Annonce
Annonce
Politik

Dyre kampfly kan skubbe hæren og søværnet ud over kanten

Dyre kampfly bliver en udfordring i mange lande. I Danmark vil R flytte fokus fra flyenes internationale opgaver og prioritere nye, for eksempel i Arktis.

Danmark står ikke alene med udsigten til, at enorme udgifter til nye kampfly kræver enten større bevillinger midt i økonomisk stramme tider eller nedskæringer på landtropper, skibe og andet forsvarsmateriel.

Storbritannien har købt F-35-kampfly, der er de nyeste, dyreste og mest avancerede af de tre fly, som konkurrerer om at afløse de danske F-16-fly. Men det præcise antal ligger ikke helt fast. Holland sagde først ja, så måske til at købe F-35, men har nu besluttet sig for flyet, mens Canada er på nippet til at droppe F-35.

LÆS OGSÅNye kampfly kan splitte forsvarets top

I andre lande, der også skal købe nye fly, men som endnu ikke har bestemt sig for typen, trykker økonomien også.

»Selv det amerikanske budget er påvirket af beslutningen om køb af F-35, så jeg tror ikke, at vi kommer uden om en situation, hvor det vil påvirke det danske forsvar markant«, siger professor Mikkel Vedby Rasmussen.

De politiske forhandlinger om et nyt forsvarsforlig fra 2017 er ikke gået i gang endnu, men indtil videre er det kun Dansk Folkeparti og Konservative, der har signaleret vilje til at bruge flere penge på forsvaret.

Vi skal passe på, at det ikke går ud over det danske forsvars kernekompetencer, at der skal købes nye kampfly

Martin Lidegaard (R), forsvarsordfører

I det seneste forlig blev udgifterne skåret med 2,7 milliarder kroner, svarende til omkring 15 procent, og dermed ligger Danmark meget lavt set i forhold til de fleste andre Nato-lande. Til gengæld klarer Danmark sig ekstremt godt i Nato’s karakterbog, når det handler om at få mest muligt ud af pengene til et effektivt, mobilt og moderne forsvar.

Mens selve købet af nye kampfly vurderes at koste mellem 20 og 30 milliarder kroner, afhængig af typevalg og antal fly, vil driftsomkostninger i flyenes levetid løbe op i det dobbelte – mellem 60 og 90 milliarder kroner.

LÆS LEDERKøb af nye kampfly kræver kølig omtanke

Det er vanskeligt at beregne de præcise driftsudgifter gennem flyenes levetid, men umiddelbart skiller F-35-flyet sig ud i forhold til de to andre bejlere, det amerikanske F -18 Superhornet og det fælleseuropæiske Eurofighter.

Prisen per flytime for F-35 beregnes af den amerikanske rigsrevision til at være 218.000 kroner, hvilket er nogenlunde det dobbelte af timeprisen i både F-18 Superhornet og Eurofighter samt i de danske F-16-fly. Der er dog store usikkerheder forbundet med tallene fra de tre kandidater, for eksempel stammer tallene for Eurofighter fra producenten selv.

Løsningen er ikke at købe en discountmodel, at købe færre fly eller at skære i opgaverne

Marie Krarup (DF), forsvarsordfører

Det amerikanske flyvevåben vurderer selv, at F-35-prisen per flyvetime over år vil falde markant. General Christopher C. Bogdan, der leder flyvevåbnets særlige kontor for flyprojektet, anslår, at F-35 vil ende med et omkostningsniveau blot 10 procent over niveauet for F-16.

Køb må ikke gå ud over forsvarets kernekompetencer

Det skyldes arbejdet med konstant at optimere flyet på alle felter, men først og fremmest, at flyet i dag er bestilt i omkring 2.400 eksemplarer alene til USA, og hertil kommer yderligere måske 500-600 fly til andre lande. Hverken F-18 Superhornet eller Eurofighter vil komme i nærheden af det styktal, og dermed vil prisen per fly for nyudvikling og modernisering stige.

Den radikale forsvarsordfører, Martin Lidegaard, fastholder, at de nye fly ikke må ende som gøgeunger, der langsomt skubber hærens kampgrupper og søværnets skibe ud over ’redekanten’.

LÆS OGSÅDrop de dyre kampfly og moderniser forsvaret

»Vores generelle holdning – også i forhandlingerne om det nye forsvarsforlig – er, at der kommer større fokus på Arktis og nærområdet og meget mindre på internationale operationer. Det er det, Nato og vores allierede vil forvente af os, og det ligger i tråd med signalet fra Nato: Vi skal passe på, at det ikke går ud over det danske forsvars kernekompetencer, at der skal købes nye kampfly«, siger Lidegaard.

Marie Krarup, forsvarsordfører for DF, peger på, at frygten for ’gøgeungeeffekten’ skal løses med penge:

»Det er indlysende, at forsvaret i dag er underfinansieret. Løsningen er ikke at købe en discountmodel, at købe færre fly eller at skære i opgaverne. Løsningen er at sikre forsvaret en bedre finansiering, og det arbejder DF for i det kommende forsvarsforlig«.

Socialdemokratiet er ikke bekymret over forsvarets økonomi.

Vil S være parat til at bruge 1-2 milliarder om året for at sikre køb og drift af nye fly?

»Det er ikke vores udgangspunkt, men regeringen skal komme med et udspil, og det kigger vi på. Det vil være dumt at afvise noget, men det er ikke det, vi går til forhandlingerne med«, siger partiets forsvarsordfører, Henrik Dam Kristensen.

Redaktionen anbefaler

Danmarks største våbenhandel: Skatteyderne har betalt over 155 millioner kroner for forarbejdet

Del link
Relaterede artikler
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce