Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Enhedslistens græsrødder vil pille Johanne af plakaten

Enhedslisten er et kollektivt parti, lyder det fra forsvarsstillerne.

Gem til liste
Profilering. Ved folketingsvalget i fjor prydede blandt andet Johanne Schmidt-Nielsens ansigt Ehedslistens valgplakater. Det skal være slut nu. Partiets græsrødder mener, at det strider mod partiets kollektive linje. - Foto: KRABBE LARS (arkiv)

Profilering. Ved folketingsvalget i fjor prydede blandt andet Johanne Schmidt-Nielsens ansigt Ehedslistens valgplakater. Det skal være slut nu. Partiets græsrødder mener, at det strider mod partiets kollektive linje. - Foto: KRABBE LARS (arkiv)

Det skal være slut med, at Enhedslisten profilerer sine kendte politikere i valgkampene. En række partimedlemmer foreslår forud for partiets årsmøde i maj, at Johanne Schmidt-Nielsen & co. pilles af plakaterne. Det skriver Information. Årsag? Det strider mod ideen om Enhedslisten som kollektivets parti.

En af forslagsstillerne, hovedbestyrelseskandidat Mie Susanne Lilje, kalder forklaringen »temmelig simpel«.

LÆS OGSÅEksperter: Ny stil giver Enhedslisten stor succes

»Udover at det skaber direkte unødvendige logistiske problemer at have en håndfuld kandidater repræsenteret på plakaterne, så er det ulig Enhedslistens generelle praksis omkring at føre kollektivistisk valgkamp,« siger Mie Susanne Lilje til Information og fortsætter:

»Når man fastsætter en kandidatliste på årsmødet som et kollektiv, fører det - efter min mening - en kollektiv valgkamp med sig. Derfor mener jeg, at det giver absolut bedst mening at lade det røde Ø figurere på plakaterne alene frem for sammen med en lille håndfuld af partiets kandidater«.

Ikke en kritik af enkeltpersoner

Selv om det i forslaget til årsmødet understreges, at det »på ingen måde« er en kritik af enkeltpersoner i den seneste valgkamp, så var netop denne en mindre medierevolution i Enhedslisten.

Liste Ø, som hidtil har holdt politik og personer adskilt, og ladet valgplakaterne fokuseret på partiet frem for kandidaterne, satte nemlig denne gang billeder af spidskandidaterne på plakaterne. Enhedslistens gruppeformand, Per Clausen, mener imidlertid, at personprofileringen er kommet for at blive.

»Det er helt i orden, at man også kan se, at der er mennesker i Enhedslisten. Vi sender jo også mennesker ind til tv-debatterne. Jeg har tidligere ment, at det var lige meget, men nu er jeg så blevet overbevist om, at det er godt, at man kan se, hvordan nogle af vores kandidater ser ud«.

Kommunikationsekspert: Dumt forslag
Kommunikationsekspert og tidligere pressechef for Ny Alliance, Rasmus Jønsson, mener, Enhedslistens medlemmer bør tænke sig godt om, før de stemmer ja til forslaget om pille personerne af plakaterne.

»Det vil være ret dumt. Og specielt for Enhedslisten, hvor personen - i det her tilfælde Johanne Schmidt-Nielsen - nok i højere grad end politikken har været afgørende for den store fremgang. Politik er nu engang blevet mere personbåret og personerne betyder mere og mere for, hvor vælgerne sætter deres kryds,« siger Rasmus Jønsson til Information.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • And Den lå i vejkanten og er fotograferet i lyset af Martin Lehmanns billygter. Smuk var den. Og helt stille.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Frilandsand til jul Ænderne går frit rundt på beplantede græsarealer og har adgang til frisk vand og kan søge skygge under træerne. De fodres med majs og korn og ellers spiser de, hvad de finder af vegetation udendørs.

    Pluspris 325 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Juletræstog til Rosendal Besøg den hyggelige gård Rosendal i Nordsjælland og vend hjem med højt julehumør og selvfældet træ.

    Pluspris fra 168 kr. Alm. pris fra 168 kr. Køb
  • Spil: Blitz Blitz er et lysende hurtigt bestsellerspil, der vindes af den, som hurtigst kan aflæse kortene og snuppe den rigtige genstand.

    Pluspris 160 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Chips Der sker altid noget, når man fokuserer på individet.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb