Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Pengene til ny Storstrømsbro splitter stadig partierne

De to blokke kan ikke blive enige om, hvordan ny Storstrømsbro skal finansieres.

Gem til liste

3.900.000.000 kroner skal bruges på en ny Storstrømsbro. Men hvor skal pengene komme fra?

Spørgsmålet splitter fortsat rød og blå blok få timer inden de afgørende forhandlinger kl. 15.30 i Henrik Dam Kristensens (S) transportministerium.

Regeringen vil finansiere broen med de midler, der er blevet til overs fra indkøb af et nyt signalsystem til jernbanerne. Pengene er nu er ført tilbage i infrastrukturfondene.

De borgerlige partier vil derimod lade trafikanterne på den planlagte bro over Femern Bælt til Tyskland betale regningen ved at forlænge tilbagebetalingstiden på Femern-projektet med seks år.

LÆS MERERegeringen vil sætte ny Storstrømsbro på finansloven

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen tvivler på, at det vil lykkes for partierne at finde et løsning på dagens møde:

»Det ser tungt ud, for regeringen har ikke vist nogen som helst imødekommenhed. Og vi må notere os, at regeringen sammen med Enhedslisten fokuserer ensidigt på den kollektive trafik og overser behovet på vejene«, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Borgerlige opfordrer til kursskifte
I forgårs sendte Venstre sammen med Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti et brev til transportministeren, hvor de kraftigt opfordrer regeringen til at skifte kurs:

»Vi er [...] dybt uenige i det forslag til finansiering af broen, som regeringen har fremlagt i forbindelse med udspillet til finansloven for 2013. Vi er ikke i tvivl om, at en nødvendig ny Storstrømsbro hænger uløseligt sammen med Femern-projektet, idet en ny bro er et vigtigt landanlæg, som er forudsætning for, at vi kan opnå den ønskede nytteeffekt af det store projekt«, står der blandt andet i brevet, som politiken.dk er i besiddelse af.

LÆS OGSÅStorstrømsbro skulle være renoveret i 1985

Men Socialdemokraterne afviser altså, at broen kan finansieres med indtægter fra den fremtidige bro mellem Lolland og Tyskland.

»Der ligger kun ét reelt finansieringsforslag, som er muligt, og det er det, som regeringen har fremlagt. Det alternative forslag fra de borgerlige partier er ganske enkelt ikke muligt. Det er fuldstændig klart beskrevet gennem vores forhandlingsforløb, at det ikke kan lade sig gøre«, siger transportordfører Benny Engelbrecht (S).

For det første vil de borgerliges finansieringsforslag gøre Femern-projektet alt for dyr, og det »vil lide rentedøden«, mener Engelbrecht. For det andet forudsætter finansieringen, at Tyskland vil godkende planen, og det er ifølge ordføreren »fuldstændig urealistisk«.

Det er indtil videre planen, at Storstrømsbroen skal stå færdig i 2021.

PolitikenPlus
  • Fingerring Fingerring i forgyldt sølv med ferskvandsperle. Ringen er enkelt i sit udtryk med perler som giver den et eksklusivt præg. Ringen er justérbar og passer derfor de fleste, på den ene eller anden finger

    Pluspris 359 kr. Alm. pris 449 kr. Køb
  • Champagnekassen 6 fl. Oplev hvor godt den ægte Champagne kan smage, og hvor mange smagsnuancer den kan byde på.

    Pluspris 1.500 kr. Alm. pris 1.774 kr. Køb
  • Coco de mer Coco de mer er en nød. Verdens største. Op til en halv meter lang kan den blive ? og når den er tungest, vejer den 30 kg.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.500 kr. Køb
  • Bamser Alle Én Gry & Sif produkter er håndlavet i Nepal af meget dygtige medarbejdere som hovedsagligt er kvinder. Ulden kommer fra New Zealandske får. Alt forarbejdningen af den rå uld bliver udført i Nepal

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • Bezzerwizzer Mini - Året der gik 2014 Årets mandelgavehit med 600 spørgsmål om store og små begivenheder fra året der gik - fra kultur til politik og fra sport til sladder.

    Pluspris 99 kr. Alm. pris 130 kr. Køb