For at forbedre danskernes mulighed for at flytte sig, lægger regeringen op til at øge fartgrænserne på både motorveje og landeveje.
Foto: Joachim Adrian

For at forbedre danskernes mulighed for at flytte sig, lægger regeringen op til at øge fartgrænserne på både motorveje og landeveje.

Danmark

Flertal vil sætte fartgrænsen op på 220 kilometer vej

Regeringen vil gøre det lovligt at køre 90 km/t på en række landevejsstrækninger samt hæve hastighedsgrænsen til 130 km/t på 70 kilometer motorvej.

Danmark

Inden for to år skal det gøres muligt at trykke lidt hårdere på speederen på de danske veje.

Som led i sit finanslovsudspil vil regeringen afsætte næsten 100 millioner kroner til at etablere faciliteter, der på en forsvarlig måde skal gøre det muligt at køre hurtigere på i alt 220 kilometer vej.

Konkret skal det gøres muligt at køre 90 km/t på 150 kilometer landevej i primært Midt- og Vestjylland, og hastighedsgrænsen skal øges til 130 km/t på 70 kilometer motorvej på 8 forskellige strækninger i Danmark, hvor man i dag kun må køre 110 km/t.

»Vi sikrer en bedre mobilitet ved at sætte hastighedsgrænsen op på strækninger, hvor Vejdirektoratet som vejmyndighed anbefaler, at det kan gøres på en forsvarlig måde. Det vil kunne forbedre vilkårene for samfundets vækst, når den enkelte bilist oplever, at tiden kan bruges andre steder end på vejene – eksempelvis hos familien, vennerne eller på arbejdet«, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

I dag må man kun køre 80 km/t på landevejen

I dag er det ikke lovligt at køre 90 km/t på landevejen, men Transportministeriet er i gang med at skrive en ny bekendtgørelse, der vil give politiet hjemmel til at godkende 90 km/t som fartgrænse.

Kortet viser, hvor fartgrænsen skal øges til 90 km/t på landevejen. Kilde: Transportministeriet

Vejdirektoratet har vurderet, at det er forsvarligt at sætte fartgrænserne op på de 220 kilometer vej under forudsætning af forskellige sikkerhedstiltag.

De i alt 93,6 millioner kroner på finansloven skal således bruges til at opsætte autoværn, hastighedstavler samt såkaldte rumleriller langs vejmidten og kantlinjerne.

Udspillet samler op på regeringsgrundlaget og på et beslutningsforslag fra V, K, LA og DF før folketingsvalget i 2015.

Et flertal for forslaget ser da også ud til allerede at være i hus.

»Det har længe være et ønske fra Dansk Folkeparti, at vi får nogle mere realistiske fartgrænser på de vejstrækninger, hvor det er fuldt forsvarligt at køre hurtigere, end man må i dag. Det vil være med til at give et bedre flow i trafikken«, siger Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen til dr.dk.

Også Socialdemokraterne og SF bakker op om forslaget, så længe Vejdirektoratet finder det forsvarligt.

Transportministeriet forventer, at de nye hastighedsgrænser i takt med de nye faciliteter og med politiets godkendelse kan blive indført inden for 12-24 måneder.

Kortet viser, hvor fartgrænsen skal øges til 130 km/t på motorvejen. Kilde: Transportministeriet

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce