Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Pengene til ny Storstrømsbro splitter stadig partierne

De to blokke kan ikke blive enige om, hvordan ny Storstrømsbro skal finansieres.

Gem til liste

3.900.000.000 kroner skal bruges på en ny Storstrømsbro. Men hvor skal pengene komme fra?

Spørgsmålet splitter fortsat rød og blå blok få timer inden de afgørende forhandlinger kl. 15.30 i Henrik Dam Kristensens (S) transportministerium.

Regeringen vil finansiere broen med de midler, der er blevet til overs fra indkøb af et nyt signalsystem til jernbanerne. Pengene er nu er ført tilbage i infrastrukturfondene.

De borgerlige partier vil derimod lade trafikanterne på den planlagte bro over Femern Bælt til Tyskland betale regningen ved at forlænge tilbagebetalingstiden på Femern-projektet med seks år.

LÆS MERERegeringen vil sætte ny Storstrømsbro på finansloven

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen tvivler på, at det vil lykkes for partierne at finde et løsning på dagens møde:

»Det ser tungt ud, for regeringen har ikke vist nogen som helst imødekommenhed. Og vi må notere os, at regeringen sammen med Enhedslisten fokuserer ensidigt på den kollektive trafik og overser behovet på vejene«, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Borgerlige opfordrer til kursskifte
I forgårs sendte Venstre sammen med Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti et brev til transportministeren, hvor de kraftigt opfordrer regeringen til at skifte kurs:

»Vi er [...] dybt uenige i det forslag til finansiering af broen, som regeringen har fremlagt i forbindelse med udspillet til finansloven for 2013. Vi er ikke i tvivl om, at en nødvendig ny Storstrømsbro hænger uløseligt sammen med Femern-projektet, idet en ny bro er et vigtigt landanlæg, som er forudsætning for, at vi kan opnå den ønskede nytteeffekt af det store projekt«, står der blandt andet i brevet, som politiken.dk er i besiddelse af.

LÆS OGSÅStorstrømsbro skulle være renoveret i 1985

Men Socialdemokraterne afviser altså, at broen kan finansieres med indtægter fra den fremtidige bro mellem Lolland og Tyskland.

»Der ligger kun ét reelt finansieringsforslag, som er muligt, og det er det, som regeringen har fremlagt. Det alternative forslag fra de borgerlige partier er ganske enkelt ikke muligt. Det er fuldstændig klart beskrevet gennem vores forhandlingsforløb, at det ikke kan lade sig gøre«, siger transportordfører Benny Engelbrecht (S).

For det første vil de borgerliges finansieringsforslag gøre Femern-projektet alt for dyr, og det »vil lide rentedøden«, mener Engelbrecht. For det andet forudsætter finansieringen, at Tyskland vil godkende planen, og det er ifølge ordføreren »fuldstændig urealistisk«.

Det er indtil videre planen, at Storstrømsbroen skal stå færdig i 2021.

PolitikenPlus
  • Stendig Kalender 2015 Stor kalender til væggen (122 x 91 cm.) designet i 1966 af Massimo Vignelli. Politiken Plus ejer det nordiske agentur på kalenderen og er dermed eneforhandler i Danmark.

    Pluspris 420 kr. Alm. pris 499 kr. Køb
  • Væg- & bordur Det store ur Tile måler 25 x 25 x 8 cm. og kan enten stå alene eller hænges op på væggen. Uret er lavet i keramik, med visere af bambus. Et unikt ur fra det Hollandske firma Leff Amsterdam.

    Pluspris 895 kr. Alm. pris 1.119 kr. Køb
  • Rejsetaske Retro Travel bag er en videreudvikling af Ørskovs store salgssucces fra 70'erne. Stor, funktionel og flot rejsetaske til de små rejser, eller som taske til håndbaggagen.

    Pluspris 1.499 kr. Alm. pris 1.799 kr. Køb
  • Møbel til småbørn Stol fra Hindevadgaard med to funktioner: én til spisning ved spisebordet og én til leg ved lavt bord. Design, kvalitet og sikkerhed er helt i top og stolen kan gå i arv til næste generation.

    Pluspris 3.995 kr. Alm. pris 4.995 kr. Køb
  • Kit til fødder og hænder Træningskit til hænder og fødder. Forebyg og afhjælp smerter, og opbyg din kropsholdning igen. Du kan tage sættet med overalt, og træne når det passer dig. Alt hvad du har brug for følger med.

    Pluspris 109 kr. Alm. pris 129 kr. Køb