Skibene ved Grønlands kyst vil oftere komme i problemer uden digitale søkort.
Foto: Jens Dresling

Skibene ved Grønlands kyst vil oftere komme i problemer uden digitale søkort.

Danmark

Baggrund: Internationale specialister flyves til Aalborg for at redde regeringens løfte til Grønland

Sagen om Grønlands manglende søkort savner ikke kulørt indhold. Det er en historie om jagten på internationale specialister, om masseopsigelser og en minister, der anklages for at være skyld i en skandale.

Danmark

Når klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt senere på måneden rejser til Grønland, skal han forsøge at sy et åbent sår sammen og lukke et kapitel i den borgelige regerings drejebog, som man langtfra er stolt af.

Konkret drejer det sig om udvikling og levering af 73 digitale søkort, som ved første øjekast kan ligne en detalje. Men nej, søkortene er i ualmindelig høj kurs mod nord, fordi de ganske enkelt redder liv. De blev lovet for otte år siden med deadline i 2018, men nu er produktionen gået i stå, og det grønlandske selvstyre må se langt efter forbedret sikkerhed til søs.

Konsekvensen er, at hundredvis af skibe risikerer at sejle i blinde langs grønlands kyster, fordi Danmark endnu ikke har udviklet søkort til skibenes gpssystem. Går skibene på grund, forliser, og falder besætningen i vandet, er det et spørgsmål om minutter, før et hændeligt uheld forvandles til en dødsulykke, lyder vurderingen fra eksperter.

Beredskabet i Grønland er småt, og situationens alvor blev understreget for otte år siden, da daværende V-miljøminister Troels Lund Poulsen satte alt på et bræt:

Når Grønland får de nødvendige 73 nye søkort, vil der »være en mindre risiko for ulykker, hvor konsekvensen kan være tab af menneskeliv og forurening af miljøet«, lød det, da Venstre sidst havde magten. Men trods adskillige advarsler fra regeringens egne embedsmænd satte partiet i fjor – med åbne øjne – ild til kontrakten og det løfte, man gav Grønland i 2009.

Geodatastyrelsen skulle udflyttes til Aalborg. Koste, hvad det ville. Også selv om de 73 søkort ville blive forsinket, som det blev formuleret i en advarsel sendt på skrift til Finansministeriet og regeringstoppen i efteråret 2015. Troels Lund Poulsen stod selv i spidsen for udflytningen af statslige arbejdspladser – herunder af Geodatastyrelsen til Aalborg. Udflytningsplanerne blev drøftet i regeringstoppen, men hensynet til at »skabe bedre balance i Danmark«, som det hed sig, vejede højere end hensynet til at overholde aftalen med Grønland.

Oppositionen slog alarm

Sagen fik oppositionen til at råbe vagt i gevær, og i foråret 2016 indkaldte man klima- og energiministeren til en hasteforespørgselsdebat i håb om at få stoppet processen i tide, så aftalen med Grønland kunne overholdes. Lige meget hjalp det: Regeringen stod fast, men forpligtede sig til at igangsætte forhandlingerne om en ny aftale med det grønlandske selvstyre.

Samtidig gik Rigsrevisionen ind i sagen. Med rynkede øjenbryn måtte de i november 2016 konkludere, at man »ikke finder det tilfredsstillende, at styrelsen (Geodatastyrelsen, red.) ikke når målet om at producere 73 søkort til det grønlandske selvstyre i 2018«.

I Geodatastyrelsen bredte utilfredsheden sig blandt de ansatte, og 14 af de 15 specialister på området valgte at opsige deres stillinger. Styrelsen måtte ændre strategi, lukke ned for produktionen af søkort til Grønland og i stedet fokusere på at sikre, at mest mulig viden blev nedfældet i overlveringsnotater, som det ’nye hold’ må oplæres ud fra. Man kalder det et testamente internt i styrelsen.

Men her opstår så endnu et problem. Styrelsen har svært ved at finde egnede specialister, som kan varetage jobbet i Danmark. Man kiggede i alle landet afkroge, men de hænger ikke på træerne.

Efter et par måneder blev man tvunget til at løfte blikket ud over landets grænser og specialister fra England, Spanien og Australien er siden hentet til Danmark. 4 specialister fra England blev tidligere på året fløjet til Aalborg for specifikt at varetage ansvaret for aftalen med Grønland. En af Geodatastyrelsens eksisterende ansatte blev tilbudt en pendlerordning til Aalborg, så han kan lære det nye hold på i alt 14 mand op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Deler vandene politisk

Men det kan tage flere år, og ingen i styrelsen eller regeringstoppen ved, hvornår det er muligt at levere de 73 søkort, som man lovede skulle være færdige allerede næste år.

Først i 2018 – på det tidspunkt, hvor de 73 søkort oprindelig skulle være leveret – forventer regeringen at have en afklaring på, hvad der kommer til at ske fremadrettet, oplyser klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt i en mail til Politiken.

På Christiansborg deler sagen vandene. Regeringen har allerede beklaget forløbet. En ny aftale med Grønland er under forhandling, og Lilleholt åbner for at give Grønland en form for kompensation for løfte- og aftalebruddet uden at gå nærmere ind i, hvad det konkret kan være.

»Jeg kan ikke gå ind i det konkrete indhold, men jeg kan sige, at der er en god dialog med selvstyret. Men der drøftes bl.a. supplerede tiltag med selvstyret om mulige fremtidige leverancer, der kan understøtte den maritime udvikling i Grønland«, skriver han i en mail til Politiken.

Men sagen stopper ikke der af den grund. Flere af Folketingets partier kalder forløbet en »skandale« og kræver en redegørelse fra ministeren.

»Der findes ikke et beredskab i Grønland, som er stærkt nok til at håndtere store skibsulykker. Man kan ikke redde et turistskib, der går på grund. Da vi var deroppe med marinen, fik vi at vide, at man i værste fald kun kan overleve i fire minutter, hvis man falder i vandet«, siger Christian Juhl fra Enhedslisten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I Socialdemokratiet er man enig:

»Det gavner ikke forholdet til Grønland. Det er regeringens ansvar. Det er ikke en måde at håndtere rigsfællesskabet på. Jeg taler ikke imod udflytning af statslige arbejdspladser. Men man er nødt til at udflytte klogt. Og det her har jo været decideret uklogt«, siger Karin Gaardsted.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce