Annonce
Annonce
Danmark

Forsker kalder fupvideo smagløs

VisitDenmark prøver at sælge Danmark på letlevende kvinder, men det svarer ikke til virkeligheden, siger kvindeforsker.

Gem til liste

Den danske kvinde er absolut ikke en ung blondine, der i en brandert tager en fremmed mand med hjem og ni måneder efter føder hans barn.

Det mener kvindeforsker og sociolog Karen Sjørup fra Roskilde Universitet.

Derfor er hele VisitDenmarks YouTube-reklame forfejlet, siger hun.

En hurtig lyshåret kvinde fra Danmark
Hun kalder reklamen, der fortæller historien om en ung mor, der efterlyser faren til sin søn på YouTube, ubehagelig og »ikke skidesmart«.

»Jeg fatter ikke det reklamebureau, der står bag. Hvad tror de, at folk vil tænke?«, spørger hun.

LÆS Turistorganisation står bag falsk mor

»Det er klart, de prøver at sælge den her letlevende, danske kvinde og udnytte den forestilling om, at man i Danmark kan få en hurtig, lyshåret kvinde med hjem - og så endda uden kondom«, siger Karen Sjørup.

Slemt skuffede turister
Men ifølge Karen Sjørup vil turister, der kommer til Danmark på den konto, blive slemt skuffet.

Hun kalder historien for »fortænkt realisme« og synes, at man i stedet for skulle vise noget mere sandfærdigt.

»Hvis de vil vise det danske frisind, kunne de vise vores unge kvinder, der rejser verden rundt, deltager i hjælpearbejde, har ambitioner og studerer - og ikke mindst tager forældreskab meget alvorligt. De føder jo ikke bare børn - Tværtimod«, siger hun.

SKRIV Hvad synes du om VisitDenmarks YouTube-reklame?

PolitikenPlus
  • Vinder af Guldbrikken 2014 Årets selskabsspil 2014 er et stærkt inkluderende, morsomt og kaotisk quizspil, der udforsker andre dele af vores paratviden, hvor selv de mest oplagte lette spørgsmål bliver store udfordringer.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Hovedtelefon Plattan Plattan er designet til at være den perfekte klassiske hovedtelefon med alle de ekstra funktioner, der gør det ud over hvad en statisk hovedtelefon ville tilbyde - en fuld størrelse on-ear-model.

    Pluspris 410 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Wild Card Køb Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 755 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2015 ? både sommer, i efteråret og til det hyggelige julemarked. Og du får turpas på, hvergang du besøger haven.

    Pluspris 755 kr. Alm. pris 890 kr. Køb
  • Slimline quick fix Figuren er typisk for det, som Louise Hindsgavl står for. For hun er ikke til porcelænets traditionelle repertoire af glaserede yndigheder: hyrdedrenge, frøkner, muslingeskaller, konkylier etc.

    Pluspris 1.800 kr. Alm. pris 2.250 kr. Køb
  • Børnevippe Denne vippe giver børnene en bedre koordination og balanceevne. Derudover giver den også en social læring, da vippen kun kan benyttes via teamwork af to børn. Kan bruges både uden- og indendørs.

    Pluspris 2.649 kr. Alm. pris 3.119 kr. Køb