Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Pengene til ny Storstrømsbro splitter stadig partierne

De to blokke kan ikke blive enige om, hvordan ny Storstrømsbro skal finansieres.

Gem til liste

3.900.000.000 kroner skal bruges på en ny Storstrømsbro. Men hvor skal pengene komme fra?

Spørgsmålet splitter fortsat rød og blå blok få timer inden de afgørende forhandlinger kl. 15.30 i Henrik Dam Kristensens (S) transportministerium.

Regeringen vil finansiere broen med de midler, der er blevet til overs fra indkøb af et nyt signalsystem til jernbanerne. Pengene er nu er ført tilbage i infrastrukturfondene.

De borgerlige partier vil derimod lade trafikanterne på den planlagte bro over Femern Bælt til Tyskland betale regningen ved at forlænge tilbagebetalingstiden på Femern-projektet med seks år.

LÆS MERERegeringen vil sætte ny Storstrømsbro på finansloven

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen tvivler på, at det vil lykkes for partierne at finde et løsning på dagens møde:

»Det ser tungt ud, for regeringen har ikke vist nogen som helst imødekommenhed. Og vi må notere os, at regeringen sammen med Enhedslisten fokuserer ensidigt på den kollektive trafik og overser behovet på vejene«, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Borgerlige opfordrer til kursskifte
I forgårs sendte Venstre sammen med Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti et brev til transportministeren, hvor de kraftigt opfordrer regeringen til at skifte kurs:

»Vi er [...] dybt uenige i det forslag til finansiering af broen, som regeringen har fremlagt i forbindelse med udspillet til finansloven for 2013. Vi er ikke i tvivl om, at en nødvendig ny Storstrømsbro hænger uløseligt sammen med Femern-projektet, idet en ny bro er et vigtigt landanlæg, som er forudsætning for, at vi kan opnå den ønskede nytteeffekt af det store projekt«, står der blandt andet i brevet, som politiken.dk er i besiddelse af.

LÆS OGSÅStorstrømsbro skulle være renoveret i 1985

Men Socialdemokraterne afviser altså, at broen kan finansieres med indtægter fra den fremtidige bro mellem Lolland og Tyskland.

»Der ligger kun ét reelt finansieringsforslag, som er muligt, og det er det, som regeringen har fremlagt. Det alternative forslag fra de borgerlige partier er ganske enkelt ikke muligt. Det er fuldstændig klart beskrevet gennem vores forhandlingsforløb, at det ikke kan lade sig gøre«, siger transportordfører Benny Engelbrecht (S).

For det første vil de borgerliges finansieringsforslag gøre Femern-projektet alt for dyr, og det »vil lide rentedøden«, mener Engelbrecht. For det andet forudsætter finansieringen, at Tyskland vil godkende planen, og det er ifølge ordføreren »fuldstændig urealistisk«.

Det er indtil videre planen, at Storstrømsbroen skal stå færdig i 2021.

PolitikenPlus
  • Spansk Vinfestival Den spanske vinfestival er en unik chance for at smage på over 200 vine fra Spanien og prøve alt fra det nyeste og vildeste til det mest traditionsrige.

    Pluspris fra 125 kr. Alm. pris fra 150 kr. Køb
  • Vugge til dukker Farvestrålende vugge til dukken. Sengen passer til dukker helt op til 40 cm., og leveres med dyne og pude. Vuggen er lavet af gode materialer og malet med slidstærk og giftfri maling.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Cykelløb 1937 Rundt og rundt og rundt cyklede de! Billedet af de tre ryttere i foroverbøjet fart er taget af en af Politikens helt store fotografer, Holger Damgaard.

    Pluspris 1.100 kr. Alm. pris 1.265 kr. Køb
  • Avisholder Få styr på aviserne med en we avisholder. Holderen er lavet i pulverlakeret stål, og måler 29 x 42 x 31 cm., så en Politiken passer perfekt i.

    Pluspris 339 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Ur, unisex *Bulbul er navnet på en fugl, en lille fugl med hanekam og et oppustet ego. På samme tid er det også navnet på nattergalen i persisk og indisk poesi.

    Pluspris 2.125 kr. Alm. pris 2.500 kr. Køb