Annonce
Annonce
Danmark

VisitDenmark: 'Karen' er sød og værdig

En falsk video med en enlig mor skal gøre Danmark kendt. Turistchef mener, at 'Karen' er en god eksponent for danske kvinder.

Gem til liste

»Karens historie viser, at Danmark er et frit sted med plads til at være som, du har lyst. Filmen er en god eksponent for danske, selvstændige og værdige kvinder, der tør tage deres egne valg«.

Sådan siger Dorte Kiilerich, adm. direktør for VisitDenmark til politiken.dk.

LÆSTuristorganisation står bag falsk mor

Turistorganisationen VisitDenmark står bag YouTube-videoen med den enlige mor, der efterlyser sit barns far. Barnets er blevet til i et one night stand, hvor den søde blondine introducerede det særlige danske begreb »hygge« for en turist, som hun tilfældigt møder i Nyhavn. Næste morgen er han væk, da hun vågner.

Video betalt med offentlige midler

»Jeg bebrejder dig ingenting, men jeg synes, at du har krav på at vide, at August findes«, siger den unge, lyshårede kvinde i filmen og henviser til sønnen på ni måneder.

TVSe videoen her

Videoen er produceret for offentlige midler og med løgn som markedsføring. Kvinden Karen fremstår som en helt almindelig enlig mor fra Nørrebro. I virkeligheden er hun skuespiller.

Siden i torsdags har videoen cirkuleret rundt i 153 lande og er blevet set af foreløbig 773.000 mennesker på YouTube. 1.9 million gange er der blevet søgt på den på Google. Den har været i Hollandsk tv og 83.000 websites har linket til fortællingen.

LÆSDansker fupper hele verden med falsk søn

»Det er den mest succesfulde viralreklame nogensinde. Vi er trængt igennem mediestøjen. Og den har kostet det samme som et 30 sekunders reklame spot, der bliver vist et par gange på TV2«, siger Peter Helstrup fra reklamefirmaet Grey, der har lavet kampagnen.

VisitDenmark: Karen er en ansvarlig kvinde
Også Dorte Kiilerich kalder historien om Karen en kæmpe succes.

Hvorfor vælger I, at markedsfører Danmark som et land med fulde kvinder, der har ubeskyttet sex med tilfældige turister?

»Det er ikke en historie, jeg kan genkende. Vi fortæller en god og sød historie om en moden, ansvarlig kvinde, der lever i et frit samfund og tager konsekvensen af sine valg. Og så bruger hun et moderne, socialt medie«, siger Dorte Kiilerich.

SKRIV Hvad synes du om VisitDenmarks YouTube-reklame?

PolitikenPlus
  • Franske Vindage På Franske Vindage 27. & 28. februar er du selv vineksperten, når du smager dig frem til dine egne femstjernede favoritter blandt mere end 200 franske vine.

    Pluspris fra 170 kr. Alm. pris fra 200 kr. Køb
  • Rem til kamera Klassisk kamerarem i kraftig læder. Remmen er forstærket med et ekstra lag læder i midten der forbedrer komforten.Længden justeres nemt efter behov. Remmen er 2,8 mm. tyk, 38 mm. bred, 61 cm. lang.

    Pluspris 379 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Klovnen Dette efterår udvider Lucie Kaas Gunnar Flørnings charmerende univers af træfigurer med endnu en re-lancering af en af hans klassikere fra 1950?erne: klovnen.

    Pluspris 199 kr. Alm. pris 249 kr. Køb
  • Flickball Solidt og ekslusivt udført læringsspil til børn.

    Pluspris 599 kr. Alm. pris 1.245 kr. Køb
  • Halstørklæde Morderne og trendy tørklæde, med et smukt leopard mønster i de flotte klassiske farver, sort, mørkegrå og lysegrå. Tørklædet er stort og fyldigt, og passer perfekt til de kolde tider.

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb