Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Frank Jensen: Kritik af havnetunnellen er forfejlet

Havnetunnellen skal hverken besluttes eller financieres lige nu, siger Frank Jensen.

Gem til liste

Københavns overborgmester Frank Jensen (S) har udskudt diskussionen om, hvor en eventuel fremtidig havnetunnel skal ligge.

I stedet skal den tages i Borgerrepræsentationen 29. november.

Udskydelsen sker ifølge ham selv i erkendelsen af, at repræsentanterne fik for lidt tid at foreberede sig i, fordi en rapport om beliggenheden af havnetunnellen først kom i går.

Skulle hverken besluttes eller finansieres i dag
Når SF og EL i dag kritiserer forslaget om en mulig havnetunnel, der skal føre trafikken ned under København og ud på Amager, ved de udemærket godt, at det ikke er et forslag, der hverken skal besluttes eller financieres nu, mener Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

LÆS OGSÅ Københavnske politikere advarer mod milliarddyr havnetunnel

RUTE.  Her skal den nye vejforbindelse gennem København trækkes ifølge det forslag, Transportministeriet og Københavns Kommune nu ventes at arbejde frem mod. Den ventes at lægge asfalt til 65.000 biler om dagen. De røde felter viser de foreslåede af- og tilkørselsramper fra den nye hovedfærdselsåre. Grafik: Claus Nørregaard

I stedet skulle Borgerrepræsentationen blot fastlægge linjeføringen, altså hvor en fremtidig havnetunnel skal ligge, forlyder det fra overborgmesteren, som selv mener, at en mulig tunnel vil kunne være en god løsning.

»Jeg tror, at vi er den eneste hovedstad i Europa, hvor man accepterer, at dele af den indre by fungerer som omfartsvej for biltrafik«, skriver Frank Jensen til poltiiken.dk.

Han henviser til den tunge trafik med Ringvej 2, som går midt ind over Kgs Nytorv i centrum af København.

»Vi vil have flere biler under jorden og væk fra den indre by til glæde for københavnerne«, skriver han.

R, EL og SF retter kritik mod havnetunnel
Teknik- og miljøborgmester, Ayfer Baykal (SF), og Enhedslistens repræsentant i Borgerrepræsentationen Morten Kabell kritiserede tidligere, at tunellen ikke er ordentligt gennemtænkt, og at den vil skade fredede områder på Amager.

Desuden vil Ayfer Baykal hellere bruge de 27 milliarder kroner, tunnellen vil koste, på bedre offentlig transport.

Hun har i løbet af den sidste uge forsøgt at hive oplysninger om planerne for havnetunnellen ud af forvaltningen, men først i går kom altså den ventede rapport, som viste præcis, hvor tunnellen planlægges at føres.

Også de Radikale fremsatte kritik af havnetunellen og krævede ifølge Ritzau beslutningen udsat.

Kun råd til en beregning
Men det var ikke meningen, at havnetunnellen skulle besluttes eller financieres i dag, fortæller Frank Jensen.

Det giver Ayfer Baykal dog ikke meget for:

»Økonomiforvaltningen (som fremsender forslaget til Borgerrepræsentationen for Transportministeriet red.) har skrevet til mig, at de beregninger, der nu skal sættes i gang, er så dyre, at der kun er råd til at regne på et alternativ«, skriver Ayfer Baykal i en mail til politiken.dk.

»Dermed siger de, at bordet fanger, og at vi nu binder os til en endelig løsning. Vi så samme forløb med Cityringen«.

PolitikenPlus
  • And Den lå i vejkanten og er fotograferet i lyset af Martin Lehmanns billygter. Smuk var den. Og helt stille.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Frilandsand til jul Ænderne går frit rundt på beplantede græsarealer og har adgang til frisk vand og kan søge skygge under træerne. De fodres med majs og korn og ellers spiser de, hvad de finder af vegetation udendørs.

    Pluspris 325 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Juletræstog til Rosendal Besøg den hyggelige gård Rosendal i Nordsjælland og vend hjem med højt julehumør og selvfældet træ.

    Pluspris fra 168 kr. Alm. pris fra 168 kr. Køb
  • Spil: Blitz Blitz er et lysende hurtigt bestsellerspil, der vindes af den, som hurtigst kan aflæse kortene og snuppe den rigtige genstand.

    Pluspris 160 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Chips Der sker altid noget, når man fokuserer på individet.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb