Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Minister afviser broforslag fra DF

Forslag fra Dansk Folkeparti ligner ikke løsningen på de strandede forhandlinger om en ny Storstrømsbro.

Gem til liste

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er ikke begejstret, selv om Dansk Folkeparti mener at have fundet løsningen på den politiske strid om finansieringen af en ny Storstrømsbro.

Dansk Folkeparti vil lade det statslige selskab Sund & Bælt, der også administrerer Øresundsbroen og Storebæltsbroen, stå for finansieringen, men det får ingen opbakning fra transportministeren.

»Jeg tager imod indspillet her, men jeg synes sådan set, at det stadigvæk er meget, meget, meget, meget, meget, meget, meget problematisk«, siger Henrik Dam Kristensen.

LÆS GSÅHenrik Dam: Femerntunnel kan ryge

Den nye Storstrømsbro har i den grad fået vandene til at skilles i dansk trafikpolitik.

Regeringen vil finde de 3,9 milliarder, som en ny bro koster, i Infrastrukturfonden, der afsættes til forskellige trafikprojekter.

Men de borgerlige partier vil hellere finde pengene ved at udskyde tilbagebetalingen af den kommende Femernforbindelse og i stedet bruge Infrastrukturfondens midler til at bygge nye veje.

LÆS OGSÅV om Femernstrid: Vi er klar til Storstrømsbro

Uenighederne fik for små to uger siden transportministeren til at udskyde forhandlingerne på ubestemt tid. Derfor vil Dansk Folkeparti puste nyt liv i processen med det nye udspil.

»Man kan ikke ligefrem sige, at regeringen har været konstruktiv i dette forløb, men nu rækker vi altså hånden frem til ministeren«, siger trafikordfører Kim Christiansen (DF).

Mange EU-millioner i spil
Men forslaget får altså ikke regeringen til at bide på krogen og genoptage forhandlingerne.

»Vi er tilbage ved, om det skal betales her og nu med nogle penge, som er af en sådan karat, at vi også kan bruge dem hos købmanden. Det er stadigvæk ikke reelle penge i hånden«, siger Henrik Dam Kristensen om DF's forslag.

Transportministeren vil ikke ind på, hvornår han vil genoptage forhandlingerne, men der er to deadlines, som lægger et vist tidspres.

For det første skal beslutningen træffes, så Storstrømsbroen er færdigbygget, inden den nye tunnel under Femern Bælt står klar i 2021. Og det andet element er regeringens ønske om at få EU til at betale en del af regningen.

»Den deadline er helt klar, og den hedder 1. februar. Så er det sket med i den her omgang at kunne søge projektstøtte, og det kan være helt op til 150 millioner kroner, vi kan få i medfinansiering af EU. Så vi skal forhåbentlig finde en løsning, inden det nye år bliver særlig gammelt«, siger Henrik Dam Kristensen.

PolitikenPlus
  • Kirsebærtræ Kan noget i naturen være så lyserødt? Kan livet? I Danmark er farven på de japanske kirsebærtræer næsten surrealistisk i april.

    Pluspris 1.650 kr. Alm. pris 1.900 kr. Køb
  • Trøje til ham Varm, klassisk og anvendelig striktrøje til ham. Trøjen er med rund hals, og er lavet i en fin garnkvalitet af marinould . Den er produceret i Italien, og bag mærket Room No. 101 står Klaus Samsø.

    Pluspris 549 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Winemakers Dinner Smag på 8 udvalgte vine fra nogle af de bedste og mest spændende områder i Spanien med masser af point fra Penin. Og nyd en tilhørende Rasmus Bo Bojesen menu kreeret så mad og vine matcher hinanden.

    Pluspris 850 kr. Alm. pris 1.250 kr. Køb
  • Brændeholder Få styr på brændestablen med denne brændeholder med tilhørende opsamlingsbakke i stål. Holderen er lavet i pulverlakeret stål, og måler 60 x 42 x 31 cm.

    Pluspris 679 kr. Alm. pris 800 kr. Køb
  • Rasmus Bjerg Solo Så er det her! Showet verden har ventet på. Nu får du endelig Rasmus Bjerg helt alene!

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 275 kr. Køb