Rekord. Samlet blev der hver dag kørt 2.006.313 kilometer i København.
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Rekord. Samlet blev der hver dag kørt 2.006.313 kilometer i København.

Langt flere tager cyklen i København

Københavnerne kørte 35 procent mere på cykel i 2013 i forhold til året før. Tallet overrasker eksperter.

Danmark

Cykelglæden i København er steget eksplosivt det seneste år.

I 2013 trampede hovedstadens cyklister sig i gennemsnit 4,2 kilometer gennem byen, hver gang de satte sig i sadlen. Dermed kørte de præcis en kilometer længere per tur end året før, viser tal fra en transportvaneundersøgelse på Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Samlet blev der hver dag kørt 2.006.313 kilometer i København – det svarer til en stigning på 35 procent siden 2012.

Udviklingen kommer efter et par år uden de store udsving, og kommer derfor bag på flere eksperter, som forsker i danskernes cykelvaner.

»Det er ret overraskende, at tallet er vokset så meget«, siger professor Thomas Sick Nielsen fra DTU.

Han bakkes op af seniorforsker på Københavns Universitet Hans Skov-Petersen, der kalder tallet »påfaldende højt«.

De peger begge på, at Københavns Kommunes fokus på bedre forhold for cyklisterne ser ud til at have virket. Blandt andet er nettet af cykelstier blevet udbygget, der er rejst flere cykelbroer, og så er biltrafikken blevet begrænset på udvalgte strækninger – eksempelvis på trafikale hovedårer som Nørrebrogade og Amagerbrogade.

»Det her viser, at der er gode muligheder for at få folk til at cykle med gulerod«, siger Thomas Sick Nielsen.

Udviklingen har ifølge undersøgelsen fra DTU også smittet af på de københavnske bilister, som målt på antal ture sidste år, kørte 12 procent mindre i bil sammenlignet med 2012.

»Det er nærliggende at spekulere i, om de to transportformer erstatter hinanden. Selvfølgelig med det forbehold, at der også er busser, tog og metro, som er de andre muligheder«, siger Thomas Sick Nielsen og henviser til, at den kollektive trafik har vundet en anelse større markedsandele af hovedstadstransporten de seneste år. Siden 2007 er andelen vokset fra 28 til 32 procent.

Dermed kunne trængslen på de københavnske veje se ud til at lette en smule. Men det er ifølge forskerne endnu for tidligt at drage den konklusion. Der findes nemlig ifølge Københavns Kommune ingen friske tal for biltrængslen. Den seneste trængselsrapport fra DTU og Københavns Universitet er tre år gammel, og først senere på året er en ny klar.

LÆS ARTIKEL

Men det går den rette vej, forsikrer teknik- og miljøborgmester i København Morten Kabell (EL): »Det er et signal til politikerne om, at vi skal investere endnu mere i cyklismen i byen, når københavnerne beder så åbenlyst om det«.

Kommunikationschef i Cyklistforbundet, Frits Bredal er enig. Han mener, at netop trængslen og de endeløse bilkøer i myldretrafikken får københavnerne til at skifte til cyklen.

»På et tidspunkt, hvor København er en stor byggeplads på grund af metrobyggeriet, er det det nemmeste og det hurtigste at tage cyklen«, siger han.

Mens københavnerne ifølge undersøgelsen kører mere på cykel end tidligere, så er udviklingen i landets andre større byer stort set stagneret.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce