Cyklisterne i København klemmes i flaskehalse, hvor cykelstierne ikke er indrettet til den mængde af tohjule trafikanter, der er på strækningerne.
Foto: Lars Krabbe

Cyklisterne i København klemmes i flaskehalse, hvor cykelstierne ikke er indrettet til den mængde af tohjule trafikanter, der er på strækningerne.

København

Morten Kabell: Ombyg Københavns store gader, så der bliver bedre plads til cyklister

Borgmester foreslår ombygning af store gader, så der bliver bedre plads til byens cyklister.

København

Trafikken ændrede sig markant, da Dronning Louises Bro blev bygget om, så der blev ordentlig plads til cyklister og fodgængere. Strækningens fire bilbaner blev til to, mens cykelstier og fortove fik plads til at blive bredere.

Resultatet blev, at biltrafikken faldt med 57 procent og cykeltrafikken steg med 60 procent. I dag er der plads til 20 procent flere trafikanter på broen, der forbinder Nørrebro med det indre København.

Den ændring bør overvejes andre steder i byen, mener teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL). Han peger på prioriteringerne på H. C. Andersens Boulevard langs rådhuset og Torvegade på Christianshavn.

I gennemsnit sidder der 1,1 person i hver bil i myldretiden på H. C. Andersens Boulevard. Hver bil fylder gerne for op mod ti cykler.

»I gennemsnit sidder der 1,1 person i hver bil i myldretiden på H. C. Andersens Boulevard. Hver bil fylder gerne for op mod ti cykler. Det viser med al tydelighed, at vi kan bruge pladsen meget bedre«, mener han.

»Cykelstierne samme sted får over 2,5 gange så mange københavnere og pendlere gennem trafikken sammenlignet med en vejbane«.

Bilerne får mest plads i byens gader

De tal får ham til at konkludere, at bilerne må vige i København, så der bliver bedre plads til cykler og kollektiv transport. Som det er i dag, går 66 procent af arealerne mellem de københavnske huse til vejbaner og kantstensparkering, mens 26 procent bruges på fortove og 7 procent på cykelstier.

Den fordeling sker vel at mærke i en trafik, hvor cykelstierne - og såmænd også vejbanerne - flere steder er ved at sande til. Derfor bør der satses på den trafikform, der kan sikre mobiliteten for de fleste brugere, mener den københavnske borgmester.

»Vi får svært ved at få folk til at tage cyklen i fremtiden, når vi kan se, at kapacitetsproblemerne på cykelstierne kun bliver større. Derfor er vi nødt til at inddrage vejbaner og parkeringsareal til fordel for cyklerne, så flest muligt kan komme gennem trafikken«.

Tallene taler deres tydelige sprog. Det bør vi som politikere lytte til.

Morten Kabell ser gerne erfaringerne fra Dronning Louises Bro overført til andre overbelastede cykelstrækninger.

En af dem er en af hovedfærdselsårene fra Amager til det indre København, Torvegade, hvor der i myldretiden om morgenen er 2.700 flere cyklister end bilister, men hvor bilerne har fået mere plads. Et andet eksempel er Gyldenløvesgade, hvor cyklisterne også er den største trafikantgruppe om morgenen.

»Jeg ser gerne en lignende løsning på Torvegade på Christianshavn, som i årevis har været overbelastet trafikalt. Tallene taler deres tydelige sprog. Det bør vi som politikere lytte til«, siger Morten Kabell.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce