Danmark. Efter lang tid i modvind er der nu gode nyheder fra fonden bag de københavnske bycykler.
Foto: KOFOD LASSE

Danmark. Efter lang tid i modvind er der nu gode nyheder fra fonden bag de københavnske bycykler.

Københavns slingrende bycykelprojekt er nu rigtigt oppe at køre

Markant stigning i brugen af hovedstadens nye el-bycykler de seneste måneder.

København

Meget tyder på, at Københavns og Frederiksbergs slingrende by- og pendlercykelprojekt er ved at være godt oppe at køre.

Gennem det meste af foråret var projektet i strid modvind. Først mistede fonden bag de københavnske bycykler, By- og Pendlercykel Fonden, tilliden til, at firmaet GoBike, der skulle levere de nye el-bycykler til Danmark, kunne leve op til sin aftale.

Derefter besluttede fonden at begære GoBike konkurs, og teknik og miljø-borgmester i København, Morten Kabell (EL), meldte ud, at det mest forsvarlige var, at lægge projektet i graven. Samme holdning havde en række partier på rådhuset i København.

Men siden har bycykelprojektet trodset alle odds og er kørt videre på det københavnske cykelstier. Nu melder By- og Pendlercykel Fonden ud, at man har set en markant stigning i brugen af de nye el-bycykler i de seneste sommermåneder.

»Tallene fra august måned viser en klar stigning i ture sammenlignet med andre måneder. Hele 32.671 ture blev det til i sommerens sidste måned, hvor der til sammenligning blev kørt 9.005 ture i juni i år«, lyder det fra fonden.

Verdens første intelligente bycykel

De første 250 af de nye, københavnske bycykler rullede ud på gaderne i april 2014. Siden har GoBike leveret i alt omkring 1.000 cykler til hovedstaden. Systemet er dog først fuldt oppe at køre med de beregnede 1.860 bycykler i næste måned.

Københavns og Frederiksberg Kommune og DSB har aftalt at skyde 88 millioner kroner over otte år i bycykel-projektet. DSB har allerede betalt 7,8 millioner kroner til GoBike, Frederiksberg Kommune 2,5 millioner kroner og Københavns Kommune har lagt 5,26 millioner kroner. Derudover betalte Københavns Kommune 1,5 millioner kroner for en såkaldt testperiode.

De nye el-bycykler er udstyret med en hærværkssikret tablet-computer, som blandt andet indeholder gps og betalingssystem. Ideen er, at både turister, københavnere og pendlere skal køre på den nye bycykel, der blandt andet har fået prædikatet ’en moderne high-tech-bycykel’ og 'verdens første intelligente bycykel’ hæftet på sig.

Bycyklerne er først og fremmest tiltænkt pendlere, men det er især turister, der sommeren over har kørt på cyklerne.

»Det er dejligt at se, at brugerne er begyndt at tage Bycyklen til sig«, siger Nikolaj Bøgh, formand for By- og Pendlercykel Fonden.

»Vi er naturligvis klar over, at det øgede antal Bycykler og Bycykelstationer i gadebilledet, samt et dejligt augustvejr har haft indflydelse på brugstallene, men det er under alle omstændigheder en positiv udvikling for Bycyklen, som efterhånden er blevet et kendt 'ansigt' på cykelstierne«, fortsætter han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    POLITIKEN BIO

    Missede du CPH:DOX?

    Lige nu kan du se fem særligt udvalgte film fra CPH:DOX her på politiken.dk. Helt gratis.

    Du kan for eksempel se kunstnergruppen Superflexs 'The Mærsk Opera' om skabelsen af den omstridte københavnske opera.

    Filmene vil kun være tilgængelige i et par dage.

    Se filmene her

Annonce