Annonce
Annonce
Politik

Minister afviser broforslag fra DF

Forslag fra Dansk Folkeparti ligner ikke løsningen på de strandede forhandlinger om en ny Storstrømsbro.

Gem til liste

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er ikke begejstret, selv om Dansk Folkeparti mener at have fundet løsningen på den politiske strid om finansieringen af en ny Storstrømsbro.

Dansk Folkeparti vil lade det statslige selskab Sund & Bælt, der også administrerer Øresundsbroen og Storebæltsbroen, stå for finansieringen, men det får ingen opbakning fra transportministeren.

»Jeg tager imod indspillet her, men jeg synes sådan set, at det stadigvæk er meget, meget, meget, meget, meget, meget, meget problematisk«, siger Henrik Dam Kristensen.

LÆS GSÅHenrik Dam: Femerntunnel kan ryge

Den nye Storstrømsbro har i den grad fået vandene til at skilles i dansk trafikpolitik.

Regeringen vil finde de 3,9 milliarder, som en ny bro koster, i Infrastrukturfonden, der afsættes til forskellige trafikprojekter.

Men de borgerlige partier vil hellere finde pengene ved at udskyde tilbagebetalingen af den kommende Femernforbindelse og i stedet bruge Infrastrukturfondens midler til at bygge nye veje.

LÆS OGSÅV om Femernstrid: Vi er klar til Storstrømsbro

Uenighederne fik for små to uger siden transportministeren til at udskyde forhandlingerne på ubestemt tid. Derfor vil Dansk Folkeparti puste nyt liv i processen med det nye udspil.

»Man kan ikke ligefrem sige, at regeringen har været konstruktiv i dette forløb, men nu rækker vi altså hånden frem til ministeren«, siger trafikordfører Kim Christiansen (DF).

Mange EU-millioner i spil
Men forslaget får altså ikke regeringen til at bide på krogen og genoptage forhandlingerne.

»Vi er tilbage ved, om det skal betales her og nu med nogle penge, som er af en sådan karat, at vi også kan bruge dem hos købmanden. Det er stadigvæk ikke reelle penge i hånden«, siger Henrik Dam Kristensen om DF's forslag.

Transportministeren vil ikke ind på, hvornår han vil genoptage forhandlingerne, men der er to deadlines, som lægger et vist tidspres.

For det første skal beslutningen træffes, så Storstrømsbroen er færdigbygget, inden den nye tunnel under Femern Bælt står klar i 2021. Og det andet element er regeringens ønske om at få EU til at betale en del af regningen.

»Den deadline er helt klar, og den hedder 1. februar. Så er det sket med i den her omgang at kunne søge projektstøtte, og det kan være helt op til 150 millioner kroner, vi kan få i medfinansiering af EU. Så vi skal forhåbentlig finde en løsning, inden det nye år bliver særlig gammelt«, siger Henrik Dam Kristensen.

PolitikenPlus
  • Vinder af Guldbrikken 2014 Årets selskabsspil 2014 er et stærkt inkluderende, morsomt og kaotisk quizspil, der udforsker andre dele af vores paratviden, hvor selv de mest oplagte lette spørgsmål bliver store udfordringer.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Hovedtelefon Plattan Plattan er designet til at være den perfekte klassiske hovedtelefon med alle de ekstra funktioner, der gør det ud over hvad en statisk hovedtelefon ville tilbyde - en fuld størrelse on-ear-model.

    Pluspris 410 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Wild Card Køb Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 755 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2015 ? både sommer, i efteråret og til det hyggelige julemarked. Og du får turpas på, hvergang du besøger haven.

    Pluspris 755 kr. Alm. pris 890 kr. Køb
  • Slimline quick fix Figuren er typisk for det, som Louise Hindsgavl står for. For hun er ikke til porcelænets traditionelle repertoire af glaserede yndigheder: hyrdedrenge, frøkner, muslingeskaller, konkylier etc.

    Pluspris 1.800 kr. Alm. pris 2.250 kr. Køb
  • Børnevippe Denne vippe giver børnene en bedre koordination og balanceevne. Derudover giver den også en social læring, da vippen kun kan benyttes via teamwork af to børn. Kan bruges både uden- og indendørs.

    Pluspris 2.649 kr. Alm. pris 3.119 kr. Køb