.
Foto: Serup Louise Herrche

.

Danmark

Kommunen skubbede Lasses bil i garagen i tre måneder

Hver fjerde p-plads i København optages af biler, der ikke bruges i hverdagen. Pladsen optager byrummet på bekostning af legepladser og parker. Kommuner og region tester en ny transportservice, der sigter mod at erstatte borgernes behov for at eje en bil.

Danmark

Kan du undvære din bil?

Lasse Sørensen, hans hustru og to børn gjorde forsøget. I tre måneder op til sommerferien lod Vesterbro-familien kommunen opmagasinere deres aldrende Peugeot 307 i et parkeringshus i Bispebjerg. I stedet fik de en såkaldt mobilitetspakke med adgang til den kollektive trafik, delebiler, lejebiler og bycykler.

Parker i stedet for parkering

I alt deltog 162 personer med og uden bil i forsøgsordningen, og Lasse Sørensen var en af 7, der gik hele vejen og smed bilnøglen væk i testperioden. Forsøget fandt sted i Krusågade på Vesterbro og Henrik Ibsens Vej på Frederiksberg, og det offentlige fjernede i perioden p-pladser i gaderne for i stedet at skabe rum for delebiler, bycykler og små miniparker med blomster og bænke.

»Min kone og jeg sagde ja til at deltage, fordi vi gerne ville udfordre os selv. Vi er lidt trætte af at se på vores gamle bil, der holder parkeret i gaden uden at blive brugt. Vi ville se, om det var muligt at leve sit liv uden at have sin egen bil«, fortæller 45-årige Lasse Sørensen.

Han arbejder som selvstændig ledelseskonsulent i Hellerup. For at komme til kontoret i myldretiden er det hurtigst at cykle, og også bus og tog kan få ham frem før Peugeot’en kan. Ofte har han dog kundemøder uden for København, og på de dage tager han bilen på arbejde trods den trættende trafik. Også i weekenderne bruger familien af og til deres bil, når turen går til Nordjylland eller Sverige for at besøge venner og familie.

»Vi har gået og overvejet, hvad næste løsning skal være. Vi har råd til at købe en ny bil, men på den anden side er vi også optaget af at gavne miljøet. Men er det muligt at erstatte den frihed, der er i at have sin egen bil?«, spørger Lasse Sørensen.

Ubrugte metalkasser

Som de fleste københavnere kan han tale med om, hvor svært det ofte er at finde parkeringspladser. Forleden flakkede han rundt på Vesterbro i et kvarter for at finde en plads i nærhed af sit hjem.

Udfordringerne med de mange holdende og kørende biler i byen har fået Københavns og Frederiksberg Kommune samt Region Hovedstaden til at lave pilotprojektet sammen med en række offentlige og private transportleverandører. Droneundersøgelser på Østerbro og Vesterbro har vist, at 23-26 procent af alle parkeringspladser er optaget af biler, der ikke bliver brugt i hverdagene.

Når der samtidig forventes 100.000 flere københavnere frem mod 2027, er der behov for at udnytte den begrænsede plads mere effektivt, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enh).

»Når der bare står en ubrugt metalkasse, er det spild af den dyrebare plads i byen. Den plads kunne bruges på byrum, på legepladser til kvarterets børn, til udeservering for den lokale cafe eller andet. Og hvis folk i stedet for at købe en bil vil bruge delebiler, kollektiv trafik og cykler, så bidrager det til målet om at blive en grønnere by«, siger Morten Kabell med henvisning til kommunens erklærede ambition om at blive CO2-neutral i 2025.

Den største barriere er, at vi alle sammen er vanedyr

Lasse Sørensen har boet på Vesterbro i snart 25 år, og han og familien vil gerne gøre deres til at få en grønnere by. Men de skal også have en hverdag til at fungere. I de tre måneder uden bil oplevede Lasse Sørensen, at de alternative transportformer i nogle sammenhænge fungerer glimrende, men ikke altid er lige pålidelige eller anvendelige.

»Jeg gik all in og tilmeldte mig alle tjenesterne. Jeg har kørt betydelig mere med det offentlige end før, for så kan jeg arbejde lidt på vejen og ikke møde svedig op på arbejdet. Og så er jeg også blevet rigtig glad for bybilerne, der rammer min måde at komme rundt i byen på ret godt«, siger Lasse Sørensen med henvisning til tjenesterne Green Mobility og Drivenow, hvor man betaler per minut og parkere bilen et vilkårligt sted uden tanke på p-afgifter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men de delebilstjenester var hverken praktisk eller økonomisk fordelagtige, når han skulle besøge kunder langt væk fra kommunegrænsen, hvor man ikke bare kan efterlade delebilen uden omkostning.

Så prøvede han at koble sig på den private udlejningstjeneste Gomore, men det kræver mange bookinger, før der er bid. Han prøvede også at komme i gang med delebilstjenesten LetsGo, som har faste stampladser og er egnet til længerevarende leje. Men før brug skulle han hente en chip på selskabets kontor, og da det den pågældende dag styrtregnede, gik det forsøg i vasken.

»Det er smart nok, at man kan leje de biler, men jeg blev irriteret over, at man skal hoppe rundt mellem alle de forskellige udbydere og deres systemer for at finde den bedste løsning i øjeblikket. Det var fire forskellige apps plus bus og tog, og det kræver en hel del energi og planlægning«, siger Lasse Sørensen.

Også de øvrige 161 testpersoner syntes overvejende, at det var bøvlet at bruge de mange transporttjenester. En evaluering af projektet viser dog, athvis de forskellige tjenester blev samlet i én simpel app, så siger 56 procent, at pakken ville kunne erstatte deres behov for at eje en bil.

Mobilitetsapps på vej

Netop at få samlet alle transporttjenester i en app bliver det næste skridt i udviklingen. Borgmester Kabells forvaltning søger nu om politisk opbakning til en ny bevilling på 5,8 millioner kroner til at folde forsøget ud til flere borgere i en længere periode. Samtidig er det offentlige trafikselskab Movia ved at samle en lang række private leverandører, som er interesseret i at udvikle apps, der kan guide københavnere frem til den hurtigste og billigste vej frem på tværs af transportmidler. Teknologien kaldes Mobility as a Service (MaaS), og de første eksempler er i gang eller på trapperne i Finland, Tyskland, Storbritannien og Holland.

Mobilitetschef i Movia, Anette Enemark, mener, at pilotprojektet i hovedstaden viser teknologiens store potentiale for at begrænse trængslen og fremme grønnere transportformer:

»Den største barriere er, at vi alle sammen er vanedyr. Vi føler os trygge og tror, vi kender alle transportmuligheder. Men det gør vi faktisk ikke, og et lille puf kan få os til at prøve noget nyt og se mulighederne i det brede transportlandskab«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Undersøgelser har vist, at det rent økonomisk ikke kan betale sig at eje sin egen bil, hvis man kører under 12.000-13.000 kilometer om året. Men et er økonomien, siger Lasse Sørensen. Noget andet er den bekvemmelighed, som følger af at have sin bil holdende nede på gaden.

»I løbet af forsøget er jeg blevet opmærksom på, hvor stor en luksus det er at have sin egen bil. Hvis jeg skulle droppe det, så skal jeg have en løsning, som giver mig den samme fleksibilitet. Det skal fungere som at køre taxi, så jeg kan tage en bil tæt på mig og stille den fra mig igen uden at tænke på byzonegrænser eller pris for parkering. Dem, der kan levere den løsning, de får mange kunder«, siger Lasse Sørensen, som hælder til at investere i en ny bil:

»Jeg er godt klar over, at det er meget dyrere at have min egen bil end at bruge andre transportformer. Omvendt er der nu kommet et udspil fra regeringen, så alle kan få billigere biler – også dem, der faktisk ikke har behov for en«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce