Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Enhedslistens græsrødder vil pille Johanne af plakaten

Enhedslisten er et kollektivt parti, lyder det fra forsvarsstillerne.

Gem til liste
Profilering. Ved folketingsvalget i fjor prydede blandt andet Johanne Schmidt-Nielsens ansigt Ehedslistens valgplakater. Det skal være slut nu. Partiets græsrødder mener, at det strider mod partiets kollektive linje. - Foto: KRABBE LARS (arkiv)

Profilering. Ved folketingsvalget i fjor prydede blandt andet Johanne Schmidt-Nielsens ansigt Ehedslistens valgplakater. Det skal være slut nu. Partiets græsrødder mener, at det strider mod partiets kollektive linje. - Foto: KRABBE LARS (arkiv)

Det skal være slut med, at Enhedslisten profilerer sine kendte politikere i valgkampene. En række partimedlemmer foreslår forud for partiets årsmøde i maj, at Johanne Schmidt-Nielsen & co. pilles af plakaterne. Det skriver Information. Årsag? Det strider mod ideen om Enhedslisten som kollektivets parti.

En af forslagsstillerne, hovedbestyrelseskandidat Mie Susanne Lilje, kalder forklaringen »temmelig simpel«.

LÆS OGSÅEksperter: Ny stil giver Enhedslisten stor succes

»Udover at det skaber direkte unødvendige logistiske problemer at have en håndfuld kandidater repræsenteret på plakaterne, så er det ulig Enhedslistens generelle praksis omkring at føre kollektivistisk valgkamp,« siger Mie Susanne Lilje til Information og fortsætter:

»Når man fastsætter en kandidatliste på årsmødet som et kollektiv, fører det - efter min mening - en kollektiv valgkamp med sig. Derfor mener jeg, at det giver absolut bedst mening at lade det røde Ø figurere på plakaterne alene frem for sammen med en lille håndfuld af partiets kandidater«.

Ikke en kritik af enkeltpersoner

Selv om det i forslaget til årsmødet understreges, at det »på ingen måde« er en kritik af enkeltpersoner i den seneste valgkamp, så var netop denne en mindre medierevolution i Enhedslisten.

Liste Ø, som hidtil har holdt politik og personer adskilt, og ladet valgplakaterne fokuseret på partiet frem for kandidaterne, satte nemlig denne gang billeder af spidskandidaterne på plakaterne. Enhedslistens gruppeformand, Per Clausen, mener imidlertid, at personprofileringen er kommet for at blive.

»Det er helt i orden, at man også kan se, at der er mennesker i Enhedslisten. Vi sender jo også mennesker ind til tv-debatterne. Jeg har tidligere ment, at det var lige meget, men nu er jeg så blevet overbevist om, at det er godt, at man kan se, hvordan nogle af vores kandidater ser ud«.

Kommunikationsekspert: Dumt forslag
Kommunikationsekspert og tidligere pressechef for Ny Alliance, Rasmus Jønsson, mener, Enhedslistens medlemmer bør tænke sig godt om, før de stemmer ja til forslaget om pille personerne af plakaterne.

»Det vil være ret dumt. Og specielt for Enhedslisten, hvor personen - i det her tilfælde Johanne Schmidt-Nielsen - nok i højere grad end politikken har været afgørende for den store fremgang. Politik er nu engang blevet mere personbåret og personerne betyder mere og mere for, hvor vælgerne sætter deres kryds,« siger Rasmus Jønsson til Information.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

PolitikenPlus
  • Postkasse Ny model postkasse, som er fremstillet i galvaniseret lakeret stål, og som kommer i et væld af smukke farver. Postkassen er monteret med 6 skift Rukolås.

    Pluspris 1.231 kr. Alm. pris 1.449 kr. Køb
  • Havebog Foråret 2014 udkommer ?Design din have med højbede?, af Nina Ewald. Det er den første bog på det danske marked om dette emne. ?Jeg er vild med højbede, og min egen have rummer adskillige af slagsen?.

    Pluspris 245 kr. Alm. pris 289 kr. Køb
  • Tillidskassen Kassen består af blandede spanske og sydafrikanske kvalitetsvine med både luksusvine, en række gode vine i mellemprisklassen samt dagligvine. Der er min. 9 rødevine og max. to ens vine i kassen.

    Pluspris 1.000 kr. Alm. pris 1.480 kr. Køb
  • Forårsjakke til ham Halifax er en jakke med karakter, tydeligt inspireret af moden i de Skandinaviske hovedstæder med de populære lodrette kviltede syninger,

    Pluspris 679 kr. Alm. pris 799 kr. Køb
  • Tørklæde Romantisk og eventyrligt tørklæde med forårets smukke lyse og sarte farver.

    Pluspris 369 kr. Alm. pris 449 kr. Køb