Annonce
Annonce
Danmark

Forsker kalder fupvideo smagløs

VisitDenmark prøver at sælge Danmark på letlevende kvinder, men det svarer ikke til virkeligheden, siger kvindeforsker.

Den danske kvinde er absolut ikke en ung blondine, der i en brandert tager en fremmed mand med hjem og ni måneder efter føder hans barn.

Det mener kvindeforsker og sociolog Karen Sjørup fra Roskilde Universitet.

Derfor er hele VisitDenmarks YouTube-reklame forfejlet, siger hun.

En hurtig lyshåret kvinde fra Danmark
Hun kalder reklamen, der fortæller historien om en ung mor, der efterlyser faren til sin søn på YouTube, ubehagelig og »ikke skidesmart«.

»Jeg fatter ikke det reklamebureau, der står bag. Hvad tror de, at folk vil tænke?«, spørger hun.

LÆS Turistorganisation står bag falsk mor

»Det er klart, de prøver at sælge den her letlevende, danske kvinde og udnytte den forestilling om, at man i Danmark kan få en hurtig, lyshåret kvinde med hjem - og så endda uden kondom«, siger Karen Sjørup.

Slemt skuffede turister
Men ifølge Karen Sjørup vil turister, der kommer til Danmark på den konto, blive slemt skuffet.

Hun kalder historien for »fortænkt realisme« og synes, at man i stedet for skulle vise noget mere sandfærdigt.

»Hvis de vil vise det danske frisind, kunne de vise vores unge kvinder, der rejser verden rundt, deltager i hjælpearbejde, har ambitioner og studerer - og ikke mindst tager forældreskab meget alvorligt. De føder jo ikke bare børn - Tværtimod«, siger hun.

SKRIV Hvad synes du om VisitDenmarks YouTube-reklame?

Del link
Annoncer
Dit politiken