Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Pengene til ny Storstrømsbro splitter stadig partierne

De to blokke kan ikke blive enige om, hvordan ny Storstrømsbro skal finansieres.

Gem til liste

3.900.000.000 kroner skal bruges på en ny Storstrømsbro. Men hvor skal pengene komme fra?

Spørgsmålet splitter fortsat rød og blå blok få timer inden de afgørende forhandlinger kl. 15.30 i Henrik Dam Kristensens (S) transportministerium.

Regeringen vil finansiere broen med de midler, der er blevet til overs fra indkøb af et nyt signalsystem til jernbanerne. Pengene er nu er ført tilbage i infrastrukturfondene.

De borgerlige partier vil derimod lade trafikanterne på den planlagte bro over Femern Bælt til Tyskland betale regningen ved at forlænge tilbagebetalingstiden på Femern-projektet med seks år.

LÆS MERERegeringen vil sætte ny Storstrømsbro på finansloven

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen tvivler på, at det vil lykkes for partierne at finde et løsning på dagens møde:

»Det ser tungt ud, for regeringen har ikke vist nogen som helst imødekommenhed. Og vi må notere os, at regeringen sammen med Enhedslisten fokuserer ensidigt på den kollektive trafik og overser behovet på vejene«, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Borgerlige opfordrer til kursskifte
I forgårs sendte Venstre sammen med Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti et brev til transportministeren, hvor de kraftigt opfordrer regeringen til at skifte kurs:

»Vi er [...] dybt uenige i det forslag til finansiering af broen, som regeringen har fremlagt i forbindelse med udspillet til finansloven for 2013. Vi er ikke i tvivl om, at en nødvendig ny Storstrømsbro hænger uløseligt sammen med Femern-projektet, idet en ny bro er et vigtigt landanlæg, som er forudsætning for, at vi kan opnå den ønskede nytteeffekt af det store projekt«, står der blandt andet i brevet, som politiken.dk er i besiddelse af.

LÆS OGSÅStorstrømsbro skulle være renoveret i 1985

Men Socialdemokraterne afviser altså, at broen kan finansieres med indtægter fra den fremtidige bro mellem Lolland og Tyskland.

»Der ligger kun ét reelt finansieringsforslag, som er muligt, og det er det, som regeringen har fremlagt. Det alternative forslag fra de borgerlige partier er ganske enkelt ikke muligt. Det er fuldstændig klart beskrevet gennem vores forhandlingsforløb, at det ikke kan lade sig gøre«, siger transportordfører Benny Engelbrecht (S).

For det første vil de borgerliges finansieringsforslag gøre Femern-projektet alt for dyr, og det »vil lide rentedøden«, mener Engelbrecht. For det andet forudsætter finansieringen, at Tyskland vil godkende planen, og det er ifølge ordføreren »fuldstændig urealistisk«.

Det er indtil videre planen, at Storstrømsbroen skal stå færdig i 2021.

PolitikenPlus
  • Søren k påskebord Slip for at stå i køkkenet og få lækker mad, der er lige til at stille på påskebordet.

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 269 kr. Køb
  • Skammel Étbenet skammel til opgaver i de lave højder. Den étbenede skammel følger kroppens bevægelser når du vipper og drejer på den unikke, buede fod. Sid godt og undgå belastninger på ryg og knæ.

    Pluspris 269 kr. Alm. pris 319 kr. Køb
  • Wild Card Køb dit Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 725 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2014 ? både sommer, i efterårsferien og til det hyggelige julemarked.

    Pluspris 725 kr. Alm. pris 850 kr. Køb
  • Sidetaske Funktionel sidetaske fra Eastpak i retro look, og med mange praktiske detaljer. Tasken er produceret i slidstærkt polyester og fås i to farvekombinationer.

    Pluspris 595 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Skridttæller Smart skridttæller, Omron Walking style one 2.1, som skal klipses fast på bukselinningen.

    Pluspris 165 kr. Alm. pris 195 kr. Køb