Defekt. Det er en defekt i styret på cyklerne, der gør, at de ikke kan dreje så skarpt, som de burde. Det sender dem nu tilbage til garagen i et par uger. Mindst.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Defekt. Det er en defekt i styret på cyklerne, der gør, at de ikke kan dreje så skarpt, som de burde. Det sender dem nu tilbage til garagen i et par uger. Mindst.

Nu holder bycyklerne stille igen: de kan ikke dreje skarpt nok

Københavns 1.860 bycykler er taget ud af drift, fordi de ikke overholder sikkerhedskravene.

København

»'Bycyklen' har desværre indstillet driften af bycykelsystemet midlertidigt«

Sådan lyder beskeden, hvis man forsøger at ringe op til Bycyklen.dk. Det er der, man kan registrere sig, hvis man gerne vil bruge Københavns bycykler.

Det udskældte prestigeprojekt er blevet ramt af forsinkelser og økonomiske problemer flere gange, men så ellers ud til at være klar til brug.

Nu skal samtlige cykler en tur på værksted, inden de må køre igen. Det viser sig nemlig, at cyklerne ikke kan dreje skarpt nok.

Cykelstyret skulle have kunnet dreje 60 grader ifølge den såkaldte ISO-sikkerhedsstandard, men kunne kun dreje 49 grader.

»Der er tale om en mindre fejl, som vi alligevel tager alvorligt, da vi jo selvfølgelig overholder sikkerhedsstandarderne«, siger Nikolaj Bøgh, der er bestyrelsesformand for By- og Pendlercykelfonden, der står for indkøbet af cyklerne.

Det var under en driftsprøve af bycyklerne, at GoBike, der står for driften og vedligeholdelsen af cyklerne, fandt en fejl i cyklernes styr.

Det betød, at cyklerne ikke kunne dreje så skarpt, som sikkerhedsstandarderne kræver.

Efter lang tids forsinkelse ankom den sidste sending af bycykler for få måneder siden. Nu bliver de sat på standby i mindst et par uger.

»Det er enormt irriterende. Nu var vi ellers lige ved at sætte dem i drift for alvor«, siger Nikolaj Bøgh, der også er konservativt medlem af byrådet på Frederiksberg.

Ifølge Nikolaj Bøgh, er fejlen i styret er dog ikke så kompliceret.

Han siger, at det bare er et spørgsmål om at få bestilt reservedelene hjem fra Thailand, hvor de bliver produceret, og så installere dem på de 1.860 cykler, som fonden råder over.

Han forventer, at det vil tage mellem 20 minutter og én time per cykel at få udskiftet delene.

»Så værre er det altså heller ikke«, siger han.

Selvom det er irriterende, at problemet overhovedet er opstået, mener han, at timingen alligevel er på fondens side, når det nu ikke kunne være anderledes.

»Det er et heldigt tidspunkt på året, at det sker, da der jo ikke er den store efterspørgsel på bycykler i januar måned. Dog er det selvfølgelig vigtigt, at de kommer i brug igen så hurtigt som muligt«, siger han.

Forsinkelsen kommer ikke til at koste ekstra

Hverken By- og Pendlercykelfonden, kommunen eller borgerne kommer dog til at stå med regningen for bycyklernes forsinkelse, lover Nikolaj Bøgh.

Problemet med styret stammer ifølge ham nemlig fra den tyske fabrikant MIFA, der ikke har produceret cyklerne korrekt.

Derfor vil GoBike i første omgang selv betale for reservedelene og så senere gøre krav gældende overfor fabrikken.

Nikolaj Bøgh forsikrer også, at selvom der har været fejl i styret, så er der ikke grund til at tro, at det har været farligt at cykle på cyklerne indtil nu.

Nikolaj Bøgh forventer, at der nu er sat endeligt punktum i sagen om bycyklerne, der, når de ellers kommer på gaden igen, ikke burde løbe ind i flere udfordringer.

»Vi forventer ikke flere problemer nu. Men, man skal jo aldrig sige aldrig«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce