Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Ritt vil hjælpe de københavnske cyklister

Ritt Bjerregaard vil bedre forholdene for hovedstadens cyklister.

dg
Gem til liste

For et par år siden skar kommunen noget af cykelstierne i Store Kongensgade i København for at lave mere plads til bilerne.

Den slags kommer der ikke mere af: Fremover skal der tages mere hensyn til cyklisterne i København, bedyrer overborgmester Ritt Bjerregaard (S).

Cyklisme skal fremmes - selv om det koster
Hun tog sammen med formanden for cyklistforbundets lokalafdeling, Erik Hjulmand, nogle af byens sorte pletter i øjesyn under en forblæst cykeltur i dag.

Erik Hjulmand viste hende en række af de vejkryds, der ofte figurerer i uheldsstatistikkerne. Og alt for ofte er det cyklister, der er ofrene.

De to var stort set enige om den fremtidige kurs: Cyklismen skal tages alvorligt - også selv om det kommer til at gøre lidt ondt på bilisterne eller rammer lastbiltrafikken.

Et politisk valg
»Hvis vi ikke laver prioriteringer, så ender vi med noget, vi ikke kan håndtere. Hvis vi ikke handler, så bliver det rigtig svært«, forklarede overborgmesteren

»Enten vil man have bilerne ind i byen eller ikke. Den konsekvens kommer tydeligvis bag på folk. Vi er ved at opruste og understrege politikken hos flertallet. Det slår igennem«, siger hun.

Bjerregaard forklarer kommunens kraftige modstand mod et parkeringsanlæg ved det nye skuespilhus med, at der ikke skal flere biler ind i Store Kongensgade-Bredgadekvarteret, der i forvejen er fyldt til bristepunktet.

»Vi træffer bevidst nogle andre valg«, siger hun.

Nørrebrogadeforslag har vakt debat
Et andet eksempel, hvor der er fokus på trafikken, er Nørrebrogade, som foreslås friholdt for biler, så busser og cyklister får mere plads.

De handlende frygter, at det vil gå ud over deres omsætning.

Men Erik Hjulmand tvivler på, at de mange forbikørende biler på den travle gade rent faktisk lægger ret mange penge i forretningerne.

Samtidig ligger forslaget på linje med et flertal af københavnerne, der vil have begrænset den vildtvoksende trafik i hovedstaden.

Bilerne favoriseret i årevis
»Modstanderne bruger ord som populisme om det, men hvornår er det blevet illegitimt at lytte til borgerne. Når man tager privilegierne fra folk, så protesterer de. Og så meget biltrafik er der heller ikke: Det er det eneste sted, hvor bilisterne må nøjes med tredjepladsen«, lyder reaktionen fra Erik Hjulmand.

»Det har været bilernes præmisser, der har været planlagt ud fra i årevis«, mener cyklistforbundsformanden.

Lastbilforbud og bompenge
Ifølge Ritt Bjerregaard er der flere initiativer på vej for at øge sikkerheden for byens mange cyklister. Blandt andet skal der gribes ind over for de mange lastbiler, hvis chauffører hellere vil køre igennem byen i stedet for at tage ringmotorvejen fra Frihavnen.

»Det indgår klart, at vi ikke vil have dem over Nørrevold, men ad Tuborgvej«, siger hun.

Overborgmesteren holder også fast i kravet om at kunne indføre trængselsafgifter - selv om hendes partifæller på Christiansborg ikke vil være med til at tillade det middel mod trafikal forstoppelse i hovedstaden.

»De bliver nødt til at overgive sig«, fastslår hun.

Flere sorte pletter
Blandt de sorte pletter, der ifølge overborgmesteren skal sikres bedre, er krydset Farimagsgade-Gyldenløvesgade, det er den smalle Stormgade, og så kan det blive området omkring Tivoli.

»Vi må kigge på trafikflowet. Det er rodet, det her«, erkendte hun, da de to beså nogle af de mest uheldsplagede lokaliteter i byen og nåede til Tivoliområdet på Vesterbrogade.

Til gengæld var begge glade for ombygningen af Søgade-Gyldenløvesgadekrydset, der gennem årene har kostet adskillige menneskeliv. Efter års tovtrækkerier er krydset blevet indrettet, så risikoen for flere uheld er mindsket mest muligt.

København skal fortsat føre an
De to cyklister er ikke bange for, at København bliver overhalet som en af verdens førende cykelbyer, selv om en række byer i Europa og Nordamerika er ved at få øjnene op for cykeltrafikkens velsignelser.

»Det kan synes, som om kommunen er ved at tabe momentum. Men vi har et kæmpe forspring - man kan ikke sige andet. Nu skal de andre til at plukke de lavthængende frugter i deres byer«, mener Hjulmand, med henvisning til at tidligere 'cykelløse' byer er ved at indføre mere cykelvenlige tiltag, såsom cykelstier og lignende.

Bussluse i Stengade genindføres
Ritt Bjerregaard kom kort efter sin tiltræden i ilden, fordi hun havde stemt for at nedlægge en bussluse, der ellers havde fredeliggjort Stengade på Nørrebro kraftigt. Inden valget havde hun advokeret for at bevare den.

»Jeg bøjede mig for argumenterne«, siger hun.

Kommunens vejforvaltning mente nemlig, at den kunne mindske trafikken i Stengade på anden vis, så overborgmesteren gik med til det, på den betingelse, at hvis det ikke virkede, kunne slusen genindføres.

Trafikbegrænsningerne virkede ikke. Men derfor er busslusen ikke genetableret. Til Bjerregaards utilfredshed: Forvaltningen er for langsom, mener hun.

SKRIV: Hvor kan det blive bedre for byens cyklister?

PolitikenPlus
  • Ur, unisex *Bulbul er navnet på en fugl, en lille fugl med hanekam og et oppustet ego. På samme tid er det også navnet på nattergalen i persisk og indisk poesi.

    Pluspris 2.125 kr. Alm. pris 2.500 kr. Køb
  • Chart | Art Fair Messen blev allerede i sit første år en stor succes med over 11.000 besøgende i den sidste weekend i august 2013.

    Pluspris 75 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Bulldog Det var en varm sommerdag i 2006. På benzintanken midt i København holdt en amerikanerbil.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Twin Peaks Bluray Boks David Lynch' legendariske serie er endelig ude i en ultimativ Bluray boks med hele serien, filmen Fire Walk With Me og en masse hidtil uset ekstra materiale.

    Pluspris 440 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Håndklæder Håndklæder i bambus kvalitet, 3 stk. i en pakke. Helt lette og fine håndklæder, som også kan brugers som tæpper, dug eller plaid.

    Pluspris 199 kr. Alm. pris 250 kr. Køb