18-årige Sebastian Buelund, der er gymnasieelev, bruger i gennemsnit to timer om dagen på at vente på eller køre i bus: »Jeg ved godt, at de ikke kan sende uendeligt med busser, og at det koster penge. Men jeg kunne altid have været fremme meget før. Det er jeg bare ikke«.
Foto: Katrine

18-årige Sebastian Buelund, der er gymnasieelev, bruger i gennemsnit to timer om dagen på at vente på eller køre i bus: »Jeg ved godt, at de ikke kan sende uendeligt med busser, og at det koster penge. Men jeg kunne altid have været fremme meget før. Det er jeg bare ikke«.

Danmark

På landet kører bussen så sjældent, at det går ud over ungdomslivet

Den kollektive trafik nedprioriteres på landet til fordel for den i byen. Mange gymnasieelever spilder timer hver dag og har svært ved at deltage i sociale arrangementer og at passe fritidsjobs.

Danmark
FOR ABONNENTER

Sebastian Buelund skutter sig lidt og tager igen sin iPhone op af lommen for at se, hvad klokken er blevet. Han står ved siden af en container, der for tiden udgør en ventesal ved Grindsted Station, som er under ombygning. Sebastian venter på en bus.

Bussen, han venter på, er en af de fire afgange, han kan tage hjem om søndagen. Han har ikke været hjemme siden fredag på grund af dårlige bustider.

Han er 18 år og bor i Vorbasse hos sine forældre, men går på gymnasiet i Grindsted, hvor han har sine venner. Den direkte strækning er 19 kilometer og tager mindre end 20 minutter at køre – hvis man altså kører i en personbil.

Men Sebastian skal først tage en bus til Billund, hvor han står af for at vente 20 minutter på en anden bus, der kører til Vorbasse. Ud over ham er der to andre passagerer. Det tager i alt en time.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce