Et af de propfyldte S-tog fra København mod Køge tirsdag eftermiddag. Togene på strækningen har været så fyldte, at mange måtte opgive at komme ind
Foto: Martin Aagaard

Et af de propfyldte S-tog fra København mod Køge tirsdag eftermiddag. Togene på strækningen har været så fyldte, at mange måtte opgive at komme ind

Danmark

Passagererne står som sild i en tønde i S-tog

For første gang i over 10 år oplever S-toget kundefald. Bedring er på vej, lover DSB og Banedanmark.

Danmark

Hvor svært kan det være?

De to pendlere og kammerater Christian Langgaard og Piet Haarbo sidder over for hinanden i S-toget fra Køge ind mod København. Ofte sludrer de om data og systemer, idet de begge arbejder med it, men denne torsdag morgen i myldretiden er samtaleemnet trafikplanlægning og passagerkaos.

For hvor svært kan det lige være for DSB at skrue op for kapaciteten i de for tiden markant færre tog, der kan fragte dem fra Hundige Station til deres job i hovedstaden?

»Det er irriterende og frustrerende. I mandags kom jeg op til toget, der var så propfyldt, at jeg ikke kom med. Jeg kunne måske nok have mast mig vej ind i toget, men så havde jeg skullet stå som sild i en tønde i 40 minutter. Så jeg droppede det og tog min bil i stedet«, siger Christian Langgaard, der er it-supporter i revisionsfirmaet PWC.

Piet Haarbo nikker. Onsdag måtte han stå op i kupeen på hele turen, og lige før Dybbølsbro holdt det stille i 15 minutter på grund af manglende plads på skinnerne.

»Kunne man ikke planlægge trafikken ud fra, at der er sådan en flaskehals? Jeg forstår det ikke. Jeg kom et kvarter senere på arbejde og måtte udskyde et møde - heldigvis var den, jeg skulle holde møde med, også blevet forsinket med sit tog fra en anden linje«, siger Piet Haarbo, der er it-chef i EKF - Danmarks Eksportkredit.

Piet Haarbo (tv) og Christian Langgaard undrer sig over, at DSB ikke har kunnet planlægge sig bedre ud af det indgribende sporarbejde
Foto: Jakob Sorgenfri

Piet Haarbo (tv) og Christian Langgaard undrer sig over, at DSB ikke har kunnet planlægge sig bedre ud af det indgribende sporarbejde

Som konsekvens af Banedanmarks store sporarbejde på Københavns Hovedbanegård har omkring 300.000 passagerer de første uger efter sommerferien oplevet en kaotisk togdrift på mange S-togsstrækninger i myldretiden om morgen og eftermiddagen. Torsdag morgen klokken 07.00 viste de røde toges informationsskærme, at kun en ud af 7 linjer kørte regelmæssigt.

Lokofører råbte op

Passagererne på Køge Bugt-banen har mandag, tirsdag og onsdag oplevet tilstande, der ellers kun ses i mere folkerige og mindre velstående lande. Normalt afgår der seks tog i timen mod København fra Køge og 12 i timen fra Hundige. Siden mandag har der kun været tre tog i timen på strækningen, og DSB havde på flere afgange undladt at tilkoble ekstra togsæt. Passagererne stod klistret op og ned ad hinanden, og hundredvis af passagerer på strækningen måtte opgive at komme med og i stedet vente på næste afgang eller opsøge et andet transportmiddel.

Tirsdag måtte en lokomotivfører i morgentoget fra Køge undskylde over for kunderne på vegne af DSB:

»Det går selvfølgelig ikke, at vi kun har sat et kort tog ind til så mange mennesker midt i myldretiden. Jeg går videre med det op i systemet, og så skal det ændres til i morgen«, lød det over højtaleren.

DSB-direktør: En fejl i planlægningen

Efter tre dages togkaos blev der torsdag så sat ekstra togsæt ind på strækningen. DSB’s administrerende direktør beklager, at det ikke skete fra begyndelsen.

»Det er en fejl i planlægningen, som vi nok burde have set. Vi fik en tilbagemelding om udfordringen i mandags, og den har vi reageret på så hurtigt, som vi nu kan«, siger Flemming Jensen.

Kvalerne fra Køge Bugtbanen er blot et eksempel på, at passagererne generelt har skullet være ekstraordinært tålmodige med S-toget i dele af foråret og hele sommeren. Banedanmark har gennemført en omfattende udskiftning af skinnerne mellem Valby Station og Svanemøllen. Den sidste og meget indgribende renoveringsfase har lukket to af de fire normale spor gennem København H, der er landets mest trafikerede togstrækning.

»De seneste måneder har været udfordrende for vores kunder. Som servicevirksomhed ville vi gerne være det foruden, men omvendt er vi jo også interesseret i, at der investeres og renoveres, så S-togsnettet fremover kan køre så robust som muligt. Banedanmark har samme tilgang som os, nemlig at lave arbejdet på et tidspunkt, hvor det generer færrest muligt. Desværre er det her gået to uger længere ind i august, og set fra et kundeperspektiv er det ikke optimalt«, siger DSB’s adminstrerende direktør.

Før sommeren oplyste Banedanmark, at sporarbejdet ville være afsluttet med skoleferiens ophør 16. august. Men 21. juni stod det klart, at sporfornyelsen bliver forsinket og derfor nu først kan slutte natten efter søndag 27. august.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

DSB: S-toget er i verdensklasse

Banedanmarks anlægsdirektør Steen Neuchs Vedel forklarer, at et sporarbejde af denne karakter planlægges tre-fire år i forvejen, og at det selv med flere mandetimer eller maskiner ikke havde været fysisk muligt at komme hurtigere i mål.

»Vi renoverede den ene strækning mellem Valby og København H før sommeren, og da vi gravede ned i fundamentet blev vi ved med at støde på hindringer i jorden, som ingen kunne kende til. Det er en 100 år gammel strækning, så der ligger gamle kloakledninger, vandrør og ledninger, som har hindret de maskiner, vi normalt bruger. Fornyelsen af så stor og befærdet en strækning griber ind i den normale passagertrafik. Det beklager vi, men det er nødvendigt for at kunne fastholde kapaciteten fremover, og nu når vi er færdige, kan der køres i mange gode år, før der igen skal pilles ved strækningen«, siger Steen Neuchs Vedel, der lover normal S-togsdrift igen fra på mandag.

Banedanmarks udskiftning af de gamle og slidte skinner foregår aktuelt på spor 9 og 10 på Københavns Hovedbanegård
Foto: Jakob Sorgenfri

Banedanmarks udskiftning af de gamle og slidte skinner foregår aktuelt på spor 9 og 10 på Københavns Hovedbanegård

For DSB rammer det aktuelle passagerkaos på et tidspunkt, hvor S-toget for første gang i over 10 år oplever et fald i passagertallet. I første halvår var der to procent færre kunder på S-banen i forhold til samme periode sidste år. DSB tilskriver blandt andet sporarbejde som årsagen til det historiske fald.

»Der har været en usædvanlig flot fremgang hen over en lang årrække, som meget var drevet af tiltaget om, at man kan få sin cykel gratis med. Nu flader det så lidt ud, og vi ser selvfølgelig på, hvad vi kan gøre for at få de kunder og væksten tilbage, da det er vigtigt for os som virksomhed«, siger DSB-direktør Flemming Jensen.

Regeringen vil have andre til at drive S-toget

Det statsejede selskab og S-toget er også udfordret af en regering, der før sommerferien gjorde det klart, at den vil sende S-toget i udbud. S-toget tegner sig for 60 procent af DSB’s kunder og godt en fjerdedel af omsætningen.

»Hvis vi mister den del af forretningen, vil det have stor indvirkning på virksomheden og dens størrelse. Driften af S-toget giver isoleret set overskud - i første halvår på 63 millioner kroner, der er med til at finansiere den del af togdriften, som ikke kan klare sig uden tilskud«, siger Flemming Jensen.

»På det, der bliver leveret til kunderne, er vi blandt de bedste bybaner i verden, når man ser faktuelt på internationale sammenligninger af kvalitet, effektivitet, produktivitet og omkostningsniveau«, fortsætter han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Verdensklasse er ikke lige det, som den 22-årige mekanikerlærling Simon Poulsen tænker i morgentoget fra Køge. For tre uger siden traf han en beslutning om at skille sig af med sin bil, fordi det er billigere at pendle på arbejde med S-toget.

»De seneste dage har jeg da tænkt på, om jeg mon skulle købe en bil igen. Jeg har aldrig før oplevet, at S-tog var så proppede. Hvis man gerne vil have flere til at tage toget, så nytter det ikke noget at lade folk stå tilbage på perronerne«, ræsonnerer pendleren.

Simon Poulsen oplevede tidligere på ugen, at passagerer måtte stå og mase sig sammen foran ham mellem sæderne i kupeen 
Foto: Jakob Sorgenfri

Simon Poulsen oplevede tidligere på ugen, at passagerer måtte stå og mase sig sammen foran ham mellem sæderne i kupeen 

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce