Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Minister afviser broforslag fra DF

Forslag fra Dansk Folkeparti ligner ikke løsningen på de strandede forhandlinger om en ny Storstrømsbro.

Gem til liste

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er ikke begejstret, selv om Dansk Folkeparti mener at have fundet løsningen på den politiske strid om finansieringen af en ny Storstrømsbro.

Dansk Folkeparti vil lade det statslige selskab Sund & Bælt, der også administrerer Øresundsbroen og Storebæltsbroen, stå for finansieringen, men det får ingen opbakning fra transportministeren.

»Jeg tager imod indspillet her, men jeg synes sådan set, at det stadigvæk er meget, meget, meget, meget, meget, meget, meget problematisk«, siger Henrik Dam Kristensen.

LÆS GSÅHenrik Dam: Femerntunnel kan ryge

Den nye Storstrømsbro har i den grad fået vandene til at skilles i dansk trafikpolitik.

Regeringen vil finde de 3,9 milliarder, som en ny bro koster, i Infrastrukturfonden, der afsættes til forskellige trafikprojekter.

Men de borgerlige partier vil hellere finde pengene ved at udskyde tilbagebetalingen af den kommende Femernforbindelse og i stedet bruge Infrastrukturfondens midler til at bygge nye veje.

LÆS OGSÅV om Femernstrid: Vi er klar til Storstrømsbro

Uenighederne fik for små to uger siden transportministeren til at udskyde forhandlingerne på ubestemt tid. Derfor vil Dansk Folkeparti puste nyt liv i processen med det nye udspil.

»Man kan ikke ligefrem sige, at regeringen har været konstruktiv i dette forløb, men nu rækker vi altså hånden frem til ministeren«, siger trafikordfører Kim Christiansen (DF).

Mange EU-millioner i spil
Men forslaget får altså ikke regeringen til at bide på krogen og genoptage forhandlingerne.

»Vi er tilbage ved, om det skal betales her og nu med nogle penge, som er af en sådan karat, at vi også kan bruge dem hos købmanden. Det er stadigvæk ikke reelle penge i hånden«, siger Henrik Dam Kristensen om DF's forslag.

Transportministeren vil ikke ind på, hvornår han vil genoptage forhandlingerne, men der er to deadlines, som lægger et vist tidspres.

For det første skal beslutningen træffes, så Storstrømsbroen er færdigbygget, inden den nye tunnel under Femern Bælt står klar i 2021. Og det andet element er regeringens ønske om at få EU til at betale en del af regningen.

»Den deadline er helt klar, og den hedder 1. februar. Så er det sket med i den her omgang at kunne søge projektstøtte, og det kan være helt op til 150 millioner kroner, vi kan få i medfinansiering af EU. Så vi skal forhåbentlig finde en løsning, inden det nye år bliver særlig gammelt«, siger Henrik Dam Kristensen.

PolitikenPlus
  • Søren k påskebord Slip for at stå i køkkenet og få lækker mad, der er lige til at stille på påskebordet.

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 269 kr. Køb
  • Skammel Étbenet skammel til opgaver i de lave højder. Den étbenede skammel følger kroppens bevægelser når du vipper og drejer på den unikke, buede fod. Sid godt og undgå belastninger på ryg og knæ.

    Pluspris 269 kr. Alm. pris 319 kr. Køb
  • Wild Card Køb dit Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 725 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2014 ? både sommer, i efterårsferien og til det hyggelige julemarked.

    Pluspris 725 kr. Alm. pris 850 kr. Køb
  • Sidetaske Funktionel sidetaske fra Eastpak i retro look, og med mange praktiske detaljer. Tasken er produceret i slidstærkt polyester og fås i to farvekombinationer.

    Pluspris 595 kr. Alm. pris 699 kr. Køb
  • Skridttæller Smart skridttæller, Omron Walking style one 2.1, som skal klipses fast på bukselinningen.

    Pluspris 165 kr. Alm. pris 195 kr. Køb