Kastrup Lufthavn er Danmarks største taxaholdeplads. Lufthavnen vil gerne satse på grønne taxaer, men ny lov ligner et tilbageskridt.
Foto: Carsten Bundgaard

Kastrup Lufthavn er Danmarks største taxaholdeplads. Lufthavnen vil gerne satse på grønne taxaer, men ny lov ligner et tilbageskridt.

Danmark

Ny taxalov åbner for at droppe miljøkrav til gamle dieselspande

I februar fastslog et stort forlig om taxabranchen, at miljøkravene ikke måtte slækkes i en ny taxalov. Hvorefter de alligevel blev slækket.

Danmark

Der var store smil, da politikere fra syv af Folketingets partier i februar præsenterede et nyt taxaforlig. Forliget skulle én gang for alle fremtidssikre taxabranchen.

Helt i Danmarks ånd skulle det ske med en ny lov, der fastholdt den grønne omstilling, der er i gang:

»De eksisterende miljøkrav til biler, der anvendes til erhvervsmæssig personbefordring, videreføres«, hed det i aftalen.

Men den lov, der er kommet ud af forliget, kritiseres på en række områder for at være på miljømæssigt vildspor. Værst af alt er det, at den på et enkelt punkt har en stor lempelse af miljøkravene til taxaflåden – stik imod løftet i februar. Fremover skal brugte biler undtages fra de strenge krav.

Det her er jo stik imod, hvad alle andre byer prøver

På side 66 i det 83 sider lange lovudkast hedder det:

»For brugte biler, der ønskes godkendt og registeret til erhvervsmæssig persontransport, skal miljø- og energikravene som udgangspunkt svare til de regler, der var gældende på tidspunktet for bilens første registrering. Dette er en lempelse i forhold til den nuværende praksis (...)«.

Morten Kabell (EL), der er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, kalder afsnittet »noget møg for København«.

»Når jeg læser det, bliver jeg bange. For det er nogle af de allermest problematiske biler rent miljømæssigt, man pludselig åbner for at få ind«, siger han.

»Det her er jo stik imod, hvad alle andre byer prøver. Alle andre prøver at indføre regler for taxaer, fordi de opfatter dem som en del af transportsystemet. Når vi går i den anden retning, placerer vi os virkelig i bunden af det felt, vi normalt sammenligner os med«.

For dyrt at være vognmand

I lovforslaget skriver Transportministeriet, at bestemmelsen sker for at hjælpe vognmændene. Det kan være dyrt at købe en brugt bil og modernisere den, så den lever op til samme miljøkrav som nye biler. Det behøver de ikke længere.

Den prioritering er helt skæv, mener Jeppe Juul, der er energi- og transportspecialist i Det Økologiske Råd.

»Det er at åbne en ladeport. Jeg er sikker på, at taxabranchen vil elske det, men det betyder, at vi får yderligere brændstofforbrug. Vi er i forvejen på kant med EU’s regler for luftkvalitet, og aktivt at lave et tiltag, der forøger luftforureningen, virker helt bizart«, siger han.

Ud over Københavns Kommune og Det Økologiske Råd har også Region Hovedstaden og Københavns Lufthavne protesteret over bestemmelsen, viser de høringssvar, Politiken har set.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lufthavnen er med på kritikerholdet, fordi det er det sted i Danmark, hvor der kører flest taxaer. I årevis har lufthavnen ønsket at få flere grønne taxaer ind, ikke mindst for at forbedre arbejdsmiljøet.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ønsker ikke at udtale sig om kritikken, før han har vendt høringssvarene med de syv partier bag taxaaftalen, oplyser en pressemedarbejder i ministeriet. Derfor har det heller ikke været muligt at spørge ministeren, hvorfor det i en standardsætning hedder, at »lovforslaget har ingen konsekvenser for miljøet«, når der nogle sider senere står, at der er tale om en lempelse.

Blokerer for grønt taxafirma

Hvis der kun var tale om en enkelt sætning i lovforslaget, ville det være galt nok, mener flere af aktørerne. Problemet er, siger de, at lovforslaget oser af ligegyldighed over for grøn transport.

Københavns Kommune så gerne, at der kom et helt nyt selskab på banen, der for eksempel kun kørte med elbiler. Men det kan ikke lade sig gøre på grund af licensreglerne.

Ifølge forliget skal der hvert kvartal de næste tre år udstedes 125 nye licenser – i alt 1.500 frem til 2020. Det åbner i teorien for, at en ny aktør kan komme ind.

Problemet er, at de nye licenser skal fordeles ved lodtrækning mellem alle interesserede. Det betyder, at et selskab, der vil ind som grøn aktør, skal være mere end umanerlig heldigt for at få så mange licenser, at der kan oprettes et selskab.

Derfor foreslår både Region Hovedstaden og Københavns Kommune, at nogle af licenserne, for eksempel 40 per kvartal, øremærkes til grønne taxaer for at give plads til et eventuelt nyt selskab.

En tredje indvending er, at lovforslaget fuldstændig ignorerer en tidligere bekendtgørelse om, at der hvert år skal være en offentlig høring om, hvordan man gør taxabranchen mere miljøvenlig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På den anden side er det ikke så mærkeligt, for regeringen har de seneste to år slet ikke holdt høringen. Med den nye taxalov fjernes kravet med et snuptag, før nogen har nået at protestere. Ikke en stor ting, men et tegn på, at ambitionerne mangler, siger kritikerne.

Og en fjerde indvending er, at der ikke indføres energimærkning for elbiler. Det har blandt andet Københavns Lufthavne ønsket for at bygge et system, der giver grønne taxaer fortrinsret – men uden en energimærkning, man kan referere til, er man på gyngende grund og risikerer måske en anklage om forskelsbehandling. Derfor noterer lufthavnen lidt håbefuldt, at man går ud fra, at man kan fortsætte med at prioritere grønne biler.

»Det er fuldstændig håbløst, at man ikke bare indfører den mærkning«, siger Jeppe Juul.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce