Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Pengene til ny Storstrømsbro splitter stadig partierne

De to blokke kan ikke blive enige om, hvordan ny Storstrømsbro skal finansieres.

Gem til liste

3.900.000.000 kroner skal bruges på en ny Storstrømsbro. Men hvor skal pengene komme fra?

Spørgsmålet splitter fortsat rød og blå blok få timer inden de afgørende forhandlinger kl. 15.30 i Henrik Dam Kristensens (S) transportministerium.

Regeringen vil finansiere broen med de midler, der er blevet til overs fra indkøb af et nyt signalsystem til jernbanerne. Pengene er nu er ført tilbage i infrastrukturfondene.

De borgerlige partier vil derimod lade trafikanterne på den planlagte bro over Femern Bælt til Tyskland betale regningen ved at forlænge tilbagebetalingstiden på Femern-projektet med seks år.

LÆS MERERegeringen vil sætte ny Storstrømsbro på finansloven

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen tvivler på, at det vil lykkes for partierne at finde et løsning på dagens møde:

»Det ser tungt ud, for regeringen har ikke vist nogen som helst imødekommenhed. Og vi må notere os, at regeringen sammen med Enhedslisten fokuserer ensidigt på den kollektive trafik og overser behovet på vejene«, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Borgerlige opfordrer til kursskifte
I forgårs sendte Venstre sammen med Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti et brev til transportministeren, hvor de kraftigt opfordrer regeringen til at skifte kurs:

»Vi er [...] dybt uenige i det forslag til finansiering af broen, som regeringen har fremlagt i forbindelse med udspillet til finansloven for 2013. Vi er ikke i tvivl om, at en nødvendig ny Storstrømsbro hænger uløseligt sammen med Femern-projektet, idet en ny bro er et vigtigt landanlæg, som er forudsætning for, at vi kan opnå den ønskede nytteeffekt af det store projekt«, står der blandt andet i brevet, som politiken.dk er i besiddelse af.

LÆS OGSÅStorstrømsbro skulle være renoveret i 1985

Men Socialdemokraterne afviser altså, at broen kan finansieres med indtægter fra den fremtidige bro mellem Lolland og Tyskland.

»Der ligger kun ét reelt finansieringsforslag, som er muligt, og det er det, som regeringen har fremlagt. Det alternative forslag fra de borgerlige partier er ganske enkelt ikke muligt. Det er fuldstændig klart beskrevet gennem vores forhandlingsforløb, at det ikke kan lade sig gøre«, siger transportordfører Benny Engelbrecht (S).

For det første vil de borgerliges finansieringsforslag gøre Femern-projektet alt for dyr, og det »vil lide rentedøden«, mener Engelbrecht. For det andet forudsætter finansieringen, at Tyskland vil godkende planen, og det er ifølge ordføreren »fuldstændig urealistisk«.

Det er indtil videre planen, at Storstrømsbroen skal stå færdig i 2021.

PolitikenPlus
  • Aftensol over Grønland De havde været dybt inde i en fjord på den grønlandske sydvestkyst. Og besøgt en sælfangerfamilie.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb
  • Merry Christmas, Baby DR Big Bandet afslutter 2014 for fuld julemusik. Solisterne Sinne Eeg og Mads Mathias, som efter hånden er blevet kære gengangere med bandet, vil føre os til tops på julehumørbarometret?

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Skænkeprop til vin Elegant dekanteringsprop lavet i glas, der passer til alle vinflasker. Proppen ilter automatisk vinen, når den serveres. Og så klæder den flasken!

    Pluspris 125 kr. Alm. pris 149 kr. Køb
  • Halstørklæde Morderne og trendy tørklæde, med et smukt leopard mønster i de flotte klassiske farver, sort, mørkegrå og lysegrå. Tørklædet er stort og fyldigt, og passer perfekt til de kolde tider.

    Pluspris 279 kr. Alm. pris 349 kr. Køb
  • DAX hvalp DAX er historien om en lille hund som ikke blot er 'Danish design' af navn. Den er rent faktisk fremstillet her i Danmark ? af træ fra bæredygtig skovdrift.

    Pluspris 545 kr. Alm. pris 645 kr. Køb