Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Forsker kalder fupvideo smagløs

VisitDenmark prøver at sælge Danmark på letlevende kvinder, men det svarer ikke til virkeligheden, siger kvindeforsker.

Gem til liste

Den danske kvinde er absolut ikke en ung blondine, der i en brandert tager en fremmed mand med hjem og ni måneder efter føder hans barn.

Det mener kvindeforsker og sociolog Karen Sjørup fra Roskilde Universitet.

Derfor er hele VisitDenmarks YouTube-reklame forfejlet, siger hun.

En hurtig lyshåret kvinde fra Danmark
Hun kalder reklamen, der fortæller historien om en ung mor, der efterlyser faren til sin søn på YouTube, ubehagelig og »ikke skidesmart«.

»Jeg fatter ikke det reklamebureau, der står bag. Hvad tror de, at folk vil tænke?«, spørger hun.

LÆS Turistorganisation står bag falsk mor

»Det er klart, de prøver at sælge den her letlevende, danske kvinde og udnytte den forestilling om, at man i Danmark kan få en hurtig, lyshåret kvinde med hjem - og så endda uden kondom«, siger Karen Sjørup.

Slemt skuffede turister
Men ifølge Karen Sjørup vil turister, der kommer til Danmark på den konto, blive slemt skuffet.

Hun kalder historien for »fortænkt realisme« og synes, at man i stedet for skulle vise noget mere sandfærdigt.

»Hvis de vil vise det danske frisind, kunne de vise vores unge kvinder, der rejser verden rundt, deltager i hjælpearbejde, har ambitioner og studerer - og ikke mindst tager forældreskab meget alvorligt. De føder jo ikke bare børn - Tværtimod«, siger hun.

SKRIV Hvad synes du om VisitDenmarks YouTube-reklame?

PolitikenPlus
  • Orange & Rosé vin, 12 flasker Oplev denne smagskasse med seks forskellige vine. 3 orange og 3 rosé. 12 flasker, så du kan opleve hvad orangevin er og nyde de skønneste rosévine.

    Pluspris 1.360 kr. Alm. pris 1.602 kr. Køb
  • LEGO filmen I den allerførste LEGO® biograffilm i fuld længde følger vi Emmet, en helt almindelig LEGO® minifigur, der fejlagtigt bliver opfattet som den mest ekstraordinære person i hele verden.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Cykelskygger 2 Det er et klassisk motiv ? et, som flere af Politikens fotografer har rettet deres kameraer mod og foreviget: Aftensolens leg med de travle trafikanter på Rådhuspladsen.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.725 kr. Køb
  • Skammel Grebet i midten af siddefladen på 'PICK ME'-skamlen, inviterer til at løfte den op og tage den med rundt i hjemmet. Brug den som ekstra siddeplads, sengebord, afsætningsplads m.m.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.299 kr. Køb
  • The Laughing Boy Skulpturen 'Laughing Boy' kan ikke hedde meget andet, end den gør. For ikke bare storgriner den nye figur i stentøj, som kunstneren Leif Sylvester har lavet.

    Pluspris 999 kr. Alm. pris 1.249 kr. Køb