Annonce
Annonce
Danmark

Sygeplejersker fortryder bare bryster

Sygeplejeråd fortryder sexistisk i reklamevideo.

Gem til liste

Dansk Sygeplejeråd (DSR) erkender, at de gik for langt, da de godkendte en såkaldt ’viral’ reklamevideo, der skulle rekruttere flere sygeplejersker til faget.

I videoen, der ligger på youtube.com, er en 21-årig mandlig patient blevet skudt i hovedet og ligger derfor på operationsbordet.

»Fuck, vi mister patienten«, råber en mandlig sygeplejerske.

Der er liv igen
Derefter ser man en resolut sygeplejerske, der flår sin uniform op og klasker sine bare bryster i patientens hoved.

»Der er liv igen«, råber den mandlige sygeplejerske, mens sygeplejersken signalerer til patienten, at han skal ringe til hende.

Videoen er en del af Dansk Sygeplejeråds rekrutteringskampagne ’Hvid Zone’, og i Søndagsavisen i weekenden lød det til at den administrerende direktør Anne Granborg hyldede både videoen og kampagnen.

»Kampagnen virker. Vi har oplevet en markant stigning i interessen for vores fag, og noget af den kommer helt klart fra viral markedsføring«, sagde hun til gratisavisen.

Morsomt
To dage senere har piben imidlertid fået en anden lyd.

»Den er en smutter, og den skulle ikke være godkendt. Den har sexistiske undertoner, og giver et forkert billede af, hvad sygeplejersker står for«, siger Anne Granborg, der selv har været med til at godkende den virale reklamevideo.

Hvorfor bragte I den overhovedet?

»Den var tænkt som et humoristisk indslag iden samlede kampagne. De virale videoer på youtube.com er især målrettet til de unge. Vi ville gerne bruge humoren til at gøre op med fordommene«.

Synes du, at det er en god idé at gøre op med fordomme ved at vise dem igen?

»Nej. Vi har ramt skævt her, og det beklager jeg«.

Hvordan kan det være, at du har ændret holdning siden din udtalelse i Søndagsavisen?

»Udtalelsen er taget ud af en sammenhæng. Jeg udtalte mig om den samlede kampagne, og ikke specifikt om den lille viral. Overordnet har kampagnen Hvid Zone været en stor succes for os«.

Kampagnen 'Hvid Zone' koster DSR 250.000 kroner om året.

Skinger kritik
I 2007 langede Dansk Sygeplejeråd ud efter en reklamekampagne for undertøjsmærket JBS, der viste sygeplejersker i meget lidt tøj, mens de duftede til mandeundertøj.

Ombudsmanden gik ind i sagen og kritiserede reklamen for at fremstille sygeplejersker på en »nedsættende og ringeagtende måde«.

LÆS OGSÅJBS-reklame var sexistisk

Dengang kritiserede DSR, at sygeplejerskerne blev udstillet som sexobjekter, men to år efter tegner DSR altså et lignende billede af sig selv.

LÆS OGSÅ Sygeplejersker har fået nok af sex-reklamer

Alligevel mener Anne Granborg, at der er forskel på de to reklamer.

»Jeg synes, det er forkert at sammenligne de to kampagner. JBS-kampagnen var kommerciel, mens vi forsøger at bruge humoren til at gøre op med nogle fordomme«.

Men resultatet er jo det samme - i begge kampagner fremstår sygeplejersker sexistisk?

»Det var ikke vores intention med kampagnen, men vi må erkende, at den er over stregen, og i fremtiden vil vi være meget opmærksomme på, hvilket kampagnemateriale, vi godkender - også med hensyn til de humoristiske indslag«.

LÆS OGSÅ»Fri mig for elitefeministerne«

PolitikenPlus
  • Vinder af Guldbrikken 2014 Årets selskabsspil 2014 er et stærkt inkluderende, morsomt og kaotisk quizspil, der udforsker andre dele af vores paratviden, hvor selv de mest oplagte lette spørgsmål bliver store udfordringer.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Hovedtelefon Plattan Plattan er designet til at være den perfekte klassiske hovedtelefon med alle de ekstra funktioner, der gør det ud over hvad en statisk hovedtelefon ville tilbyde - en fuld størrelse on-ear-model.

    Pluspris 410 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Wild Card Køb Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 755 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2015 ? både sommer, i efteråret og til det hyggelige julemarked. Og du får turpas på, hvergang du besøger haven.

    Pluspris 755 kr. Alm. pris 890 kr. Køb
  • Slimline quick fix Figuren er typisk for det, som Louise Hindsgavl står for. For hun er ikke til porcelænets traditionelle repertoire af glaserede yndigheder: hyrdedrenge, frøkner, muslingeskaller, konkylier etc.

    Pluspris 1.800 kr. Alm. pris 2.250 kr. Køb
  • Børnevippe Denne vippe giver børnene en bedre koordination og balanceevne. Derudover giver den også en social læring, da vippen kun kan benyttes via teamwork af to børn. Kan bruges både uden- og indendørs.

    Pluspris 2.649 kr. Alm. pris 3.119 kr. Køb