Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

VisitDenmark: 'Karen' er sød og værdig

En falsk video med en enlig mor skal gøre Danmark kendt. Turistchef mener, at 'Karen' er en god eksponent for danske kvinder.

Gem til liste

»Karens historie viser, at Danmark er et frit sted med plads til at være som, du har lyst. Filmen er en god eksponent for danske, selvstændige og værdige kvinder, der tør tage deres egne valg«.

Sådan siger Dorte Kiilerich, adm. direktør for VisitDenmark til politiken.dk.

LÆSTuristorganisation står bag falsk mor

Turistorganisationen VisitDenmark står bag YouTube-videoen med den enlige mor, der efterlyser sit barns far. Barnets er blevet til i et one night stand, hvor den søde blondine introducerede det særlige danske begreb »hygge« for en turist, som hun tilfældigt møder i Nyhavn. Næste morgen er han væk, da hun vågner.

Video betalt med offentlige midler

»Jeg bebrejder dig ingenting, men jeg synes, at du har krav på at vide, at August findes«, siger den unge, lyshårede kvinde i filmen og henviser til sønnen på ni måneder.

TVSe videoen her

Videoen er produceret for offentlige midler og med løgn som markedsføring. Kvinden Karen fremstår som en helt almindelig enlig mor fra Nørrebro. I virkeligheden er hun skuespiller.

Siden i torsdags har videoen cirkuleret rundt i 153 lande og er blevet set af foreløbig 773.000 mennesker på YouTube. 1.9 million gange er der blevet søgt på den på Google. Den har været i Hollandsk tv og 83.000 websites har linket til fortællingen.

LÆSDansker fupper hele verden med falsk søn

»Det er den mest succesfulde viralreklame nogensinde. Vi er trængt igennem mediestøjen. Og den har kostet det samme som et 30 sekunders reklame spot, der bliver vist et par gange på TV2«, siger Peter Helstrup fra reklamefirmaet Grey, der har lavet kampagnen.

VisitDenmark: Karen er en ansvarlig kvinde
Også Dorte Kiilerich kalder historien om Karen en kæmpe succes.

Hvorfor vælger I, at markedsfører Danmark som et land med fulde kvinder, der har ubeskyttet sex med tilfældige turister?

»Det er ikke en historie, jeg kan genkende. Vi fortæller en god og sød historie om en moden, ansvarlig kvinde, der lever i et frit samfund og tager konsekvensen af sine valg. Og så bruger hun et moderne, socialt medie«, siger Dorte Kiilerich.

SKRIV Hvad synes du om VisitDenmarks YouTube-reklame?

PolitikenPlus
  • Nøddeknækker Et simpelt og smart design i silikone. Den tyske designtrio Ding3000 har skabt en nøddeknækker for Normann Copenhagen, som er nytænkende i sit design. Nutcracker ligger godt i hånden og nem at bruge.

    Pluspris 249 kr. Alm. pris 300 kr. Køb
  • Smilet Poul Holck (1939-2002) dansk tegner.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 165 kr. Køb
  • Forbidden Desert Stærkt strategispil for hele familien.

    Pluspris 240 kr. Alm. pris 280 kr. Køb
  • Vinterfrakke til hende Didriksons duffelcoat til damer - designet med typisk svensk omhu for funktionalitet og detaljer.

    Pluspris 1.869 kr. Alm. pris 2.199 kr. Køb
  • DAX skammel DAX er historien om en lille hund som ikke blot er 'Danish design' af navn. Den er rent faktisk fremstillet her i Danmark ? af træ fra bæredygtig skovdrift.

    Pluspris 969 kr. Alm. pris 1.145 kr. Køb