Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Sygeplejersker fortryder bare bryster

Sygeplejeråd fortryder sexistisk i reklamevideo.

Gem til liste

Dansk Sygeplejeråd (DSR) erkender, at de gik for langt, da de godkendte en såkaldt ’viral’ reklamevideo, der skulle rekruttere flere sygeplejersker til faget.

I videoen, der ligger på youtube.com, er en 21-årig mandlig patient blevet skudt i hovedet og ligger derfor på operationsbordet.

»Fuck, vi mister patienten«, råber en mandlig sygeplejerske.

Der er liv igen
Derefter ser man en resolut sygeplejerske, der flår sin uniform op og klasker sine bare bryster i patientens hoved.

»Der er liv igen«, råber den mandlige sygeplejerske, mens sygeplejersken signalerer til patienten, at han skal ringe til hende.

Videoen er en del af Dansk Sygeplejeråds rekrutteringskampagne ’Hvid Zone’, og i Søndagsavisen i weekenden lød det til at den administrerende direktør Anne Granborg hyldede både videoen og kampagnen.

»Kampagnen virker. Vi har oplevet en markant stigning i interessen for vores fag, og noget af den kommer helt klart fra viral markedsføring«, sagde hun til gratisavisen.

Morsomt
To dage senere har piben imidlertid fået en anden lyd.

»Den er en smutter, og den skulle ikke være godkendt. Den har sexistiske undertoner, og giver et forkert billede af, hvad sygeplejersker står for«, siger Anne Granborg, der selv har været med til at godkende den virale reklamevideo.

Hvorfor bragte I den overhovedet?

»Den var tænkt som et humoristisk indslag iden samlede kampagne. De virale videoer på youtube.com er især målrettet til de unge. Vi ville gerne bruge humoren til at gøre op med fordommene«.

Synes du, at det er en god idé at gøre op med fordomme ved at vise dem igen?

»Nej. Vi har ramt skævt her, og det beklager jeg«.

Hvordan kan det være, at du har ændret holdning siden din udtalelse i Søndagsavisen?

»Udtalelsen er taget ud af en sammenhæng. Jeg udtalte mig om den samlede kampagne, og ikke specifikt om den lille viral. Overordnet har kampagnen Hvid Zone været en stor succes for os«.

Kampagnen 'Hvid Zone' koster DSR 250.000 kroner om året.

Skinger kritik
I 2007 langede Dansk Sygeplejeråd ud efter en reklamekampagne for undertøjsmærket JBS, der viste sygeplejersker i meget lidt tøj, mens de duftede til mandeundertøj.

Ombudsmanden gik ind i sagen og kritiserede reklamen for at fremstille sygeplejersker på en »nedsættende og ringeagtende måde«.

LÆS OGSÅJBS-reklame var sexistisk

Dengang kritiserede DSR, at sygeplejerskerne blev udstillet som sexobjekter, men to år efter tegner DSR altså et lignende billede af sig selv.

LÆS OGSÅ Sygeplejersker har fået nok af sex-reklamer

Alligevel mener Anne Granborg, at der er forskel på de to reklamer.

»Jeg synes, det er forkert at sammenligne de to kampagner. JBS-kampagnen var kommerciel, mens vi forsøger at bruge humoren til at gøre op med nogle fordomme«.

Men resultatet er jo det samme - i begge kampagner fremstår sygeplejersker sexistisk?

»Det var ikke vores intention med kampagnen, men vi må erkende, at den er over stregen, og i fremtiden vil vi være meget opmærksomme på, hvilket kampagnemateriale, vi godkender - også med hensyn til de humoristiske indslag«.

LÆS OGSÅ»Fri mig for elitefeministerne«

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb