Annonce
Annonce
Politik

Kriseramt Skat i ny stor flyttemanøvre

»Nu skal medarbejderne i Skat have ro til at løse deres arbejdsopgaver«, lovede ministeren. Men først skal stillinger i hundredvis lige flyttes rundt i landet.

Annonce

Sagen kort

Skats møgsager

Ejendomsvurderinger fyldt med fejl, krænkelse af borgernes retssikkerhed og lækager af fortrolige oplysninger var i Skats katalog af problemer, før de i 2015 blev overgået af to endnu større sager:

EFI, Skats digitale system til inddrivelse af gæld til det offentlige, måtte efter års kostbar udvikling opgives som ubrugeligt.

Mangelfuld kontrol med refusion af udbytteskat betød, at internationale svindlere kunne tømme statskassen for mindst 10 milliarder kroner – trods flere advarsler fra intern revision i Skatteministeriet.

Krisen i Skat er så alvorlig, at skatteminister Karsten Lauritzen (V) i september kaldte på politisk samling om en redningsplan, kaldet ’Skat ud af krisen’.

Kig på danmarkskortet her nedenfor, fyldt med pile og tal.

Tror du, at det er:

A. En oversigt over børnefamiliers flyttemønstre?

B. En satirisk udgave af regeringens plan for udflytning af statslige arbejdspladser, beregnet for Politikens bagside?

C. En grafisk fremstilling af, hvordan de ansatte i Skat i de kommende to år skal få »ro til at udføre deres arbejdsopgaver«?

Det rigtige svar er: C.

For lidt mere end en måned siden, 11. december 2015, bragte Politiken et debatindlæg, som skatteminister Karsten Lauritzen (V) havde skrevet sammen med formand for Dansk Told- og Skatteforbund, Jørn Rise, og Johanne Legarth Normann, der er formand for AC-Klubben i Skat.

LÆS OGSÅUdflytning af statslige jobs er en lappeløsning

Debatindlægget var en appel: Lad nu Skats medarbejdere få ro.

Efter en serie af alvorlige fejl, som gjorde Skat til skydeskive for politikere, statsrevisorer og medier, kaldte skatteministeren til national samling om at redde Skat ud af krisen.

Bagefter skrev han indlægget sammen med de to repræsentanter for Skats personale:

»Skats medarbejdere skal nu have ro til at udføre deres arbejdsopgaver«, skrev de og opregnede, hvordan Skat siden fusionen med de kommunale skattevæsener i 2005 har været igennem 10 turbulente år, hvor opgaver og medarbejdere er blevet flyttet rundt.

»Forandringerne førte til store ændringer i Skats organisation. Også for store«, erkendte de tre skribenter i indlægget – nu var der brug for ro.

Tretrinsraket af ændringer

Hvis Skats medarbejdere troede, at det betød stop, eller bare en kort pause, i flytteri og andre store ændringer i organisationen, blev de klogere i denne uge:

En tretrinsraket af ændringer i Skats organisation skal i løbet af i år og næste år flytte flere end 360 ansattes arbejdsopgaver fra et sted i Danmark til et andet.

LÆS OGSÅUdflytningen af statslige job er alt for risikabel

Ifølge Jørn Rise, formand for Dansk Told- og Skatteforbund, står 504 skattemedarbejderes navne på den bruttoliste, hvorfra der skal findes 360 arbejdsopgaver, som skal flyttes for eksempel fra Høje-Taastrup til Ribe, eller fra Horsens til Ringkøbing.

»Lige nu går 504 skattefolk rundt og er nervøse. Vi ved, at der frem mod 2020 forsvinder op mod 2.000 kolleger ved naturlig afgang og pension – og vi havde jo håbet, at hele denne bølge i højre grad kunne være tænkt ind i dette flyttekaos. Man kunne med fordel have ventet bare et enkelt år eller to, inden man rykkede det hele rundt, og så i den periode give medarbejderne den arbejdsro, de har så hårdt brug for«, siger Jørn Rise.

Ro kommer senere

Skatteminister Karsten Lauritzen erkender, at »ro på« foreløbig betyder, at medarbejdere skal flyttes rundt en tid endnu.

»Det, jeg har sagt hele tiden, er, at Skat har brug for ro, men at udflytningen er en bunden opgave, så den skal vi have med. Men derefter, når hele udflytningen er overstået, jamen så skal der altså ro på også i forhold til nye, store omorganiseringer«.

Så ro på, det er først, når alt flytteriet er overstået.

»Ja, det kan man godt sige, og det har jeg aldrig lagt skjul på«, siger Karsten Lauritzen.

Udflytningen, som skatteministeren henviser til, udgør kun en del af de 360 arbejdsopgaver, som skal flyttes:

160 flytninger skyldes Skats eget, fortsatte forsøg på at komme på plads efter fusionen med kommunernes skattevæsener i 2005. En af opgaverne er at barbere antallet af skattecentre ned fra oprindeligt 30 til 21. Det har betydet jævnlige justeringer, hvor opgaver flyttes for eksempel fra Horsens til Herning for at få regnskabet til at gå op.

LÆS OGSÅNej tak: Kun få flytter med, når staten rykker arbejdspladser til provinsen

Regeringens plan om udflytning af statslige arbejdspladser til provinsen betyder for Skat, at yderligere 200 medarbejderes stole skal flyttes fra hovedstadsområdet til Ribe, Herning, Aalborg, Odense, Næstved, Rønne og Horsens.

Den beslutning har kompliceret tingene, erkender Karsten Juncher, økonomidirektør i Skat.

»Du kan vel sige, at i det puslespil, vi har lagt, da er der med regeringens udflytningsplan kommet en binding mere på. Og det er korrekt at sige, at jo flere bindinger du har, jo vanskeligere kan det være at lægge sådan et puslespil«.

Og så lige 300 flere

Oven i de 360 omflytninger kommer endnu flere omrokeringer:

Sammenbruddet i Skats it-system til inddrivelse af borgernes gæld til statskassen betyder, at skatteministeren i sin redningsplan for Skat besluttede, at 300 stillinger, som efter planen skulle effektiviseres væk, får lov at blive. De 300 stillinger bliver omdefineret til medarbejdere, som skal inddrive gælden med håndkraft, og de spredes over seks byer i Jylland og på Fyn.

LÆS OGSÅFakta: Disse arbejdspladser skal flytte

Nogle af stillingerne bliver besat ved nyansættelser, nogle med eksisterende ansatte i Skat, hvoraf nogle bliver nødt til at flytte fra deres nuværende arbejdssteder.

Hvordan de 300 stillinger bliver fordelt på de tre grupper, og dermed hvor mange nuværende medarbejdere i Skat der skal flytte, ved foreløbig ingen, siger Karsten Juncher, økonomidirektør i Skat.

90 procent siger farvel

Skats egne erfaringer viser, at hvis arbejdsopgaverne flytter så langt væk, at medarbejderne skal flytte sig selv og familien for at blive i jobbet, så vælger 90 procent ikke at flytte med.

»Jeg har ikke set noget sted, at store procentandele vælger at flytte, når folk skal flytte hele familien. Det tror jeg heller ikke er tilfældet i Skat«, siger Karsten Juncher, som erkender, at der er en risiko for, at Skat med de mange flytninger taber nogle af de kompetencer, som Skat i den nuværende krise har hårdt brug for.

LÆS OGSÅLandets nyeste domstol tabte to års viden på udflytning

»Jeg er med på, at når man gennemfører forandringer, så givet det også en forøget risiko på den korte bane – men når vi har fået det her gennemført, så får vi altså et stærkere fagligt miljø«, siger Karsten Juncher.

Men har Skat virkelig råd til at tabe kompetencer i den situation, I er i lige nu?

»Vi har heller ikke råd til at lade være med at gøre dette. Hvis vi ikke havde gjort det her og havde siddet med 30 centre, som var for små til at opretholde et stærkt, fagligt niveau, så havde vi også fået et kompetencedyk«, siger økonomidirektør Karsten Juncher.

For abonnenter
Redaktionen anbefaler

Skat er sparet i stykker

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce