Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Frank Jensen: Kritik af havnetunnellen er forfejlet

Havnetunnellen skal hverken besluttes eller financieres lige nu, siger Frank Jensen.

Gem til liste

Københavns overborgmester Frank Jensen (S) har udskudt diskussionen om, hvor en eventuel fremtidig havnetunnel skal ligge.

I stedet skal den tages i Borgerrepræsentationen 29. november.

Udskydelsen sker ifølge ham selv i erkendelsen af, at repræsentanterne fik for lidt tid at foreberede sig i, fordi en rapport om beliggenheden af havnetunnellen først kom i går.

Skulle hverken besluttes eller finansieres i dag
Når SF og EL i dag kritiserer forslaget om en mulig havnetunnel, der skal føre trafikken ned under København og ud på Amager, ved de udemærket godt, at det ikke er et forslag, der hverken skal besluttes eller financieres nu, mener Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

LÆS OGSÅ Københavnske politikere advarer mod milliarddyr havnetunnel

RUTE.  Her skal den nye vejforbindelse gennem København trækkes ifølge det forslag, Transportministeriet og Københavns Kommune nu ventes at arbejde frem mod. Den ventes at lægge asfalt til 65.000 biler om dagen. De røde felter viser de foreslåede af- og tilkørselsramper fra den nye hovedfærdselsåre. Grafik: Claus Nørregaard

I stedet skulle Borgerrepræsentationen blot fastlægge linjeføringen, altså hvor en fremtidig havnetunnel skal ligge, forlyder det fra overborgmesteren, som selv mener, at en mulig tunnel vil kunne være en god løsning.

»Jeg tror, at vi er den eneste hovedstad i Europa, hvor man accepterer, at dele af den indre by fungerer som omfartsvej for biltrafik«, skriver Frank Jensen til poltiiken.dk.

Han henviser til den tunge trafik med Ringvej 2, som går midt ind over Kgs Nytorv i centrum af København.

»Vi vil have flere biler under jorden og væk fra den indre by til glæde for københavnerne«, skriver han.

R, EL og SF retter kritik mod havnetunnel
Teknik- og miljøborgmester, Ayfer Baykal (SF), og Enhedslistens repræsentant i Borgerrepræsentationen Morten Kabell kritiserede tidligere, at tunellen ikke er ordentligt gennemtænkt, og at den vil skade fredede områder på Amager.

Desuden vil Ayfer Baykal hellere bruge de 27 milliarder kroner, tunnellen vil koste, på bedre offentlig transport.

Hun har i løbet af den sidste uge forsøgt at hive oplysninger om planerne for havnetunnellen ud af forvaltningen, men først i går kom altså den ventede rapport, som viste præcis, hvor tunnellen planlægges at føres.

Også de Radikale fremsatte kritik af havnetunellen og krævede ifølge Ritzau beslutningen udsat.

Kun råd til en beregning
Men det var ikke meningen, at havnetunnellen skulle besluttes eller financieres i dag, fortæller Frank Jensen.

Det giver Ayfer Baykal dog ikke meget for:

»Økonomiforvaltningen (som fremsender forslaget til Borgerrepræsentationen for Transportministeriet red.) har skrevet til mig, at de beregninger, der nu skal sættes i gang, er så dyre, at der kun er råd til at regne på et alternativ«, skriver Ayfer Baykal i en mail til politiken.dk.

»Dermed siger de, at bordet fanger, og at vi nu binder os til en endelig løsning. Vi så samme forløb med Cityringen«.

PolitikenPlus
  • Taske Sort, lækker og rummelig taske, i flot design. Tasken passer perfekt som en arbejdstaske med plads til en bærbar, men også til hverdagens udfordringer og oplevelser.

    Pluspris 1.399 kr. Alm. pris 1.699 kr. Køb
  • Forstå vinene fra Italien Oplev nogle af de vinområder der anses for at være de mest betydningsfulde i verden på nærmere hold.

    Pluspris 395 kr. Alm. pris 550 kr. Køb
  • De 3 Musketerer Kom til foredrag med Bo Tao Michaëlis inden 80'er-hit-rockmusicalen på Østre Gasværk Teater.

    Pluspris fra 325 kr. Alm. pris fra 425 kr. Køb
  • Mor & Søn Vinder af Bedste Film ved Guldbjørnen

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 100 kr. Køb
  • Spil Et anderledes børne/familie-spil, hvor du som deltager befinder dig i den hyggelige forlystelsespark, Monsterland.

    Pluspris 170 kr. Alm. pris 250 kr. Køb