kønsopdelt og vi sætter barrierer for vores unge

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Minister ikke bekymret

Pernille Skipper, ligestillingsordfører for Enhedslisten, mener at tallene tyder på, at der er barriere for, hvad drenge og piger overvejer i deres uddannelsesvalg.

»Kort sagt har vi en opfattelse af, hvad der er drenge- og pigefarver, og hvad der er drenge- og pigejobs. Jeg tror mange drenge kunne have glæde af i det mindste at undersøge mulighederne indenfor omsorgsfagene, mens det samme gør sig gældende for piger og for eksempel tømrer eller mekaniker uddannelsen. Vi får et samfund med blinde vinkler, hvis uddannelse og arbejdsliv foregår kønsopdelt, og vi sætter barrierer for vores unge« siger hun.

Pernille Skipper peger konkret på et lønløft til de typiske 'kvindefag' og på uddannelse i køn til folkeskolelærere og vejledere, så de kan vejlede eleverne nuanceret.

Det vil gavne at løfte lønniveauet for det vi forstår som typiske kvindefag. Det vil give mere prestige og forhåbentlig lokke flere til.  Men det er også et udtryk for nogle kønsroller i vores samfund.

Helt overordnet er det kønsopdelte studievalg kun problematisk, hvis de tvinges til at tage en uddannelse, de ikke vil have.

Undervisningsminister Merete Riisager deler ikke bekymringen omkring den kønsopdelte tendens.

»Helt overordnet er det kønsopdelte studievalg kun problematisk, hvis de tvinges til at tage en uddannelse, de ikke vil have. Så længe de tager den uddannelse, de drømmer om, så ser jeg intet problem. Det er ikke en beslutning, jeg skal blande mig i«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til det siger forskerne jo, at de unge fanges i strukturer, hvor det ikke længere er et frit valg?

»Jeg tror, vi taler de her kulturelle strukturer helt vildt op. Vi har nogle uddannelser og et arbejdsmarked som er åbent for både mænd og kvinder. Vi har kørt kampagner for at få flere mandlige pædagoger, fordi vi tror, det vil være godt for faget. Der er ikke det samme belæg i forhold til kvindelige mekanikere. Det er jo ligegyldigt for bilen, hvilket køn der reparerer den« siger undervisningsministeren og tilføjer en personlig opfordring:

»Jeg vil opfordre unge piger til at søge mod magten og pengene. De skal også søge teknologiske og naturfag, fordi det giver muligheder. Det er klart, at det er udfordrende at træde udenfor det vante, det er det jo for alle. Men det skal være op til den enkelte. Hvis de ikke ønsker det, så skal jeg jo ikke afgøre det«.

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce