Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

VisitDenmark: 'Karen' er sød og værdig

En falsk video med en enlig mor skal gøre Danmark kendt. Turistchef mener, at 'Karen' er en god eksponent for danske kvinder.

Gem til liste

»Karens historie viser, at Danmark er et frit sted med plads til at være som, du har lyst. Filmen er en god eksponent for danske, selvstændige og værdige kvinder, der tør tage deres egne valg«.

Sådan siger Dorte Kiilerich, adm. direktør for VisitDenmark til politiken.dk.

LÆSTuristorganisation står bag falsk mor

Turistorganisationen VisitDenmark står bag YouTube-videoen med den enlige mor, der efterlyser sit barns far. Barnets er blevet til i et one night stand, hvor den søde blondine introducerede det særlige danske begreb »hygge« for en turist, som hun tilfældigt møder i Nyhavn. Næste morgen er han væk, da hun vågner.

Video betalt med offentlige midler

»Jeg bebrejder dig ingenting, men jeg synes, at du har krav på at vide, at August findes«, siger den unge, lyshårede kvinde i filmen og henviser til sønnen på ni måneder.

TVSe videoen her

Videoen er produceret for offentlige midler og med løgn som markedsføring. Kvinden Karen fremstår som en helt almindelig enlig mor fra Nørrebro. I virkeligheden er hun skuespiller.

Siden i torsdags har videoen cirkuleret rundt i 153 lande og er blevet set af foreløbig 773.000 mennesker på YouTube. 1.9 million gange er der blevet søgt på den på Google. Den har været i Hollandsk tv og 83.000 websites har linket til fortællingen.

LÆSDansker fupper hele verden med falsk søn

»Det er den mest succesfulde viralreklame nogensinde. Vi er trængt igennem mediestøjen. Og den har kostet det samme som et 30 sekunders reklame spot, der bliver vist et par gange på TV2«, siger Peter Helstrup fra reklamefirmaet Grey, der har lavet kampagnen.

VisitDenmark: Karen er en ansvarlig kvinde
Også Dorte Kiilerich kalder historien om Karen en kæmpe succes.

Hvorfor vælger I, at markedsfører Danmark som et land med fulde kvinder, der har ubeskyttet sex med tilfældige turister?

»Det er ikke en historie, jeg kan genkende. Vi fortæller en god og sød historie om en moden, ansvarlig kvinde, der lever i et frit samfund og tager konsekvensen af sine valg. Og så bruger hun et moderne, socialt medie«, siger Dorte Kiilerich.

SKRIV Hvad synes du om VisitDenmarks YouTube-reklame?

PolitikenPlus
  • Fingerring Fingerring i forgyldt sølv med ferskvandsperle. Ringen er enkelt i sit udtryk med perler som giver den et eksklusivt præg. Ringen er justérbar og passer derfor de fleste, på den ene eller anden finger

    Pluspris 359 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.774 kr. Køb
  • Coco de mer Coco de mer er en nød. Verdens største. Op til en halv meter lang kan den blive ? og når den er tungest, vejer den 30 kg.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.500 kr. Køb
  • Bamser Alle Én Gry & Sif produkter er håndlavet i Nepal af meget dygtige medarbejdere som hovedsagligt er kvinder. Ulden kommer fra New Zealandske får. Alt forarbejdningen af den rå uld bliver udført i Nepal

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • Bezzerwizzer Mini - Året der gik 2014 Årets mandelgavehit med 600 spørgsmål om store og små begivenheder fra året der gik - fra kultur til politik og fra sport til sladder.

    Pluspris 99 kr. Alm. pris 130 kr. Køb