Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

VisitDenmark: 'Karen' er sød og værdig

En falsk video med en enlig mor skal gøre Danmark kendt. Turistchef mener, at 'Karen' er en god eksponent for danske kvinder.

Gem til liste

»Karens historie viser, at Danmark er et frit sted med plads til at være som, du har lyst. Filmen er en god eksponent for danske, selvstændige og værdige kvinder, der tør tage deres egne valg«.

Sådan siger Dorte Kiilerich, adm. direktør for VisitDenmark til politiken.dk.

LÆSTuristorganisation står bag falsk mor

Turistorganisationen VisitDenmark står bag YouTube-videoen med den enlige mor, der efterlyser sit barns far. Barnets er blevet til i et one night stand, hvor den søde blondine introducerede det særlige danske begreb »hygge« for en turist, som hun tilfældigt møder i Nyhavn. Næste morgen er han væk, da hun vågner.

Video betalt med offentlige midler

»Jeg bebrejder dig ingenting, men jeg synes, at du har krav på at vide, at August findes«, siger den unge, lyshårede kvinde i filmen og henviser til sønnen på ni måneder.

TVSe videoen her

Videoen er produceret for offentlige midler og med løgn som markedsføring. Kvinden Karen fremstår som en helt almindelig enlig mor fra Nørrebro. I virkeligheden er hun skuespiller.

Siden i torsdags har videoen cirkuleret rundt i 153 lande og er blevet set af foreløbig 773.000 mennesker på YouTube. 1.9 million gange er der blevet søgt på den på Google. Den har været i Hollandsk tv og 83.000 websites har linket til fortællingen.

LÆSDansker fupper hele verden med falsk søn

»Det er den mest succesfulde viralreklame nogensinde. Vi er trængt igennem mediestøjen. Og den har kostet det samme som et 30 sekunders reklame spot, der bliver vist et par gange på TV2«, siger Peter Helstrup fra reklamefirmaet Grey, der har lavet kampagnen.

VisitDenmark: Karen er en ansvarlig kvinde
Også Dorte Kiilerich kalder historien om Karen en kæmpe succes.

Hvorfor vælger I, at markedsfører Danmark som et land med fulde kvinder, der har ubeskyttet sex med tilfældige turister?

»Det er ikke en historie, jeg kan genkende. Vi fortæller en god og sød historie om en moden, ansvarlig kvinde, der lever i et frit samfund og tager konsekvensen af sine valg. Og så bruger hun et moderne, socialt medie«, siger Dorte Kiilerich.

SKRIV Hvad synes du om VisitDenmarks YouTube-reklame?

PolitikenPlus
  • And Den lå i vejkanten og er fotograferet i lyset af Martin Lehmanns billygter. Smuk var den. Og helt stille.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Frilandsand til jul Ænderne går frit rundt på beplantede græsarealer og har adgang til frisk vand og kan søge skygge under træerne. De fodres med majs og korn og ellers spiser de, hvad de finder af vegetation udendørs.

    Pluspris 325 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Juletræstog til Rosendal Besøg den hyggelige gård Rosendal i Nordsjælland og vend hjem med højt julehumør og selvfældet træ.

    Pluspris fra 168 kr. Alm. pris fra 168 kr. Køb
  • Spil: Blitz Blitz er et lysende hurtigt bestsellerspil, der vindes af den, som hurtigst kan aflæse kortene og snuppe den rigtige genstand.

    Pluspris 160 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Chips Der sker altid noget, når man fokuserer på individet.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb