AFLASTNING. Inderhavnsbroen har taget spidsen af den meget tætte cykeltrafik, der går over Knippelsbro.
Foto: JENS DRESLING

AFLASTNING. Inderhavnsbroen har taget spidsen af den meget tætte cykeltrafik, der går over Knippelsbro.

København

Det cykler for København

Der kører flere cykler end biler i Indre By, viser trafiktælling, der giver den moderne cykeltrafik førerpositionen i det centrale København.

København

Cykeltrafikken er faldet med hele 12 procent.

Det viser en optælling af trafikken i København. Men tallet gælder alene ét enkelt sted, nemlig Knippelsbro, der nu 'kun' bruges af 31.620 cyklister. Sidste år var 35.770 en tur over broen på cykler hver dag. At det er gået ned, hænger sammen med indvielsen af Inderhavnsbroen, der har taget spidsen af cykeltrafikken på strækningen.

Til gengæld lægger cyklisterne sig forrest i feltet, når det gælder den samlede trafikmængde inden for det såkaldte søsnit, der dækker det indre København. Ved den seneste opgørelse af trafikken passerede 265.700 cykler de mennesker, der omhyggeligt talte mængden af forbikørende. Det er det største antal cyklende, der er talt, siden kommunen i begyndelsen af 1970'erne gik i gang med at se på trafikken over søsnittet.

Antallet af biler var lavere: 252.600 kørte ind eller ud af området.

Samlet set er biltrafikken faldt med en procent, svarende til 3.500 køretøjer, mens der siden 2015 er kommet 35.080 flere cyklende til på byens cykelstier, en stigning på 15 procent. Med til billedet hører, at tællingen skete i septemberdagene med høj sol og solide sommertemperaturer og dermed ideelt cykelvejr for byens borgere.

Markante forskelle

Mens cykelmængden stiger markant i den seneste optælling, så afslører den, at biltrafikken inden for søsnittet langsomt tager af.

Fordelingen mellem cykler og biler er sine steder ganske iøjnefaldende (pr. døgn)

  • Dronning Louises Bro: 39.680 cyklende - 5.000 køretøjer
  • Langebro: 33.090 cyklende - 44.700 køretøjer
  • Østerbrogade: 20.640 cyklende - 17.000 køretøjer
  • Gyldenløvesgade: 26.600 cyklende - 42.200 køretøjer
  • Kalvebod Brygge: 3.730 cyklende - 31.800 køretøjer
  • Knippelsbro: 31.620 cyklende - 20.900 køretøjer
  • Fredensbro: 18.600 cyklende - 32.900 køretøjer
  • Gammel Kongevej: 15.400 cyklende - 8.100 køretøjer
  • Vesterbrogade: 13.340 cyklende - 11.500 køretøjer.

Den nye Inderhavnsbro blev benyttet af 14.150 cyklende, viser tallene. Bryggebroen er også et gode for den moderne trafik. 19.530 cyklende tog turen over broen, da trafiktællingen stod på.

Brobrugere vil undgå biltrafikken

Københavns Kommune har spurgt brugerne af broen fra Islands Brygge til 'fastlandet', hvorfor de brugte broen, som er forbeholdt gående og cyklende.

Langt de fleste ser ruten som den hurtigste og korteste for deres tur, men oven i det forklarer halvdelen, at de vælger Bryggebroen for at undgå trafikstøj og forureningen fra bilerne.

At slippe for den gammeldags motortrafik er en væsentlig årsag til, at broen er så yndet blandt brugerne, fremgår det.

Borgmester vil have en bedre hjælp til cyklisterne

Københavns Kommunes løbende opgørelser over trafikudviklingen viser, at den moderne cykeltrafik på 20 år er steget med 68 procent.

Det må føre til ændringer, så cykeltrafikken løftes, mener teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

»Jeg er rigtigt glad for, at vi for første gang oplever flere cykler over søsnittet end biler. Det viser, at de investeringer, vi har lavet virker. Men det er klart, at det giver udfordringer for kapaciteten på cykelstierne. De skal kunne kapere trafikmængden«, siger han.

Løsningen må efter hans mening være, at der træffes mere fremtidssikrede beslutninger: »Vi skal træffe hårde valg om pladsen. Det her tyder på, at vi flere steder i København skal ændre på, hvordan vejene er indrettet. Der er en skævhed i prioriteringerne«, finder Kabell og peger på Torvegade, hvor der er langt flere cyklister end motortrafikanter, men hvor vejens indretning tilgodeser biltrafikken mere end cykeltrafikken.

PRIORITERING

Han er fortaler for, at København begynder at tage areal fra bilernes kørebaner og give det til cyklisterne i form af bredere cykelstier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Cyklistforbundet efterlyser hensyn til den største trafikantgruppe

Samme holdning har Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam.

»Tallene beviser en gammel sandhed, at når vi bygger tryg og sikker infrastruktur, som øger fremkommelgheden for cyklister, så tager de den til sig«.

»København er et meget langt stykke ad vejen i at sørge for at tænke byens cyklister ind i deres planlægning. Det er positivt og godt«, tilføjer han og roser Morten Kabells tanker om at tage mere vejareal for at reservere det til den miljøvenlige cykeltrafik.

»Debatten om, hvordan vi udnytter pladsen i byen fortsætter«, forudser Bondam, der selv tidligere gjort sig til talsmand for at trafikplanlægningen tilgodeser det mest udbredte transportmiddel i det centrale København, og at der derfor skal arbejdes målrettet med at sikre de bedste løsninger inden for den moderne mobilitet, cykeltrafikken repræsenterer.

CYKLISTDIREKTØR

Siden 1970 har København haft held til at øge cykeltrafikken og dæmme op for bilernes kørsel inden for søsnittet. Grafik: Københavns Kommune.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce